0000000000000000000esized_972432_883.jpg

 

 

آینه جم- مهراب احمدی: شب یلدای امسال از این جهت برای خانواده‌ ها با سال‌های گذشته متفاوت است که نرخ دلار نوسانات بسیاری را به خود دید و همزمنان قیمت بسیاری از اقلام افزایش یافت.

به گزارش «خلیج فارس»؛ اما فارغ از تمام این مسائل با نزدیکی به شب یلدا خانواده‌ ها با تمام دغدغه‌ ها و کاهش قدرت خرید به دنبال پاسخگویی به دلخوشی‌ های کوچک فرزندان هستند از این رو بررسی بازار آجیل شب یلدا نشان از آن دارد که به طور نسبی قیمت آجیل و خشکبار به خصوص پسته رشد 5 برابری داشته است.

گشتی در بازار آجیل و خشکبار و افزایش قیمت ها، حسرت خرید را بر دل بسیاری می گذارد و آن ها را دست خالی روانه منزل می کند چون پسته ای که تا سال گذشته، قیمت در نهایت 60 هزار تومانی آن برخی مشتری ها را از خرید منصرف می کرد، حالا روی قیمت های افسانه ای 200 هزار تومان و حتی بالاتر از آن در بازار سیر می کند، هر چند بعضی که جیب شان پر و پیمان تر است با خرید اندکی خود را قانع می کنند.

بانوی جوانی که به قصد خرید تخمه آفتابگردان و هندوانه برای شب یلدا وارد مغازه شده است، با شنیدن قیمت بالای 40 هزار تومانی آن لبخندی تلخ بر لب می نشاند و به خرید نیم کیلو گرم از هر محصول مورد نظر بسنده می کند و می گوید: هر چند شب یلدا را در خانه بزرگ ترها سپری می کنیم، اما باید حداقل خریدی برای این شب انجام داد.

وی ادامه می دهد: با این وضعیت و گرانی محصولات، خدا به داد بزرگ ترها برسد، دیگر فردی جرئت خرید آجیل ندارد تا بخواهد یک دورهمی با خیال راحت برگزار کند.

یکی از فروشندگان بازار آجیل و خشکبار هم گرانی و افزایش چند برابری قیمت محصولاتی مانند پسته، تخمه آفتابگردان، هندوانه، بادام و... را نسبت به سال گذشته تایید می کند و می گوید: این افزایش قیمت ها مربوط به چند روز اخیر و در آستانه شب یلدا نیست بلکه با توجه به گرانی های ابتدای امسال و نوسان دلار رخ داد که پس از آن هم کاهش چندانی نداشته است.

وی قیمت هر کیلو گرم کشمش را در سال گذشته 14 هزار تومان اعلام می کند که با افزایش دو برابری، امسال به 35 هزار تومان رسیده است.

وی می افزاید: افراد کمتر سراغ محصولاتی مانند پسته و بادام می روند و بیشتر از کشمش و نخود برای خرید شب یلدا استفاده می کنند.

وی قیمت هر کیلو گرم پسته را از 160 تا 220 هزار تومان و هر کیلو بادام ایرانی و خارجی را به ترتیب 32 تا 108 هزار تومان اعلام و اضافه می کند: البته بسته به نوع کیفیت محصول، بادام ایرانی تا 48 و نوع خارجی آن تا 115 هزار تومان هم عرضه می شود.

گشت‌های نظارتی بر بازار شب یلدا در استان

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان بوشهر گفت: در ایام منتهی به شب یلدا گشت مشترک اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی استان بوشهر بر بازار آغاز شد.

رضا جمالی افزود:گشت‌های نظارتی بر قیمت‌های بازار  آجیل و خشکبار به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌‌کنند و این نظارت و بازرسی‌ها منتهی به بازار شب یلدا نیست بلکه تا آستانه عید نوروز ادامه دارد.

جمالی با تأکید بر این‌که همه فروشندگان آجیل و خشکبار موظف هستند بر روی این اقلام قیمت‌های فروش را درج کنند خاطرنشان کرد: بازرسان در برخورد با متخلفان هیچ اغماضی نمی‌کنند و  اگر تخلفی هم مشاهده شود گشت‌های نظارتی با متخلفان برخورد قاطع می‌کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان بوشهر  بیان کرد: در پی افزایش قیمت آجیل و خشکبار در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و از بین بردن سوءاستفاده از فضای باز برای جلوگیری از افزایش آجیل و خشکبار  فعالیت گشت مشترک بر نظارت بر قیمت‌ها آغاز شده است./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ26778]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب