81612392-6459905.jpg

آینه جم:فرماندار جم از آغاز طرح آبخیزداری جم با 200 میلیارد ریال اعتبار اولیه خبر داد.

به گزارش آینه جم:فتح‌الله نوروزی بعد از ظهر امروز در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جم با اشاره به وضعیت بسیار حاد و بحرانی سفره‌های زیرزمینی آب جم اظهار داشت: شهرستان جم در تامین آب شرب مردم با مشکلات جدی مواجه است و قطعا اولویت شهرستان نیز تامین آب شرب است.

وی برداشت‌های بی‌رویه و خشکسالی را از عوامل اصلی کاهش منابع آب شهرستان دانست و تاکید کرد: تنها راه حل مشکل کاهش برداشت آب در بخش کشاورزی، صنعت و نیز مصرف بهینه آب شرب است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان جم با تاکید بر لزوم برخورد قانونی با متخلفان تصریح کرد: اراده لازم برای اجرای قانون در شهرستان وجود دارد و هیچ‌کس نیز حق ندارد مانع اجرای قانون شود.

نوروزی با اشاره به وجود 60 حلقه چاه غیرقانونی متعلق به بعد از سال 85 در شهرستان افزود: لازم است طی نشستی مشترک و با نگاهی جامع و برنامه مدون زمان‌بندی شده نسبت به پر و مسدود کردن این چاه‌ها اقدام شود.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که شرایط کنونی شهرستان، شرایط را برای هرگونه چشم‌پوشی سخت کرده است و  چاره‌ای جز گذشتن از برخی منافع کوتاه‌مدت برای جلوگیری از فاجعه آبی در آینده نزدیک نیست.

فرماندار جم به موضوع آبخیزداری اشاره کرد و گفت: طرح آبخیزداری با اعتبار اولیه 200 میلیارد ریال در دو مرحله آغاز شده که تاکنون در بخش ریز 21 سازه احداث شده و این روند ادامه دارد.

وی اضافه کرد: مرحله دوم نیز با اعتبار 150 میلیارد ریال مناقصه شده است که در بخش مرکزی انجام می‌شود و امیدواریم با اجرای این سازه‌ها شرایط زیست‌محیطی شهرستان نیز بهبود یابد.

نوروزی تکمیل خط انتقال آب از دریا را نیز از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان دانست و تصریح کرد: متولیان امر در دو وزارتخانه نفت و نیرو پیگیر عقد تفاهم‌نامه‌ای در زمینه ترسیم ادامه مسیر هستند که امیدوارم هر چه سریعتر اجرایی شود.

وی خاطر‌نشان کرد: شهرستان جم هیچ فرصتی برای وقت‌کشی ندارد و قطعا معطل ماندن پروژه با توجه به تاکید بر عدم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، هم شهرک‌ها و هم شهرستان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.  

نوروزی با بیان اینکه طرح انتقال آب از مصوبات سفر استانی دولت است اظهار امیدواری کرد متولیان امر در وزارتخانه‌های نیرو و نفت با جدیت تکمیل این پروژه به عنوان مطالبه جدی مردم را در اولویت قرار دهند.

 

[کد خبر:AJ10616]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # محمد عباسی 1394-09-18 16:05
متاسفم که مصوبه شورای حفاظت از منابع آب جم، فقط پر کردن شصت چاه غیر مجاز می شود / یک سوال از سایت؛ مشکل آب ریز با پر کردن این چاه ها که اکثرا برای افراد کم درآمد منطقه ا ست حل می شود؟
کوتاهی شما در زمینه اب ریز و جم، غیر قابل بخشش است یادداشت و انتقاد بنویسید
مرسی از وب خوب تون
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # Jami 1394-09-18 16:21
چاههای عمیق پالایشگاه را. فجر پلمپ کنید ،که تا عمق های خیلی زیاد حفر شده اند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # شهروند جمی 1394-09-18 18:07
مشکل اب جم کی حل میشه
تابستان امسال که گذشت سال اینده با موج افزایش جمعیت باید برای یک لیوان اب جدایی کرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # جوهری جمی 1394-09-18 18:27
بازهم نشست بازهم جلسه. باز هم تامین اعتبار باز هم عملیات اجرایی. بازهم امید به وزارت نفت و نیرو. نتیجه کار کجاست؟ چند درصد از مشکل حل شده است؟ قرار است کی این معضل اساسی حل شود؟ دوستان عزیز یادتان می آید در مورخ 1/9/94 در همین سایت صحبت از جاده و آبخیزداری و راه ووو بود . امروز 18 /9/ 94 می باشد و باز تکرار همان حرفها. لطفا به خاطر بسپارید. از سایت خوب آینه جم هم جدا خواهش می کنم هر 6 ماه یکبار موضوع را بازنشر نمایند تا بتوان قضاوت صحیحی در مورد کارهای انجام شده نمود البته اگر کاری انجام بگیرد. بازهم امیدوار باقی می مانیمی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # قایدی 1394-09-18 20:26
سلام مصرف کل چاههای غیر مجاز به اندازه مصرف یک روز فضای سبز شهرکها نیست شهرک چون پول میده هیچ مشکلی در نشست زمین نمیشه ممنون از سایت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # محمد 1394-09-18 21:09
باید چاها پر شود همه ی اب برای گوجع است ‌باغ که همه نابود شده کشی هم جلوی نابودی نمی گیرد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # امین 1394-09-18 21:59
فرماندار محترم اگه راست میگی چاهای عمیقی که شرکت نفت میزنه داخل منطقه و باعث خشک شدن چاهای چندین ده ساله روستا ها شده رو بگیره چاه عمیق ابگرمک باعث شده چشمه روستا ابگرمک که قدمت چندین صد ساله داشته و هیچ وقت ابش قطع نمیشد و خشک شد تمام چاهای مردم فقیر منطقه خشک شدن بابا شما هم سنگ شرکت نفتو به سینه بزن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # کشاورز 1394-09-18 22:11
متاسفانه چاهای مجاز و غیر مجاز جم به فروش آب به جای اب یاری باغات میژردازند جناب فرماندار نظارت دقیقی بر این چاها داشته باشین.نخل هایی که یکی پس از دیگری قربانی فروش آب با تانکرها به واسطه افراد سود جو می شود
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # شورا 1394-09-18 22:35
هنوز امار دقیقی از چاهای غیر مجاز نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # شورا 1394-09-18 23:02
وضعیت از خظ بحران گذشته به وضعیت قرمز رسیده کم کم آژیر فقر سفرهای زیر زمینی به صدا در میاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # جوهری جمی 1394-09-19 12:57
در ادامه عرایض قبلی مجددا تکرار می کنم برون رفت از این وضعیت بسیار حاد و خطرناک و فاجعه بار نیازمند عزم ملیٰ عزم استانی و در نهایت عزم شهرستانی است. ابتدا باید مسئولین پایتخت نشین به صورت کاملا جدی و واقعی و عملی و با برنامه ریزی کاملا صحیح و مدیریت علمی و اختصاص بودجه مناسب وارد گود شوند و در ادامه مسئولان استان نشین برای اجرا و برخورد با متخلفان ودر راس ان وزارت نفت وارد عمل شوند. در نهایت تمامی مسئولین شهرستان نیز باید در نهایت جدیت و حساسیت موضوع را 24 ساعته پیگیری کرده و آنی غفلت نورزند. بسیار بسیار دیر شده و اگر همه تمهیدات لازم نیز اندیشیده شود بازهم سالها طول میکشد تا قدری از فاجعه بکاهیم. با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود. زمان زمان کار و عمل است. امیدوارم در این قصه پرغصه فقط زورشان به سر چند کشاورز بیچاره وبخت برگشته نرسد و با پرکردن چند چاه که متعلق به افراد کم زبان و بدون پارتی است اصل مشکل را فراموش کنند و فقط صورت مسئله را پاک کنند. همه میدانند اصل مشکل کجاست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+5 # طالب مؤذنی 1394-09-19 13:23
شک ندارم که مقامات فقط به چاهایی که زورشان رسیده پرداخته اند. فقط امیدوارم در این چاه ها نیافتند و گرنه پرکردن اینگونه چاه ها تاثیر چندانی نخواهد داشت. یک خواهش هم از گردانندگان محترم سایت آینه جم دارم و آن اینکه اگر چنین مطالبی (اخبار و وعده های مسئولان) هر 6 ماه یک بار دوباره نشر نمی دهید، از انتشار آن خودداری کنید. لطفا بگذارید پروژه ای انجام شود و کاری تمام شود بعد خبرش را بگذارید. بسیار سپاسگزارم.
.............................................................................
سردبیر سایت: درود بر شما استاد بزرگ، قول ها و وعده های مسئولان برای انعکاس در افکار عمومی منتشر می شود و ان شا الله تلاش می کنیم در ماه های آینده دوباره قول ها و وعده های مسئولان بررسی و بازنشر کنیم. ممنون از دیدگاه ارزشمند شما
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # اعتماد 1394-09-19 14:18
کنترل مبزان برداشت وجلوگیری از برداشت بی رویه ارچاه ها،مسدود کردن چاه های غیر مجاز،ممنوعیت صدور پروانه بهره برداری جدید،ممنوعیت کشت فضای باز،تصفیه خانه صنعتی فضلاب شهرکهاجهت استفاده از آب جهت آبیاری درختان غیر مثمر و فضای سبزشهرک ها،بارورکردن ابرها، ایجادسدهای خاکی ،اسیقرار آب شیرین کن در سیراف و انتقال آب به جم، بهره برداری از خط انتقال کوثر،بررسی جهت کلید خوردن پروژه انتقال آب از شهرستان فیروزآباد،اصلاح شیوه آبیاری باغات و نخیلات از جمله اقداماتیست که میشود تا حدودی به مهار بحران کم آبی پرداخت،حال اجرایی شدن هر کدام از این موارد حایز اهمیت است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # دانشجو 1394-09-19 18:22
با پر کردن چاه مشگل حل نمیشه.در شهرستان جم کشت گوجه ممنوع گردد از طرف دیگر درخت کاری حمایت شود .اشتباه بزرگ این است که درختان نحل قطع می گردد گشت گوجه جایگزین می شودیا مسکونی تغیر کابری.تغییر کاریری راحت
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # کارشناس 1394-09-19 18:33
شهرستان جم که اشتهار به چشمه و قنات و باغ و سرسبزی داشته، حالا خود بحرانی ترین منطقه استان طبقه بندی می شود. برداشت مازاد از آب زیرزمینی و خشکسالی عامل اصلی است. مقابله با خشکسالی و حذف آن از دست بشر خارج است. بایستی برای این شرایط برنامه ریزی کرد. انسان با هوش و عقلش ، برنامه ریزی نموده و با اجرا، بازنگری و اصلاح احتمالی آن بر پدیده های طبیعی غالب می شود.
اما برای حذف برداشت مازاد هیچ عذر و بهانه ای پذیرفته نیست. این برداشت یا توسط چاه های دارای پروانه صورت می گیرد که واداشتن آن ها به رعایت و یا حتی کاهش سهمیه برداشت در شرایط حاد خشکسالی از دست بشر خارج نیست. یا اضافه برداشت توسط چاه های غیر مجاز صورت می گیرد که در این صورت هم عده قلیلی حق ندارند منافع جمیع مردم و حتی ملت ایران به عنوان صاحبان تاسیسات عظیم منطقه را نادیده بگیرند.
راهکار مقابله با پایین افتادن سطح آب زیرزمینی در دشت های جم و ریز :
1) اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری،
2)پر کردن چاه های غیر مجاز و واداشتن چاه های مجاز به برداشت مطابق پروانه و یا کاهش برداشت ،
3)الزام همه مصرف کنندگان آب کشاورزی به اجرای آبیاری نوین و تحت فشار، جریمه سنگین برای بهره برداران بیش از حد پروانه و کسانی که از آبیاری سطحی و سنتی استفاده می کنند،
4)توقف برداشت آب توسط پالایشگاه جم و شهرک ها و تامین آب از دریا،
5) و کاهش پرت و هدر رفت آب در شبکه های آبرسانی و توزیع آب
6) ممنوعیت مطلق کشت گوجه و جالیز در سراسر شهرستان جم . کشت سبزی هم بصورت گلخانه ای صورت گیرد.
7) اجرای سریع شبکه فاضلاب شهر و روستا ها و استفاده از پساب در فضای سبز شهری و پارک ها و حتی بخش کشاورزی
8) البته شهرستان جم استعداد بسیار خوبی برای کشت متراکم و گلخانه ای دارد و باید کاشت هر نوع محصول زراعی در فضای باز ممنوع و گلخانه ها فعال شود. حتی باغات مرکبات هم محدود و جایگزین آن گلخانه مرکبات شود.
مسئولین استان و شهرستانی برای هریک از پیشنهادات بالا و یا ایده های دیگر کارگروه کارشناسی تشکیل داده و نتیجه حاصله در کمیته برنامه ریزی و شورای حفاظت اب و کارگروه کشاورزی به تناسب موضوع مطرح و تصمیم گیری و با برنامه مشخص عملیاتی شود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # جوهری جمی 1394-09-19 19:16
لطفا به کامنت های استاد موذنی و کارشناس دقت بفرمایید. کاملا منطقی و حساب شده هستند و صددرصد با آنها موافقم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # دولنگهدای 1394-09-20 19:58
مشکل کم آبی جم فقط وفقط برداشت بی رویه شهرک های مستقر در منطقه می باشند، جا دارد فرماندار محترم فقط یک شب ورودی شهرک پردیس را کنترل کنند آنوقت میفهمند که چند تانکر از مغرب تا صبح آب چاه های جم را به شهرک میبرند بیش از 10تانکر، فکر کنم کاسه ای زیر نیم کاسه باشه که تا حالا هیچ اقدامی صورت نگرفته، متأسفم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # شورا 1394-09-20 21:03
با گفتن و نوشتن مشکل اب حل نمیشه برنامه ریزی و تشکیل کارگروهی ویژه طلب می کندریشه ای فکر کرد نه مقطعی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # ریز 1394-09-24 12:26
اقای فرماندار لطفا هر چه سریعتر نسبت به پر کردن این چاهها اقدام کنید ما از این اقدام شجاعانه حمایت می کنیم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب