آینه جم- بازهم نوروز رسید تا شاهد چادرخوابی مسافران نوروزی در نوار ساحلی، پیاده روها، پارک ها و هرجای خالی شهرهای ساحلی استان خصوصا بوشهر و گناوه باشیم، اتفاقی که جبران تبعاتش منوط به پرداخت خسارت زیادی است و آورده خاصی برای شهر ندارد.

به گزارش آینه جم؛ اگرچه هزینه های سفر برای بسیاری از مردم سنگین است و در این وضعیت برخی ناگزیرند برای اینکه دل خانواده را به دست آورند، سختی های زندگی چند روزه در چادر را به جان بخرند تا سفر نوروزی را تجربه کنند، اما اینکه مسافران در هر نقطه ساحل چادر را برپا کنند، پذیرفتنی نیست.

00003vv5v.jpg

برپایی چادر، هرجایی که خالی باشد!

البته کار از چادرخوابی بی ضابطه در ساحل گذشته و بساط چادر و پهن کردن لباس در سایه بان ساختمان شورای شهر بوشهر یا زیر پل وروی شهر هم دیده می شود که هرج و مرج در شهر را طی این ایام نمایان می کند.
برپایی نوروزی چادر مسافران نوروزی جدا از اینکه اندک زیبایی های شهر را تحت تاثیر قرار می دهد، با اقداماتی نظیر شتشوی لباس در معابر عمومی و خشک کردن آن روی درختان، تابلوهای شهری و هر جایی که بادی به آن بخورد، باعث آلودگی بصری شده و کار را به جایی کشانده که شهروندان و مسافران دیگر با دیدن این وضعیت، از ساحل هم گریزان می شوند.

تبعات بهداشتی چادر خوابی هم جای بررسی دارد، نظیر سرویس های بهداشتی پارک ها که برای اسکان چند روزه مسافران پیش بینی نشده و صف های مقابل آن یا کمبود آب و سایر مشکلاتش، جالب نیست.
ار سایر شهرها یاد بگیرید

وقتی این شرایط را با کلانشهرها و اغلب مراکز استان ها (نظیر اصفهان، مشهد و…) مقایسه می کنیم که از برپایی چادر در نقاط مختلف شهر و پارکها جلوگیری و مسافران را به مکانهای از قبل پیش بینی شده هدایت می کنند، نشان می دهد در این رابطه باید چاره جویی کرد. هرچند معمولا قبل از سفرهای نوروزی، وعده ممنوعیت برپایی چادر مسافران در ساحل بوشهر مطرح می شود، ولی همه چیز در حد حرف باقی می ماند.

این امر به صورت جدی مورد توجه مسئولان قرار گرفته است و در مشهد نیز وضعیت به همین ترتیب دنبال می شود.

مسافرانی که حتی پیاز و سیب زمینی شان را از مقصد نمی خرند!

واقعیت این است که اغلب چادرخواب ها آورده مشخصی برای شهر ندارند، طوری که حتی حاضر نیستند سیب زمینی و پیاز خود را از بوشهر تامین کنند و آب را هم با خود می آورند تا خرج شان کمتر شود. عملا فقط باعث می شوند که بوشهر متحمل هزینه هایی شود که بازگشت ندارد و جبران خسارت های وارده باید از جیب شهر پرداخت شود.

قطعا این وضعیت نیازمند چاره جویی است. از جمله ارائه حدمات اقامتی ارزان قیمت که رفاهیات اولیه را داشته باشد و همراهی جدی تر دستگاه قضایی و انتظامی با شهرداری برای جلوگیری از برپایی چادر در نقاطی غیر از محل های تعیین شده. درحالی که به نظر می رسد در این ماجرا شهرداری تنهاست و آنها هم خود را به دردسر درگیری با مسافران نمی اندازند!
آمار مسافران واقعی را باید از اقامتگاههای رسمی دید

نکته مهمتر اینکه مسئولان بجای آمارهای آنچنانی از مسافرت های نوروزی استان بوشهر، باید آمار گردشگران را براساس آن دسته که از خدمات اقامتی و رفاهی استفاده می کنند محاسبه نمایند، بدون احتساب مسافرانی که در چادر اقامت کردند. شاید در این صورت، کمی به خود آیند و متوجه شوند که چادرخوابی نیازمند ساماندهی و حضور در مکان های مشخصی است تا جزو آمار رسمی مسافران بیاید.
به هر حال اینکه هر ساله استان بوشهر جزو مقاصد اصلی سفرهای نوروزی می باشد، امیدوارکننده است و می توان با کمی برنامه ریزی از این فرصت برای شهر و استان بهره بسیار برد، اما کمبود مراکز اقامتی و بی برنامگی مسئولان در برابر چادرخوابی های بی ضابطه، باعث شده نه تنها از این فرصت استفاده لازم نشود، حتی خسارت هایی بر شهر تحمیل شود

[کد خبر:AJ45159]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب