آینه جم- پس از انتشار ویدئویی از ارتش اسراییل که نشان می داد روی میز فرماندهان یک تیپ معروف ارتش اسراییل یک برند آب معدنی ترکیه ای وجود دارد، برخی کاربران فضای مجازی در ترکیه و جهان اسلام، کارزاری برای تحریم این شرکت به راه انداخته اند.

به گزارش  آینه جم ، ماجرا با انتشار یک ویدئو در 3 روز پیش آغاز شد، جایی که نشان می داد در یکی از جلسات تیپ " گولانی" اسراییل در مدرسه ای تصرف شده در نوار غزه، بطری آب یک و نیم لیتری برند آب معدنی ترکیه ای "سیرما" قرار دارد.

 

فراخوان تحریم شرکت آب معدنی ترکیه پس از انتشار تصویری جنجالی از ارتش اسراییل (+عکس)

کاربران فضای مجازی در ترکیه و بسیاری از کشورهای عربی و جهان اسلام به این تصویر واکنش نشان دادند و صادرات آب معدنی به اسراییل در شرایطی که رژیم تل آویو نزدیک به 10 هفته است که آب نوار غزه را قطع کرده و از ارسال سوخت و غذا و دارو به این منطقه جلوگیری می کند، به شدت انتقاد کرده اند.

بنا به گزارش وبگاه "نیو عرب": کاربران شبکه های اجتماعی در ترکیه و جهان با استفاده از هشتگ #BoykotSirmaSu از مصرف کنندگان خواستند که از خرید آب از این شرکت که توسط غول فرانسوی Danone (دانونه) در سال 2013 خریداری شده بود، خودداری کنند.

یکی از کاربران در شبکه اجتماعی "X" (توییتر سابق) نوشت: " سیرما نیروهای اشغالگر اسراییل را در حالی که آنها در حال نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه هستند، هیدراته نگه می دارد."

یکی دیگر گفت: "ما به شدیدترین شکل ممکن به تحریم خود ادامه می دهیم. ما محصولات بچه کش ها و صهیونیست ها را نمی خریم. #BoykotSırmaSu."

سیرما در وب سایت خود می گوید که محصولاتش را می توان در اسراییل یافت. در فهرست آن اشاره ای به سرزمین های فلسطینی نشده است.

فراخوان‌ها برای بایکوت سیرما قبل از این ویدیو بود، زیرا شرکت فرانسوی Danone به دلیل ارتباط با اسراییل، مرتبا در لیست‌های تحریم قرار می‌گرفت.

فراخوان تحریم شرکت آب معدنی ترکیه پس از انتشار تصویری جنجالی از ارتش اسراییل (+عکس)

چندین مقاله از رسانه های ترکیه که از زمان آغاز جنگ اسراییل علیه غزه در 7 اکتبر منتشر شد، این سوال را مطرح می کند: "آیا آب سیرما اسراییلی است؟"

از زمان آغاز جنگ اسراییل در نوار غزه، ادامه تجارت برخی شرکت های ترکیه با اسراییل و حتی ارسال 40 درصد از نفت مورد مصرف اسراییل از طریق بندر جیهان ترکیه، مورد انتقاد بخش قابل توجهی از افکار عمومی در ترکیه و جهان اسلام قرار دارد.

فراخوان تحریم شرکت آب معدنی ترکیه پس از انتشار تصویری جنجالی از ارتش اسراییل (+عکس)

دولت ترکیه در واکنش می گوید، شرکت های خصوصی ترکیه ای در تجارت خود با دیگر کشورها آزادند و دولت نمی تواند آنها را وادار به قطع تجارت با دیگر کشورها کند.

ادامه تجارت ترکیه با اسراییل در حالی است که دولت رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه طی 2 ماه گذشته به لحاظ لفظی و در مواضع اعلامی به شدیدترین وجه ممکن لحنی ضداسراییلی و حامی فلسطین دارد و حتی دولت آنکارا تاکید کرده حماس یک گروه آزادیبخش فلسطینی است و برای احقاق حقوق مشروع فلسطینی ها برای رفع اشغال و پایان دادن به نظام آپارتاید علیه فلسطینی ها از سوی اسراییل، مبارزه می کند.

3 روز پیش "حسن بیتمز" نماینده حزب اسلامگرای "سعادت" در مجلس ترکیه پس از اینکه نطقی انتقادی و تند درباره ادامه تجارت ترکیه با اسراییل با وجود نسل کشی فلسطینی ها در نوار غزه ایراد کرد، در پشت تریبون دچار سکته شد و فردای آن روز در بیمارستان فوت کرد.

سکته "حسن بیتمز" نماینده حزب "سعادت" ترکیه در پشت تریبون مجلس پس از ایراد یک نطق انتقادی از ادامه تجارت ترکیه با اسراییل/ رویترز

سکته نماینده حزب سعادت در مجلس ترکیه

 

[کد خبر:AJ43982]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب