آينه جم : «مالکان زمين» يش از 200 ميليون سال است که ساکن کره زمين هستند و انقراض هم نسل‌هاي خود يعني دايناسورها را هم ديده و همچنان پابرجا مانده اند اما اين لاک پشتان در حال نابودي هستند.

به گزارش «آينه جم » به نقل از مهر؛ لاک پشت‌هاي پوزه عقابي از آبزياني است که در ليست قرمز سازمان جهاني حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي (IUCN) قرار دارد. لاک پشت‌ها بيش از 200 ميليون سال است که ساکن کره‌زمين هستند و آنها را به عنوان «مالکان زمين» مي‌شناسند و انقراض هم نسل‌هاي خود يعني دايناسورها را هم ديده و همچنان پابرجا مانده‌اند، اما طي دهه‌هاي اخير در حال نابودي هستند.

آماري دقيقي از تعداد لاک پشت‌ها وجود ندارد. کارشناسان و حافظان محيط زيست اعلام کرده‌اند جمعيت لاک پشتان در طول 100 سال گذشته 80 درصد کاهش يافته است. طبق آمار سازمان جهاني حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي (IUCN)، پنج نوع از هشت نوع لاک‌پشت دريايي که در جهان وجود دارد در آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان زندگي مي‌کنند. لاک پشت پوزه عقابي يکي از دو گونه لاک‌پشت دريايي است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاري مي‌کند.

پوزه اين لاک‌پشت‌ها براي بيرون کشيدن غذاي اصلي آن يعني اسفنج دريايي از لا‌به‌لاي مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همين رو به لاک پشت پوزه عقابي يا منقار کوتاه معروف است. وزن ميانگين لاک پشت پوزه عقابي بالغ حدود 80 کيلوگرم است و طول آن به يک متر مي‌رسد. مجيد وفادار مديرکل محيط زيست هرمزگان، در گفت‌وگو با مهر بيان داشت: زيست‌گاه‌هاي لانه گزيني لاک پشت‌هاي پوزه عقابي در ايران، سواحل استان‌هاي جنوبي بوشهر، هرمزگان و سيستان‌و‌بلوچستان است. آلودگي نفتي، صيد، ريختن زباله در دريا، ساخت و ساز در سواحل، فاضلاب‌هاي شهري، شکارچيان طبيعي، حيات لاک پشت‌هاي پوزه عقابي را به خطر انداخته است.

وي با بيان اينکه سالانه 35 هزار کشتي وارد تنگه هرمز در خليج فارس مي‌شوند که80 درصد آنها فرسوده و عامل مهم آلودگي در خليج‌فارس و ايجادکننده مشکلات زيست‌محيطي هستند، عنوان کرد: تردد شناورها، انفجار براي اکتشاف منابع زيرزميني دريا، آلودگي‌هاي حرارتي، تخريب آبسنگ‌هاي مرجاني، فرسايش سواحل و مانورهاي دريايي از ديگر عوامل انقراض لاک پشت‌ها است. وفادار افزود: تخريب سواحل و از بين بردن تخم لاک پشت‌هاي دريايي از عوامل تهديد کننده حيات اين لاک پشت‌هاي در معرض انقراض در سواحل هرمزگان است. نوراني شدن روستاهاي نزديک ساحل از عواملي است که بچه لاک پشت‌ها را فريب مي‌دهد، چرا که لاک پشت‌ها به نور حساس هستند و در جستجوي افق به سوي آب روانه و طعمه شکارچيان طبيعي مي‌شوند.

از سوي ديگربراي جلوگيري از نابودي لاک پشت دريايي پوزه عقابي اين گونه جزء ضميمه يک كوانسيون «سايتيس» قرار گرفته است. در اين کنوانسيون اسامى جانوران براساس ميزان احتمال انقراض در دو ضميمه يک و دو قرار دارند که در فهرست شماره يک گونه‌هايى هستند که در معرض انقراض جدى بوده و بايد براساس راهکارهاى علمى و جامع کنوانسيون براى حفاظت از آنها اقدام شود. با توجه به قوانين مطرح در زمينه حفاظت گونه‌هاي ثبت شده، کشورهاي عضو موظف به جلوگيري از شکار و تجارت جانوران هستند و در اين راستا با يکديگر همکاري مي‌کنند.

[کد خبر:AJ15577]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب