آینه جم - مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کنه‌های تار عنکبوتی خرما به عنوان یکی از آفات نخیلات، نخل‌های استان را تهدید می‌کند.

به گزارش آینه جم ، احمد سبحانی سبحانی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: گرم شدن تدریجی هوا، کاهش رطوبت نسبی و آغاز فصل وزش بادهای گرم و خشک از دلایل بروز آفات کنه‌های تار عنکبوتی خرما در استان بوشهر است.

وی افزود: تشخیص به‌موقع و مناسب این آفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در صورت سمپاشی به موقع می‌توان از بروز خسارت‌های بیشتر توسط این آفت جلوگری کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: این آفت باعث افت کمی و کیفی محصول خرما می‌شود زیرا کنه‌های تار عنکبوتی خرما از شیره بافت برگ‌های جوان و به خصوص میوه‌های نارس خرما تغذیه می‌کند.

سبحانی ادامه داد: در اثر آفت تار عنکبوتی اندازه میوه‌های خرمای آسیب دیده کوچک می‌ماند و همچنین با خروج مواد قندی و شیره نباتی از میوه خرما، پوست میوه نیز سخت و خشک می‌شود.

وی افزود: کنه‌ها در زیر تارها تخم‌ریزی کرده و فعالیت دارند و هنگام طغیان این آفت خوشه‌های خرما منظره‌ای غبارآلود به خود گرفته و میوه‌ها به رنگ قرمز تیره در آمده و چروکیده و نامرغوب می‌شوند.

سبحانی اظهار کرد: نخیلات استان بوشهر در معرض تهدیدهای مختلف و متنوعی هستند که باید با اصول مناسب با آنها مقابله کرد.

وی با اشاره به آلوده‌شدن پاجوش‌های نخیلات به آفت چوبخوار خرما عنوان کرد: این آفت موجب بروز برخی بیماری‌های قارچی در تنه نخیلات شده و همین امر خسارت را دوچندان کرده است.

استان بوشهر سالانه ۱۷۵ هزار تن خرمای تولید می کند که از این میزان حدود ۳۰ هزار تن صادر می‌‎شود.

[کد خبر:AJ45514]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب