0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000135236.jpg

 

 

 

آینه جم- ابراهیم قیصری/ اولین همایش محیط زیستی رویش به همت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف معرفی و تجلیل از برترین پروژه های محیط زیستی اجرا شده در منطقه پارس جنوبی برگزار گردید این مراسم  با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، معاون استاندار بوشهر و جمعی از مدیران ارشد حوزه صنعت نفت و پتروشیمی برگزار شد و از طرح‌ها و پروژه های برتر زیست محیطی منطقه تجلیل شد .
در این برنامه پتروشیمی های آریاساسول، زاگرس ، پرديس، نوري، بوشهر، مرواريد و دماوند با طرحهای خود مورد تقدیر قرار گرفتند. 
شرکت نوری برای طرح پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل ، شرکت زاگرس براي پروژه زیروفلرینگ ، شرکت‌ آریاساسول برای پروژه بازبینی گازهای ارسالی به فلر ، شرکت پتروشیمی بوشهر  به پاس اجرای پروژه واحد بازیابی گاز های اسیدی TGTU  ، شرکت‌ پتروشیمی پردیس براي پروژه هاي رد پای آب و رد پای کربن  ،  پتروشیمی مروارید براي پروژه تصفیه‌خانه پساب صنعتی شرکت و دماوند براي پروژه تصفیه‌خانه پساب متمرکز شرکت مورد تجلیل قرار گرفتند.

000567.jpeg

در این همایش مدیر عامل سازمان منطقه ویژه پارس جنوبي خبر داد مرکز پایش زیست محیطی منطقه، از طریق اعتبارات شورای راهبردی  احداث و تجهیز می‌شود و همچنین گفت با اعتبارات ۳۰ میلیاردتومان به توسعه جنگل‌ها و فضای سبز منطقه اقدام میکنیم.
پیرامون این برنامه محیط‌زیستی ذکر چند نکته خالی از لطف نیست .
۱- ذات‌ صنعت با تخريب و آلودگی محیط زیست همراه‌ است و هر شرکتی که ادعا می‌کند آلایندگی و تخريب محیط زیست ندارد دروغ می‌گوید همه‌ شرکت‌ ها بايد بکوشند آلودگی ها را کاهش دهند همایش رويش فرصتی ارزشمند است که محیط زیست منطقه جدی گرفته شود و حتی در اولویت قرار بگیرد و تجارب شرکت‌ها نيز به اشتراک گذاشته شود .
 
فراموشی مصوبه‌ هيات دولت برای کاهش‌ آلودگی‌ها 
۲- عسلویه و شهرستان های مجاور این شهرستان تحت تاثیر آلودگی هاي زیست محیطی هستند باید شرکت‌های منطقه عسلویه براي حفاظت از محيط زيست منطقه‌ گام‌ بردارند سال‌های قبل طبق مصوبه دولت کمیته ملی برای تدوین طرح کاهش آلودگی‌ها در عسلویه و کنگان تشکیل شد اما به نظر می‌رسد این کمیته در حد اسم بود و فراموش شد! این مصوبه هیئت دولت در خصوص کاهش آلودگی‌های پارس جنوبی که شامل کلیه صنایع مستقر در شهرستان عسلویه و کنگان می‌شود در ۹ ماده تنظیم شد که در ماده یک آن جدول برنامه‌های کاهشی ارائه شده است و مطابق بند ۸ سازمان حفاظت محیط‌ زیست مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن شده است. مطابق بند ۹ استانداری بوشهر مکلف به ارائه گزارش سه ماهه به هیئت دولت گردیده است به نظر می رسد این مصوبه ارزشمند در حال فراموشی است. 

000000000000000000000000000000000000000000000298906.jpg

چهار محور اصلی آلودگی‌ها 
۳-   طبق قانون هوای پاک ، قانون حفاظت از خاک و قانون دریایی مقابله با آلودگی‌ها و همچنین توافقنامه پاریس که‌ اخیرا ایران نيز آنرا متعهد شده است بايد تمام شرکت‌های دولتی و خصوصی براي کاهش آلودگی‌ها به‌ ویژه گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند و اقدامات برخي شرکت‌ها در این راستا بوده‌ است اما کافی نیست  ؛ ناگفته نماند آلودگی‌های شرکت‌های منطقه عسلویه در چهار محور مشعل‌ها، انبار‌ها، ضایعات و پسماند‌ها است .
مجتمع گاز، پیرگریز پای آلایندگی 
۴ -پیر گریزپای آلودگی های منطقه‌ جنوب‌ بوشهر بدون‌ تردید شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی است این شرکت‌ ۴ سال است وعده حذف فلرها می‌دهد اما همچنان خبري نيست؛ در زمینه مسئولیت های اجتماعی و به ویژه اقدامات محیط زيستي نيز خود را کنار کشیده است. 
اقدامات مقطعي برخي شرکت‌ها 
۵- حمایت از آهوی جَبیر ، دلفین‌های خلیج فارس‌ ، لاک پشت‌های نایبند و جنگل‌های منطقه به صورت مقطعی در برنامه برخي شرکت‌ها بوده‌ است که‌ کافی نيست؛ گونه‌ های حیات وحش جنوب بوشهر تحت‌ تاثیر صنعت در حال انقراض است باید شرکت‌ها فعالانه تر عمل کنندجنگل‌های حرا تحت تاثیر صنعت در حال نابودی هستند باید تا دیر نشده شرکت‌های منطقه عسلویه براي حفاظت و توسعه‌ این جنگل‌ها اقدام کنند.
دادستانی ورود کند 
۶- برخی از شرکت‌های پتروشیمی منطقه عسلویه در زمینه کاهش آلودگی هاي زیست محیطی قدمی برنمي دارند باید سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان متولی این حوزه‌ و سازمان منطقه ویژه پارس جنوبي به عنوان نهاد حاکمیتی منطقه و همچنین دادستانی عسلویه به‌ عنوان مدعی العموم ورود کنند 
۷- بخشی از اعتبارات شورای راهبردی پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی باید برای حفاظت و توسعه‌  محیط‌زیست شهرستان های جنوبی استان اختصاص یابد.
۸-  راه اندازی مرکز پایش زیست محیطی منطقه اقدامی ارزشمند است که امید می‌رود اسیر وعده ها نشود و زود‌تر اجرایی شود.

 

000000000000000000000000000000000000000000004021020.jpg

عدم  دعوت از خبرنگاران محلی‌ در برنامه های محیط زيستي 
۹ - در همایش رویش از خبرنگاران محلی‌ که ناظران و مطالبه‌ گران محیط زیست هستند دعوت‌ نشد و پیشنهاد می‌گردد در همایش های محیط زیستی بعدي حداقل‌ تعدادی از خبرنگاران محلی‌ نيز دعوت شوند.
۱۰- در همایشهای بعدي پیشنهاد می‌گردد مجله‌ یا نشریه ای طراحی گردد و با مستندات همه ‌ اقدامات زیست محیطی شرکت‌ها در آن درج گردد اين نشریه که می‌تواند به صورت الکترونیکی نيز منتشر شود سبب‌ خواهدشد به دلايل مختلف  شرکت‌ها براي اقدامات محیط زيستي گام‌های بیشتری بردارند.
[کد خبر:AJ44266]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب