آینه جم-  هفتۀ گذشته فرد یا افراد ناشناسی با واریز مقدار زیادی گازوئیل در چاه آب شیرین کوه‌های «سه‌چِنگ» موجب آلودگی شدید آن به مواد نفتی شدند.

به گزارش اینه جم به نقل از پیغام؛ این چاه که به گفتۀ پاره‌ای از آگاهان محلی دارای پیشینۀ چند صد ساله است، در ارتفاع هشت‌صد متری از سطح دریا در شرق دالکی قرار دارد و تنها منبع آب شیرین در شعاع چندین کیلومتری در این منطقه است.

علاوه بر استفادۀ دامداران فصلی و دائمی منطقه و نیز طبیعت‌گردان و کوهنوردان شهرستان دشتستان و استان بوشهر که در پاییز و زمستان به ارتفاعات دالکی صعود می‌کنند، از آب این چاه برای تغذیۀ حوضچه‌های مخصوص حیوانات وحشی نیز استفاده می‌شود.

به‌گفتۀ طبیعت‌گردان و کوهنوردانی که روز جمعه از این چاه بازدید کرده‌اند، آب آن به دلیل آلودگی شدید به مواد نفتی در حال حاضر غیر قابل استفاده و نیازمند اقدامات فوری و وسیع برای پاکسازی است.

عامل یا عاملان این آلوده‌سازی عمدی هنوز شناسایی نشده‌اند اما برخی گمانه‌زنی‌ها انگشت اتهام را به سوی دو سه خانواده‌ای نشانه می‌روند که گفته می‌شود در سال‌های گذشته با ادعای مالکیت مراتع اطراف این چاه با یکدیگر اختلاف و منازعه دارند.

هنوز از واکنش مسئولان محلی از جمله شورای شهر دالکی به این اقدام فاجعه‌آمیز محیط زیستی گزارشی نرسیده است. با این‌حال بعضی از ساکنان شهر دالکی به‌ویژه طبیعت‌گردان و طرفداران محیط زیست با ابراز ناراحتی شدید از این اقدام مجرمانه خواهان برخورد با عاملان آن شده‌اند.

گفته می‌شود که آنها قصد دارند در روزهای آینده با ارائه شکایت به ادارۀ محیط زیست و مقامات قضایی خواهان شناسایی و پیگرد قضایی عامل یا عاملان آلوده‌سازی عمدی چاه آب سه چنگ شوند.

[کد خبر:AJ45369]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب