57942372.jpg

 

آینه جم: یوسف صفری *
در  آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ رئیس جمهور حسن روحانی که برای افتتاح پالایشگاه گازی فازهای ۱۳، ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی به جنوب استان بوشهر سفر کرده بود، با حضور در جمع مردم عسلویه و کنگان دستور تشکیل کارگروه ملی رفع آلودگی عسلویه را صادر کرد.
متعاقب دستور رئیس جمهور، مقرر شد که به منظور حل مشکل آلودگی هوای عسلویه؛ کارگروهی با مسئولیت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و با عضویت وزارتخانه های نفت، کشور، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار بوشهر تشکیل و پس از بررسی مسائل مربوطه، نتیجه ظرف مدت چهار ماه به هیئت وزیران ارائه شود.
بدین ترتیب اولین جلسه کارگروه مذکور در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور نمایندگان وزارتخانه های عضو تشکیل شده و پیشنهادات لازم در قالب ۷ بند برای بررسی و تصویب نهایی در هیأت وزیران، به معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است. 
در بند ۲ پیش نویس ارسالی؛ احداث و تکمیل بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی عسلویه توسط وزارت نفت در چارچوب استانداردها و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل مرکز فوریت های پزشکی، بخش تروما سنتر، سوختگی و بخش های مرتبط با آلاینده ها و بیماری های تنفسی با هدف ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به کارکنان صنعت و ساکنین، طی مدت ۲ سال پیشنهاد شده است. اما در ادامه این بند توضیحاتی آمده که امید ساخت بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی توسط وزارت نفت را کمرنگ می کند. توضیحاتی که با علامت * مشخص شده، می گوید "وزارت نفت طی نامه شماره ۲۶۰۲۶۸ مورخ ۱۲/۰۶/۹۸ ضمن مخالفت با مفاد این بند، بر در دست اقدام بودن احداث یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی به عنوان مرکز اورژانس سوانح و فوریت های پزشکی در منطقه عسلویه برای انجام اقدامات اولیه پیش بیمارستانی تحت نظر، تأکید نموده است".
توضیحات فوق همزمان در متن نامه ای که پیش نویس پیشنهادی ضمیمه آن بوده نیز از جانب رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به معاون اول رئیس جمهور یادآوری و بر آن تأکید شده است. گویا جناب نوبخت با نفتی ها هم عقیده بوده و با یادآوری مجدد این توضیحات و برجسته سازی مخالفت نفت، گوشزد می کند که روی کمک نفت حساب باز نکنید! 
نفت با این مخالفت بار دیگر نشان داد عزم و اراده ی جدی برای خدمات رسانی به مردم عسلویه در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی متناسب با میزان سرمایه گذاری در منطقه ندارد که این خلاف ادعاها و گفته های قبلی وزیر نفت است. زنگنه در یکی از همایش های مسئولیت اجتماعی نفت، خود را دوستدار مردم عسلویه دانسته است! 
به اعتقاد نگارنده؛ نفت اگر عزم و تصمیم جدی برای خدمات رسانی و توسعه زیرساخت های منطقه داشت، مرکز اورژانس سوانح سوختگی را سال ها قبل تکمیل می کرد. ساختمانی که بعد از سال ها تعطیلی و متروکه بودن، در حال حاضر از محوطه ی آن به عنوان کارگاه ساخت قطعات بتنی استفاده می شود. اما امروز که صحبت از الزام به ساخت بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی می شود، با فرار رو به جلو تکمیل مرکز سوانح سوختگی اولویت اول آنها می شود و مدیر عامل جدید سازمان منطقه ویژه پارس در مصاحبه ی اخیر خود بر آن تأکید می کند. این رفتار ضد و نقیض زنگنه و همکارانش بیش از پیش باعث سلب اعتماد مردم به نفت می شود. مردمی که بارها به دلیل محرومیت و نبود امکانات درمانی مناسب، دچار خسارت های جبران ناپذیری شده اند. 
تنها بیمارستان (بخوانید کلینیک) موجود در عسلویه فاقد بخش های ویژه نظیر  CCU و ICU می باشد و در مواقع ضروری امکان بستری بیمار و انجام اقدامات درمانی تکمیلی به دلیل فقدان بخش های فوق میسر نیست و بالاجبار بیمار باید به سایر بیمارستان های استان یا کشور اعزام  شود که این امر بعضاً نیز با مشکلاتی از قبیل نبود تخت خالی در بیمارستان های مقصد همراه است. در چنین شرایطی با از دست رفتن زمان به عنوان امری حیاتی برای انجام به موقع اقدامات تکمیلی درمان، عملاً بیمار از دست می رود. در چنین شرایطی احداث بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی برای منطقه ای که سلامت مردم آن به واسطه ی آلودگی ناشی از فعالیت صنایع عظیم گاز و پتروشیمی تحت الشعاع قرار گرفته و بیماری هایی نظیر؛ سرطان، آسم، آلرژی و اگزما (مستند به مطالعه مروری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر) به شکل فزاینده ای نسبت به سایر شهرهای ایران شیوع پیدا کرده، بسیار حیاتی و ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد.
 
*فعال اجتماعی
* ایسنا
[کد خبر:AJ41847]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب