00100hg7488.jpg

 

آینه جم-سهیلا شعبانی
نوروز جشن باستانی و مهم در تقویم ایران است و هر سال در ابتدای بهار، هم زمان با ورود خورشید به نقطه واسطه‌ای یا آزمونگاه، زمانی  که خورشید وارد نقطهٔ مساوی روی دایرهٔ بزرگ مدارش می‌شود به عنوان نقطهٔ آغاز سال شناخته شده و جشن  گرفته می‌شود.این جشن شامل رویدادهای مختلفی از جمله تمیز کردن خانه، تعویض لباس، تهیه غذاهای خاص و آیین های سنتی است. هچنین شامل عناصر مختلفی  مانند؛ سفره هفت‌سین، رد و بدل کردن هدایا و...است. ایرانیان در این ایام با شادی و شور و هیجان وصف ناپذیر به استقبال نوروز  رفته و با خانواده و دوستان دیدار  می کنند.
ماه مبارک رمضان نیز یکی از ماه‌های مهم و مقدس در تقویم اسلام است، در اسلام این ماه به عنوان ماهی برای پاکسازی روح و تقویت اراده و اخلاق شناخته می‌شود. در این ماه، مسلمانان روزه می‌گیرند، عبادات بیشتری انجام می‌دهند و تاکید دارند که از گناهان دوری کنند، این فرصت به آن‌ها کمک می‌کند تا ارتباط خود را با دیگران بهبود بخشند.
در این ماه فعالیت‌های فرهنگی و دینی  همچون قرائت قرآن و اجرای عبادات خاص دینی برگزار می‌شود. ماه رمضان ماه بندگی خدا، تقویت ارتباط با پرودگار و بهبود معنویات است.
هم زمانی  ماه بهار قرآن و بهار طبيعت مي تواند سرآغازی فرخنده براي افراد جهت تزكيه نفس و ارتباطات خانوادگي عمیق تر كه از ديرباز جزو سنت هاي ايرانيان و سفارش قرآن است باشد، و باعث  تداوم و تحكيم خانواده ها شود، هم زمانی این دو  به دلایل فرهنگی و اجتماعی هم مزایایی دارد. این اتفاق می‌تواند باعث تقویت ارتباطات بین افراد مختلف و افزایش همبستگی جامعه، تبادل فرهنگ‌ها و آموزش‌های مذهبی، تعاملات مثبت بین اقشار مختلف جامعه و درک و همدلی بین آنها شود.
پسندیده است که در کنار شادی و جشن‌های نوروز در ماه رمضان به عبادت هم مشغول شد. و از این مهم برای پرداختن به اعمال خیر، روحانیت، تقوا و نیکوکاری، تجدید نیت، پاکسازی روح و بدن،  برنامه‌ریزی و بهبود  و تحول شخصی خود پرداخت، تا شادی و عبادت با هم ترکیب گردد.
چرا که ترکیب شادی با عبادت به افراد کمک  می کند که در حین انجام وظایف مذهبی و عبادی، احساس خوشحالی و شادابی بیشتری داشته باشند. و انگیزه و انرژی آن‌ها مضاعف گردد، و انسان را به انجام بهتر و مؤثرتر وظایف دینی و معنوی ترغیب می کند. همچنین، شادی و خوشحالی  به عنوان یک منبع قدرت داخلی برای پشتکار و استمرار در عبادت عمل کرده و موجب دست یابی به دستاوردهای معنوی بیشتری می شود.
 
 
* اتحاد
[کد خبر:AJ45078]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب