0000MG-20231109-WA0008.jpg

 

آینه جم-الهام میرزایی زاده روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی:
بعد از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق و به منظور حمایت از مرزنشینان و رونق سواحل در جنوب کشور دولت تصمیم گرفت به ازای هر بار سفر لنج های تجاری، ملوانان یا جاشوها بتوانند مقداری کالا همراه خود وارد کنند که به آن کالای همراه ملوان یا همان ته لنجی می گفتند؛ این کالا به دلیل عدم پرداخت عوارض گمرکی مورد استقبال ملوانان قرار گرفت. به برکت وجود ته لنجی، جاشوها در جنوب امرار معاش می کردند و دیری نپایید که ته لنجی به مهم ترین منبع درآمدی و بعضاً به تنهاترین منبع درآمدی مرزنشینان تبدیل گشت؛ اما ته لنجی برای مردمان جنوب، حکم دریای پر تلاطمی را داشت که هر لحظه دستخوش حوادث و تغییرات فراوان می شد و هنوز که هنوز است رنگ ساحل آرامش را بر خود ندیده است. تغییر دولت ها همراه با تغییر رویکرد و سیاست ها، بیشترین تاثیر را بر موضوع ته لنجی بر جای می‌گذاشت. به طور مثال دولتی شعار می داد ته لنجی حق مردم جنوب است هر چه می خواهید وارد کنید، اما با تغییر دولت و روی کار آمدن تیم و کابینه اقتصادی جدید، کاملاً ورق برمی گشت و دولت تازه نفس اعلام می‌کرد عدم نظارت بر واردات کالای ملوانی به بازار داخلی آسیب می رساند و باید ساماندهی شود. چیزی که در این بین عیان است این است که ساماندهی ته لنجی و جلوگیری از قاچاق قطعاً هم به نفع مردم جنوب و هم به نفع کشور خواهد بود اما مسئله ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد، این است که تصمیم گیرندگان در این خصوص باید درمورد مسئله ته لنجی اول معیشت ملوان و مردم جنوب را در نظر داشته باشند زیرا این مردم تنها چشم امیدشان به این کالا می باشد.
اگر بخواهیم آمار دقیقی از تعداد فعالین و افرادی که با کالای ملوانی سرکار دارند بیان کنیم کار بسیار دشواری است اما بطور میانگین در استان بوشهر بیش از ۲۵ درصد مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم با این کالا سرو کار دارند و بعضاً در بعضی شهرستان های استان بوشهر همانند گناوه، دیلم، دیر و کنگان بازارهای بزرگ ته لنجی را می بینیم که به رونق بازار منطقه ای کمک فراوانی نموده اند. طبق پیگیری های مکرر آبت الله حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با مرتفع نمودن نگرانی مردم جنوب از واردات کالای ملوانی و مجوز سفر لنج های تجاری، خوشبختانه بعد از ۷ ماه از شروع سال جدید لنج ها و شناورهای استان، مجوز اولین سفر خود را دریافت کرده اند اما تصویب دو مصوبه همراه این سفر کام مردم جنوب را تلخ کرد. طبق این دو مصوبه، اولاً اقلام وارداتی از ۹۷ قلم کالا به ۵۹ قلم کاهش یافته و ثانیاً چیزی به عنوان تعداد وانت وجود ندارد و معیار تناژ در نظر گرفته می شود. کالای ملوانی مجاز برای هر شناور ۶۰ تن می باشد و نه بیشتر. تناژ بالاتر از ۶۰ تن و خارج از ۵۹ قلم کالا منجر به ضبط کالا خواهد شد. صاحبان شناورها و لنج ها و همچنین ملوانان و جاشوهایی که تنها راه معیشتشان از راه دریا و واردات کالا و مهمتر از همه ته لنجی بوده از این دو مصوبه که همراه با سفر جدید اعلام شد، ابراز نارضایتی کرده اند. قیمت بالای سوخت و فراهم کردن مایحتاج سفر یا همان ماچله لنج و عوارضی که باید به گمرک پرداخت شود و همچنین تعداد بسیار کم سفر لنج های تجاری، از دلایلی است که باعث سردی و بی میلی صاحبان شناورها و ملوانان شاغل در این لنج ها به سفر تجاری جدید شد. 
یکی از جاذبه های مهم توریستی در جنوب را بازارهای ته لنجی تشکیل می دهند و هرساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر به این استان وارد می شوند که هدفشان بازدید و خرید اقلام ته لنجی می باشد، اشتغال به همراه رونق بازار و کمک به جذب گردشگر از مهمترین آثار واردات ته لنجی در جنوب است. حال از مسئولین استان و کشور انتظار است صدای جاشوهای خسته و رنج کشیده باشند که در این آفتاب و شرجی دل را به دریا می زنند و سوار بر لنج های امید، به سمت آینده ای نامعلوم می روند باشید.
 
* انرژی جنوب

0000MG-20231109-WA0009.jpg

 

 

آینه جم-عقیل گنخکی-دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری
افزایش روند شهرنشینی در مناطق مختلف جهان به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه مانند ایران با پیامدها و چالش‌های گوناگون همراه بوده است. پیدایش شهرهای کوچک به‌صورت افزایش جمعیت روستاها و یا ایجاد شهرهای از پیش برنامه‌ریزی‌شده (شهرهای جدید) که اولی ویژگی‌های عمده روستا شهری دارد، در بسیاری از مناطق کشور به‌ویژه استان بوشهر دیده می‌شود. بسیاری از شهرهای استان با به حدنصاب رسیدن جمعیت روستا به شهر تبدیل‌شده‌اند و باوجود توانمندی‌ها و فرصت‌های متعدد، اما ازنظر مدیریتی و از همه مهم‌تر ازنظر توان مالی با مشکلات زیادی روبرو هستند.
اقتصاددانان و کارشناسان حوزه اقتصاد شهری، شهرها را مانند شرکت‌های خصوصی در نظر می‌گیرند که با قوی‌تر شدن محرک‌های اقتصادی این شرکت‌ها، ‌به دلیل تشریک‌مساعی در هزینه‌ها و افزایش درآمدها، می‌توانند به بیلان مثبت مالی دست یابند و از این نظر و در رقابت با سایر شرکت‌ها برای دست‌یابی به منابع محدود به مزیت رقابتی دست یابند. با بررسی غول‌های اقتصادی در جهان و چگونگی بهره‌کشی آن‌ها از منابع موجود از نقاط مختلف جهان و جریان این منابع به سمت مراکز استقرار این شرکت‌ها، می‌توان به الگوی سیر منابع و انرژی به شهرها نیز پی برد. از این نظر است که توان اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در شهرها در جهت افزایش سرانه درآمد سهامداران که همان شهروندان و ذینفعان مختلف شهرها می‌باشند، به‌عنوان اصلی‌ترین عامل در پیشرفت شهرها به‌ویژه شهرهای کوچک و روستا شهرها شناخته می‌شود.
عمده مشکلات مالی شهرهای کوچک استان را می‌توان ناشی از نبود منابع مالی پایدار، وابستگی شدید به منابع دولتی و غیر محلی و نبود توازن و تعادل در هزینه‌ها و درآمدها دانست. دراین‌بین، وابستگی مدیریت شهرهای کوچک استان به منابع مالی دولتی در سال‌های اخیر سبب شده است تا شهرها و مدیران محلی کمتر به دنبال ایجاد منبع مالی پایدار برای خود باشند. از این رو مدیریت شهری در روستا شهرها باید بتواند همانند مدیران شرکت‌های اقتصادی و با بهره‌گیری از شیوه‌های مؤثر و کارآمد علاوه بر منابع بیرونی، از همه منابع و سرمایه‌های موجود شهر را در جهت ارزش‌آفرینی بیشتر و درنتیجه دستیابی به سطح بالاتر خدمات شهری، که همان همان بهبود کیفیت زندگی برای همه شهروندان بر پایه عدالت اجتماعی است بسیج نماید.
با وجود این چالش اما با بررسی دقیق‌تر از ظرفیت‌های درونی شهرهای استان درمی‌یابیم که بسیاری از این شهرها ظرفیت‌های نهفته و آشکار متعدد دارند که می‌تواند با بهره‌گیری از رویکردهای نوین برنامه‌ریزی شهری و فراهم‌سازی زمینه تطبیق‌پذیری این رویکردها با شرایط و محدودیت‌های موجود، در جهت تنوع‌بخشی به اقتصاد شهرهای کوچک از آن‌ها استفاده نمود. به‌طور مثال ظرفیت‌های شهرهای ساحلی استان در حوزه‌های گردشگری ساحلی، تجارت، ورزش‌های آبی و... از نمونه‌های ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که به‌طور شایسته در جهت افزایش توان اقتصادی این شهرها استفاده‌نشده است. بنابراین با بازنگری در وضعیت موجود شهرهای کوچک استان و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و البته با برنامه‌ریزی دقیق بلندمدت و استفاده از دانش روز، می‌تواند در جهت تنوع‌بخشی پایدار اقتصاد این شهرها گام برداشت و زمینه توسعه و آبادانی آن‌ها را بیش‌ازپیش فراهم نمود.

000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000980224000467est_PhotoN.jpg

 

 

آینه جم- دکتر احسان عابدی-استادیار و عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس
بدون شک با توجه به شرایط حاکم ناشی از توسعه ناپایدار، گرمایش زمین و تغییر اقلیم، مطالعه و پایش منظم محیط زیست ساحلی و دریایی پیرامون منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از مهمترین برنامه ها و اهداف وزرات نفت در خصوص مدیریت محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، برنامه بهبود محیط زیست دریایی و حفاظت از محیط زیست طبیعی است که هم اکنون تحت عنوان پروژه ای توسط نگارنده در حال انجام است. با توجه به اثرات غیر قابل انکار توسعه صنایع عظیم گاز پارس جنوبی و مجتمع های پتروشیمی بر محیط زیست منطقه، لزوم بررسی تغییرات شکل گرفته و چگونگی کاهش این اثرات و مطالعه و پایش منظم محیط زیست ساحلی و دریایی پیرامون منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارسبسیار ضرورت دارد.با توجه به پاسخگویی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بعنوان نماینده وزارت نفت در منطقه به جوامع محلی و ذی نفعان (در راستای مسئولیت های اجتماعی سازمان) و سازمان های نظارتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست کشور، انجام همه سالهدوره هایپایش که بطور عمده شامل موارد ذیل است، تغییرات مثبتی در محیط زیست ساحلی و دریایی منطقه رقم خواهد زد.

 

1660180.jpg

 

آینه جم ؛ سجاد بهزادی - به تازگی تصاویری از غزه منتشر می شود که نشان می دهد بخش های وسیعی از این شهر با خاک یکسان شده است. این صحنه های غم بار، انسان را به یاد بمب های آمریکا بر سر مردم هیروشیما در ژاپن وهمچنین جنگ افغانستان و عراق می اندازد.

1659316470.jpg

 

 

آینه جم ؛ ترنم تهرانی - سخت می‌توان از كنار موضوع پلاستيك عبور كرد. آمار و ارقام و حقايق مربوط به پلاستیک، آن قدر تكان‌دهنده‌اند كه گويی داستانی خيالی و فانتزی را شرح می‌دهيم.

جدیدترین مطالب