1770390_741-1-470.jpg

آینه  جم- به گفته محققان، تنظیم ساعات خواب سخت گیرانه توسط والدین برای فرزندان، با مزایای ویژه ای همراه است. در واقع چنین تصمیمی می تواند کیفیت و کمیت خواب کودکان را ارتقا دهد. علاوه بر این خواب کمتر و بدون برنامه مشخص با مناطق نازک ‌تر و به نوعی تحلیل رفته در مغز مرتبط است که وظیفه ارزشمند کنترل رفتارهای انسانی را بر عهده دارند.
اما آیا شما هم برای خواباندن کودک خردسال خود دچار چالش های نسبتا جدی شده اید؟ برای بسیاری از والدین، حفظ یک سیستم زمانی منظم با کودکان خردسال ممکن است تا اندازه زیادی دشوار باشد. اما طبق یک مطالعه جدید، مصرف وعده های غذایی سالم کنار هم به عنوان یک خانواده صمیمی، داشتن زمان بازی منظم و رعایت زمان دقیق خواب می تواند به تقویت رشد مغز در کودکان کمک کند.
در واقع محققان کشف کرده اند که روال منظم خانواده در زمینه خواب با میانگین خواب شبانه بیشتر کودکان رابطه مستقیم دارد و این موضوع واضحا با بهبود ساختار مغز و پردازش عاطفی کاملتر به ویژه طی نخستین سالهای شکل گیری شخصیت و عملکردهای روانشناختی آنها همراه بوده است.
برای روشن شدن زوایای مختلف این مسئله، متخصصین دانشگاه ایالتی کلرادو داده های جمع آوری شده از 94 کودک 5 تا 9 ساله با پیشینه های مختلف را تجزیه و تحلیل کردند. آنها با استفاده از اسکن MRI ساختار مغز کودکان را به دقت اندازه گیری و از والدین در مورد مدت زمان خواب فرزندشان و سبک زندگی خانوادگی آنها سوال کردند.
پرسش های مربوط به روال خانواده شامل این موارد بودند که آیا بچه ها هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب فعالیت های یکسانی را انجام می دهند یا خیر، آیا والدین پس از بازگشت از محل کار به خانه با فرزندانشان زمانی را به بازی اختصاص می دهند یا خیر، آیا والدین مرتبا برای بچه های خود داستان می خوانند یا قصه می گویند، آیا بچه ها هر شب راس ساعت مشخصی به رختخواب می روند یا خیر و اینکه آیا اعضای خانواده با هم غذا می‌ خورند؟
تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده نشان داد که سبک زندگی نامنظم و محدود از نظر ارتباطات عاطفی، به طور قابل توجهی با خواب کوتاه تر طی هفته مرتبط هستند. این در حالی است که صرفا پیروی از ساعات خواب شبانه منظم می تواند به داشتن مغزی سالم تر و حتی کمی بزرگتر یاری برساند. 
گفتنی است که خواب کوتاه تر نیز به نوبه خود با تغییراتی در ساختار مغز کودک همراه است. در کودکانی که خواب کمتری داشتند، احتمال بیشتری وجود داشت که برخی از نواحی مغزی اندازه کوچکتر و محدودتری داشته باشند. از جمله این نواحی می توان به مناطق کنترل کننده زبان، واکنش های رفتاری، ادراک حسی و همچنین پردازش احساسات اشاره کرد.
دکتر امیلی مرز که این مطالعه را رهبری کرده است، توضیح می دهد: "ساعات خواب شبانه نامنظم و به دنبال آن مدت خواب کوتاه ‌تر، به طور قابل توجهی با کاهش ضخامت قشر مغز در لوب پیشانی، گیجگاهی و آهیانه ای و همچنین حجم کمتر آمیگدال؛ یک منطقه مغزی کلیدی برای پردازش احساسات، مرتبط است."
به گفته محققان، کودکان در خانواده‌ های کم‌ درآمد و آنهایی که والدین شان سطح تحصیلات پایین ‌تری داشتند، با مشکلات بیشتری در زمینه خواب نظیر کاهش ساعات خواب مفید رو به رو بودند.
این یافته ها ممکن است دلالت بر این موضوع داشته باشند که آسیب‌ های اجتماعی-اقتصادی نظم و کیفیت سبک زندگی را مختل می کنند و به طور مشخص سطح استرس در کودکان را افزایش می‌ دهند. بدین ترتیب زمان خواب آنها کاهش می یابد که آن هم به نوبه خود  بر رشد مغز تاثیر منفی می‌ گذارد.
بنابراین در خانواده هایی که والدین سطح سواد مناسبی دارند و قادر هستند چالش های اقتصادی را مدیریت کنند، مساله خواب فرزندان در ساعت مشخص شبانه یک وظیفه مهم برای والدین محسوب می شود. البته در این خانواده ها اغلب توانایی مالی به یک عامل آسیب رسان مبدل می شود چرا که پدر و مادر درگیر مهمانی های متعدد می شوند که این ملاقات های دوستانه عملا موجب بی توجهی و بی نظمی خواب فرزندان خواهد شد. 
به گفته تیم تحقیقات، پژوهش آنها توسط مجله مغز و رفتار منتشر شده است و می تواند تدریجا به ارائه برنامه های موثری کمک کند که از خواب منظم و کافی کودکان در سنین کلیدی حمایت خواهند کرد.
دکتر مرز اضافه می کند: "یافته ‌های ما نشان می‌ دهند که کمبود خواب ممکن است نه تنها با ساختار مغز بلکه با عملکرد مدارهای مغزی مسئول پردازش احساسات در کودکان نیز مرتبط باشد."
این تحقیقات حتی می توانند توضیح دهند که چرا کاهش خواب منجر به حساسیت بیشتر به احساسات منفی می شود. اگرچه بیشتر مطالعات تکاملی خواب روی نوجوانان متمرکز شده اند، مطالعه مذکور بر نیاز به ارزیابی و حمایت از سلامت خواب کودکان قبل از ورود به دوران نوجوانی تاکید دارد.
از طرفی دیگر دانشمندان آکادمی علوم کارولینای شمالی دریافتند که نوجوانانی که هشت ساعت کامل می‌ خوابند، در مقایسه با نوجوانانی که فقط شش ساعت خواب شبانه دارند و با تلفن همراه خود به رختخواب می روند، نمرات شناختی بهتری در آزمون های مرتبط کسب می کنند
[کد خبر:AJ44762]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب