farhangiiiii.jpg

 

 

آینه جم،  اخیرا فوتبال شهرستان جم قربانی تو‌طئه ای سازمان یافته توسط متولیان فوتبال استان شده که بوسیله آن فوتبالیست های مظلوم شهرستان جم قربانی آن شده اند. این سناریو در اواخر مسئولیت هیات قبلی آغاز و در زمان کنونی به اتمام رسید.

در فوتبال کنونی کشور که هر روزه شاهد رویدادهای عجیب و غریبی در آن میباشیم شاید این موضوع نیز چیزی فراتر از آنها نباشد، اما وقتی شعار زیبا و اغواء کننده "فوتبال پاک" در این فوتبال رو به اضمحلال مطرح میگردد، این توقع بوجود خواهد آمد، که این قافله پرطمطراق باید به سمت حداقل های عدالت محوری در حرکت باشد. اما متاسفانه نه تنها از فوتبال پاک اثری مشاهده نمی شود بلکه باید غزل خداحافظی حداقل های موجود در گذشته را نیز در آن جستجو نمود.


حکایت از اینجا آغاز می شود که در اواخر روزهای پایانی فصل گذشته فوتبال لیگ برتر استان، که تیم فوتبال جام جم خطر سقوط آنرا تهدید می نمود و باید برای بقاء خود در لیگ برتر استان می جنگید، در روز مسابقه با سکان بوشهر به میزبانی بوشهر، داور مسابقه در دقیقه 20 بازی کاپیتان این تیم را با خطائی معمولی از بازی اخراج می کند و تیم به نشانه اعتراض زمین را ترک می کند. پر واضح است که قانون در این موارد صراحت داشته و نتیجه باید 3-0 به نفع سکان اعلام میشد. اما با تشخیص کمیته مسابقات چون این نتیجه در قهرمانی دو تیم مدعی تاثیرگذار بود، رای به تکرار بازی داده شد و مقرر گردید همه چیز از نو تکرار شود ولی چون هدف هیئت و کمیته برگزاری کاملا مشخص بود، از بخشش کارت های قرمز و زرد در بازی نیمه تمام خودداری شد و جام جم بالاجبار محکوم شد که بدون داشتن حدنصاب بازیکن برای حضور با تمام نیروهای موجود، برای برگزاری بازی همکاری نماید و با نداشتن سه بازیکن اصلی، در روز وسط هفته عملا اجازه استفاده از تمام نیروها از آنها سلب گردید.


کمیته انضباطی در شرایطی که دو بازیکن در بازی تکراری بعلت مصدومیت قادر به ادامه بازی نشدند، رای به تبانی و سقوط به دسته اول مسابقات را صادر نمود که این موضوع توسط داور مسابقه (که خوشبختانه جناب آقای زاهدی فرد آنرا سوت زد) بواسطه مصدومیت بازیکنان توسط کمیته استیناف استان مورد تائید قرار نگرفت ولی جرائم سنگین اختصاص یافته توسط کمیته انضباطی کماکان بقوت خود باقی بود.


هیئت فوتبال استان و کمیته مسابقات بعلت عدم توانمندی باشگاه جام جم به پرداخت یک مرحله ای جرائم و از طرفی نداشتن پروانه موسسه فرهنگی ورزشی، علیرغم درخواست اقساطی شدن پرداخت جرائم توسط هیات جم، از گشایش سامانه برای ثبت بازیکنان و کادر تیمی جام جم امتناع نمود و تیم پرسپولیس دیلم را که از قبل تلاش برای ابقاء آن در حین مسابقات نیز کاملا ملموس بود، جایگزین آن نمود.


در آخر برای آگاه شدن وجدانهای بیدار و برای دفاع از حقوق حقه جوانان بی پناه و بی دفاع جم چند سئوال قابل طرح را بیان مینمایم:


- اگر واقعا قانون مداری آن هیات و پایبندی به "فوتبال پاک" مطرح میباشد، چگونه تیمی در جلو چشم ما علیرغم خواسته بحق مردم شهرستان جم، بدون دارا بودن پروانه موسسه فرهنگی ورزشی، در بالاترین سطح فوتبال کشور چهار سال پیاپی فعالیت نموده و شما متولیان فوتبال فقط و فقط نظاره گر آن میباشید؟! آیا حتی برای یک بار به این نقیصه اعتراض نموده اید؟ البته دلیل سکوت متولیان فوتبال استان برای ما کاملا مشخص میباشد ولی بعلت رعایت حرمت ها فعلا به آن نمی پردازیم.


- شما که شعار "فوتبال پاک" را سرلوحه کار خود قرار داده اید، چطور برای قهرمانی یک تیم تمامی همت خود را معطوف نمودید اما برای اجرای عدالت در سقوط تیمها، اصلا وقعی ننهاده و کمترین توجهی لحاظ نفرمودید. چگونه است در روزی که تیم جام جم تلاش برای بقاء خود در لیگ برتر داشت، دو حرکت کاملا ناعادلانه در لیگ برتر استان شاهد بودیم. تیم سپاهان با چراغ سبز کمیته مسابقات به دیلم نرفت و در کنگان آن نتیجه عجیب و غریب در 30 دقیقه اول بازی رقم خورد!! چرا در برابر این دو حرکت هدفمند روزه سکوت اختیار شد.


- تجربه حضور مداوم ما در فوتبال اینگونه بیان میکند که این تصمیم از همان ابتدای کار اتخاذ شد که نیمچه رمق فوتبال شهرستان جم نیز از جوانان این منطقه گرفته شود تا علاقمندان فوتبال در این شهرستان کاملا خلع سلاح شده و عملا هیچگونه محلی برای بروز استعدادشان وجود نداشته باشد.


- چگونه شد که "فوتبال پاک" استان در برابر عدم حضور تیم استقلال تهران در جم به بهانه کرونا، در حساس ترین بازی تاریخ فوتبال استان، سکوت اختیار نمود و مانند آب خوردن از حفظ سهمیه لیگ برتر کشور در استان چشم پوشی کردید؟


خوش بود گر محک تجربه آید بمیان* تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد.
 عبدالحسین فرهنگی

 

[کد خبر:AJ34591]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب