66images.jpg

آینه جم - یادداشت وارده ؛چندین ماه است موضوع توقف پروازهای فرودگاه عملیاتی خصوصی توحید متعلق به وزارت نفت به بحث داغ شهرستان تبدیل شده است.

فرودگاهی که برخی ها از آن به عنوان برند شهرستان نام می برند و نبودش را نقصانی برای شهرستان می دانند.

در این نوشتار برآنیم از زاویه ای دیگر، متفاوت از برخی دیدگاه های حاکم بر جم به موضوع بپردازیم:

نکته اول: قطعا وجود فرودگاه در یک شهرستان، می تواند به عنوان شاخصی از توسعه یافتگی مطرح باشد اما فرودگاه توحید به صورت خصوصی و نه ملی مدیریت می شود هرگز نخواهد توانست مصداق توسعه یافتگی باشد.

نکته دوم: فرودگاه توحید شرکت پالایش گاز فجر جم بر خلاف آنچه به عنوان برند شهرستان مطرح است هیچگاه برند شهرستان نبوده و نخواهد بود. کافی است در بسیاری از سایت ها و نرم افزارهای معتبر هواشناسی نام فرودگاه را جستجو کنید تا متوجه شوید نامی به نام جم وجود ندارد و عموما فرودگاه توحید فجر ثبت شده است هر چند در برخی سایت ها توحید و در اندکی از سایت ها پسوند جم ذکر شده است.

نکته سوم: حتی اگر به فرض محال فرودگاه توحید را به عنوان برند در نظر بگیریم این برند تاکنون چه منافعی برای شهرستان در بر داشته است؟

چه خلایی را در شهرستان پر کرده است؟

نکته چهارم: فرودگاه های اختصاصی نفت و گاز مهم ترین کارکردشان در شهرستانی چون جم ایجاد رانت برای افراد ذی نفوذ و صاحب منصب و نزدیکان شان است که عموما از وضعیت مالی مناسبی هم برخوردار هستند.

آیا افراد عادی اما فاقد رانت هم توان برخورداری از این موهبت رانتی را دارند؟

واقعا چه کسانی از این پروازها برخوردار می شوند؟

نکته پنجم: اگر از منظر عقلایی و منطقی به موضوع توجه شود نیز ادامه کار فرودگاه در شهرستان نه لازم است نه مقرون به صرفه!

در حالی که در چند کیلومتری شهرستان فرودگاهی بزرگ وجود دارد و شرکت فجر جم می تواند با هزینه ای بسیار بسیار کمتر از هزینه کنونی پروازهای اختصاصی کارکنانش را انجام دهد چه نیازی به دایر بودن فرودگاهی با یک یا دو پرواز و جماعتی نان خور!

نکته ششم: به نظر می رسد مجموعه مدیریتی شهرستان و شخص فرماندار به جای صرف وقت و هزینه جهت راه اندازی کج دار و مریز این فرودگاه، با تعاملی بهتر، از کاهش هزینه های فجر در راستای حمایت بیشتر از طرح های عام المنفعه و نه رانت محور استفاده کند.

و نکته آخر اینکه منافع شهرستان باید با دیدی جز انچه سال هاست وجود دارد پیگیری و مصالح عمومی مردم به معنای واقعی آن مورد تاکید قرار گیرد تا خدای ناکرده دچار بخشی نگری و فرصت سوزی نشویم.

اگر قرار است فرودگاه توحید برند شهرستان باشد باید الزامات یک فرودگاه را نیز دارا باشد و مهم ترین الزام آن، ملی شدن و ایجاد فرصت برای استفاده همگانی است نه اختصاصی./آوای جم