آینه جم- پژوهشگران دانشگاه واشنگتن یک گوشواره حرارتی را ساخته اند که می تواند دمای بدن کاربر، نشانه های استرس، ورزش، غذا خوردن، و حتی تخمک گذاری را مانند یک ساعت هوشمند کنترل کند. این فناوری پوشیدنی بی سیم اندازه و وزنی شبیه به یک گیره کاغذ کوچک دارد.

این گوشواره می تواند مانند یک ساعت هوشمند بر دما و نشانه های استرس کاربر نظارت کند

 

نمونه اولیه گوشواره حرارتی هوشمند عمر باتری 28 روز را ارائه می کند. این دستگاه پوشیدنی از دو بخش تشکیل شده است: یک حسگر دما با یک گیره مغناطیسی که به گوش کاربر متصل می شود، و یک حسگر دیگر که زیر گوش آویزان است و دمای اتاق را تخمین می زند. با همکاری این دو حسگر، گوشواره حرارتی هوشمند می تواند دمای درونی و بیرونی کاربر را آنالیز و تشخیص دهد.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن مطالعه ای را با نمونه اولیه گوشواره حرارتی خود انجام داده و از شش کاربر خواستند تا این دستگاه را بپوشند. به گفته آنها، این گوشواره ها از نظر تشخیص دمای پوست طی دوره های استراحت عملکرد بهتری از ساعت های هوشمند داشتند.

طی این آزمایش بود که پژوهشگران پتانسیل گوشواره های حرارتی برای نظارت بر نشانه های استرس، غذا خوردن، ورزش، و حتی تخمک گذاری را با توجه به نتایج حاصله ثبت کردند. نتایج مطالعه در ماه ژانویه در Proceedings of the ACM on Interactive, Mobile, Wearable, and Ubiquitous Technologies منتشر شد.

ثبت دمای دقیق بدن از طریق لاله گوش

این گوشواره می تواند مانند یک ساعت هوشمند بر دما و نشانه های استرس کاربر نظارت کند

طراحی دستگاهی پوشیدنی و مجهز به حسگر به شکل گوشواره انتخابی آگاهانه بود. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن دریافتند که تشخیص دمای پوست از طریق لاله گوش به جای دست یا مچ، بسیار دقیق تر است. این گزینه همچنین پژوهشگران را قادر ساخت تا در قسمتی از گوشواره که زیر گوش آویزان می شود نیز حسگر نصب کرده و از آن برای نظارت بر دمای اتاق جدا از دمای پوست استفاده کنند.

در شرایطی که ساعت های هوشمند می توانند حجیم و سنگین باشند، اما اندازه گوشواره حرارتی هوشمند از نظر قابلیت حمل بر آنها برتری دارد.

حفظ تعادل بین استحکام گوشواره و ظرفیت شارژ باتری آن نیز چالش دیگری بود که پژوهشگران دانشگاه واشنگتن با آن مواجه بودند. به طور معمول، اگر می خواهید برای مدت زمان طولانی تر نیرو در اختیار داشته باشید، باید یک باتری بزرگتر به کار بگیرید. اما برای این کار باید اندازه را قربانی کرد. همچنین، ساخت دستگاهی بی سیم نیاز به انرژی بیشتر را در پی دارد.

این گوشواره می تواند مانند یک ساعت هوشمند بر دما و نشانه های استرس کاربر نظارت کند

در نهایت، پژوهشگران موفق شدند تا مصرف نیروی گوشواره حرارتی را تا احد امکان بهینه نگه دارند و این در شرایطی بود که فضا برای یک تراشه بلوتوث، یک باتری، دو حسگر دما و یک آنتن را ایجاد کردند. آنها این کار را با استفاده از حالت تبلیغ بلوتوث به جای آن که گوشواره با یک دستگاه جفت شود، انجام دادند. جفت شدن گوشواره حرارتی با یک دستگاه دیگر افزایش مصرف نیرو را موجب می شد. از این طریق، گوشواره حرارتی دما را می خواند، داده ها را با استفاده از بلوتوث منتقل کرده و به محض اتمام کار وارد خوابی عمیق می شود تا در مصرف نیرو صرفه جویی شود.

اندازه گیری دما از طریق لاله گوش به پژوهشگران امکان بررسی کاربردهای جدید گوشواره حرارتی از جمله تشخیص موفقیت آمیز تغییرات دما مربوط به غذا خوردن، ورزش، و تجربه استرس را داد. بر اساس نتایج کسب شده، پژوهشگران امکان معرفی گوشواره ای برای نظارت بر سلامت را خواهند داشت که توانایی بررسی تغییرات دمای بدن از درون و نه فقط از بیرون، مانند آنچه امروز ساعت های هوشمند انجام می دهند، را فراهم می کند.

افزودن ویژگی های جدید به گوشواره حرارتی

این گوشواره می تواند مانند یک ساعت هوشمند بر دما و نشانه های استرس کاربر نظارت کند

به گفته پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، گوشواره حرارتی ممکن است در آینده نزدیک به صورت تجاری در دسترس نباشد. آنها به دنبال انجام آزمایش ها و پژوهش های بیشتر برای جمع آوری داده های بیشتر و دقیق تر پیش از معرفی عمومی یک فناوری پوشیدنی هستند.

همچنین، افزودن ویژگی هایی مانند نظارت بر ضربان قلب و فعالیت بدنی برای نسخه های آینده گوشواره حرارتی مورد توجه پژوهشگران دانشگاه واشنگتن است. همچنین آنها قصد دارند امکان استفاده از نیروی خورشیدی یا انرژی جنبشی هنگام پیاده روی کاربر را بررسی کنند.

در حال حاضر، این گوشواره ها را می توان با طرح های مد روز ساخته شده از رزین یا با یک سنگ قیمتی شخصی سازی کرد، بدون این که بر دقت آن تاثیر منفی بگذارد.

این گوشواره می تواند مانند یک ساعت هوشمند بر دما و نشانه های استرس کاربر نظارت کند

این گوشواره می تواند مانند یک ساعت هوشمند بر دما و نشانه های استرس کاربر نظارت کند

[کد خبر:AJ44626]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب