134086.jpg

 
آینه جم :  ابراهیم قیصری:  اخیرا سجاد بهزادی خبرنگار جمی و دانشجوی دکترای جامعه شناسی  در یادداشتی منتقد عملکرد معلمان شده است و در نقدهایی آنان را به عدم عملکرد مطلوب،  زمینه ساز آموزش زدایی،  سرکوب گری ،  فرار از یاد گیری و تعطیلی زیاد متهم کرده است. 
 
انتشار یادداشت مذکور که توسط نویسنده مسبوق به سابقه است  در رسانه ها و شبکه های اجتماعی  با واکنش معلمان همراه شده است. 
 
ضمن قدردانی از نقد های نویسنده محترم به  سیستم انسان ساز آموزش و پرورش و معلمان ،  در پاسخ به این یادداشت  ذکر چند نکته قابل تاکید است: 
 
۱-روز معلم روز قدرشناسی از مقام والای معلم و روز تمجید از تلاش های معلمان است و اینکه نویسنده ای در روز معلمان و در خلاف جریان عمومی جامعه منتقد معلمان شود جای بسی تاسف دارد. 
 
۲- نویسنده در ابتدای بررسی رسالت معلمی در جامعه ایران،  ابتدا سهم  آموزش و پرورش را در تعلیم و تربیت بیان کند در کشور  ایران؛  حدود ۴۰ دستگاه و سازمان متولی تربیت و تعلیم وجود دارد و چه بسا در مقاطعی این دستگاه ها،  ساز مخالف یکدیگر کوک کرده اند.
 
۳- نویسنده گفته معلمان در جامعه ایران محور توسعه نیستند اتفاقا به باور نگارنده این یادداشت در جامعه ایران؛  معلمان محور توسعه هستند همین که  جنابعالی هفتگی یادداشت های توسعه محور منتشر می کنید و هزاران نخبه که کشور را در وضعیت شدیدترین تحریم های دشمنان؛  سربلند نگه داشته است  ، محصول همین آموزش وپرورشی هستید  که با ادبیات غیرمنصفانه،  معلمان را به نقد می کشید‌.
 
۴-  دیر زمانیست اهداف جامعه با اهداف تعلیم و تربیت در یک راستا نیست، در مدرسه معلمان با روش های گوناگون تاکید می کنند علم بهتر از ثروت است و باید آموزش در اولویت اول باشد،  اما جامعه خلاف این را  به دانش آموزان تفهیم می کند ! .
 
۵- نگارنده معتقداست علیرغم ادعای معلم پیشین،   نویسنده ی یادداشت سالهاست با آموزش و پرورش خیلی بیگانه است و حتی یک روز در مدرسه حاضر نشده است و حداقل یک ساعت وقت برای بررسی و مطالعه کتاب های دانش آموزان اختصاص نداده است اگر غیر این بود قطعا در یادداشت ملاحظاتی نیز داشت،  گرچه خود معلمان نقد های نیز به کتاب های درسی و یا برنامه های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش متمرکز محور دارند.
 
۶-  نویسنده معتقد است معلمان از یادگیری فراری اند؛  در این زمینه بحث زیاد است چرا قوانین کشور خواسته معلمان پیگیر مدرک دوم نباشند و حتی حذف رتبه بندی که تشویقی برای یادگیری بیشتر معلمان است علیرغم شعارهای ۱۰ سال اخیر متولیان آموزش و پرورش هنوز اجرایی نشده است.   اما برای نقض گفته نویسنده، برگزاری هزاران ساعت دوره ضمن خدمت و کلاس های بدوخدمت نمونه کوچک از یادگیری معلمان است.
 
۷ - نویسنده که خود کارمند یک شرکت نفتی است بهتر است یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران بزند ابتدا نقش شرکت های نفتی در توسعه و سپس نقش آنان در فرایند  آموزش و پرورش بیان کند و سپس مسئولیت  اجتماعی شرکت مافوق خود  و ده ها شرکت گازی و نفتی  بیان کند تا سهم همه در امر تعلیم و تربیت تشریح شود.
 
۸- معتقدم نویسنده تحت تاثیر محیط کاری خود قرار گرفته است،  محیط کاری شرکت پالایش گاز فجر جم به این صورت است با چند برنامه نرم افزاری تمام کار پالایش گاز انجام می گیرد اما به ایشان یادآور می شویم کار معلمی این نیست و برای هر دانش آموز و هر برنامه درسی ایشان،  معلم باید نرم افزار( برنامه ) خاص خود داشته باشد، دانش آموزانی که از هر طیف و قشر جامعه با تفکرات و تربیت های مختلف در کنار هم قرار گرفته اند.
 
۹- نگارنده معتقداست بیش از آنکه نقد به معلمان وارد باشد نقد به سیستم بیمار آموزش وپرورش است ، اکثر  معلمان جامعه نقد پذیرند چرا که توانسته اند روحیه نقد و انتقاد و انتقاد پذیری در جامعه درونی کنند.
معتقدم منابع و برنامه های ابلاغی آموزش وپرورش نمی تواند کودکان یا نوجوانان امروز را برای جامعه فردا آماده کند ، بیشتر معلمان هم معتقدند آموزش و پرورش بیمار است و نیاز به جراحی دارد.
 
۱۰-  نویسنده تاکید کرده کودک باید در مدرسه مهارت گفتگو یاد بگیرد؛  معتقدم مدرسه خانه دوم هر کودک یا نوجوان است،  علاوه بر مدرسه ،خانواده نیز در این زمینه نقش مهمی دارد ، مدرسه بستری برای شکوفایی این مهارت است اما بزرگ ترین مشکل معلمان برای آموزش یا درونی کردن این مهارت مهم ، کودکانی هستند که از بستر خانواده هایی تربیت شده اند که با تعلیم و تربیت بیگانه اند و این کودکان اگر در خانواده الفبای مهارت یاد نگیرند قطعا در مدرسه نیز دچار مشکل خواهند شد و تلاش های فراوان معلمان بی ثمر یا کم ثمر خواهد ماند.
 
۱۱- نویسنده در بخشی دیگر انتقاد به حقوق معلمی یا تعطیلات اشاره کرده است،  درباره حقوق معلم و وضعیت معیشتی معلمان بارها در رسانه ها مطرح شده است و به احترام مقام والای معلمی به آن اشاره نمی کنم اما درباره تعطیلات معتقدم معلمی سر و کار داشتن با روح و روان انسان ها است و کاری طاقت فرسا،  نمونه آن ساعاتی است که والدین با کودکان خود سر و کار دارند حال تصور کنید ده ها کودک با تفکرات و خانواده های مختلف در یک کلاس  ۲۰ یا ۳۰ متری،  قطعا خستگی زیادی برای معلمان به همراه خواهد داشت و اینکه در تمام جوامع تعطیلات آموزش وپرورش زیاد است قطعا یکی از دلایلش این می تواند باشد.
 
 
۱۲- نویسنده در یادداشت  گفته معلمان سرکوب گر هستند مطابق  بیشتر مطالب یادداشتش، کلی گویی کرده است و نمونه هایی از سرکوب گری ذکر نکرده است،  نویسنده ای که  تاکنون حتی  دو مصاحبه با معلمان یا متولیان آموزش و پرورش و یا مطالعه ای جامع در اینباره  نداشته است نمی تواند اتهام سرکوب گری به معلمان وارد کند،  معتقدم معلمان جامعه ما منجی و  زندگی بخش هزاران کودک و نوجوان هستند و شایسته است آنان را با نام افسران جبهه جنگ نرم یاد کنیم نمونه فداکاری معلمان بارها در رسانه ها مطرح شده است و نمونه اخیر آن آموزش های آنلاین در فضای مجازی است که وقت و انرژی بسیاری از معلمان گرفته است.
***  ابراهیم قیصری  - سردبیر 

 

 

[کد خبر:AJ32456]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

-3 # هانیه 1399-02-13 18:30
مگه خودتون تعریف خودتون بدید، اتفاقا نقدهای جناب بهزادی جامع و منطقی بود و درد دل خیلی از اولیا نیز می باشد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-5 # جمی 1399-02-13 20:52
با سلام، به نظرم جناب بهزادی صحیح تر اظهار نظر کرده اند چون واقعا خیلی از معلمان برای درس دادن سطح بالایی ندارند و آموزش و پرورش نیز به دلیل کمبود نیرو، جذب راحتی دارد. باید پذیرفت در زمان کنونی به نسبت قبل شرایط فرق کرده و اگر سیستم آموزشی و معلمان قوی در راس نباشد قطعا نسل آینده ضربه ای جدی خواهد دید. انتظار می رود معلمان عزیز در برابر نقدها اندکی صبر و تحمل داشته باشند و به فکر اصلاح باشند نه پاسخگویی به افکار عمومی.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # موسوی 1399-02-13 22:50
مرسی جناب قیصری که پاسخی درخور به افاضات جناب بهزادی دادی مرسی قلمت مانا
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # همایون 1399-02-14 01:24
درود بر شما جناب قیصری
با این پاسخ مفصل و کامل
ایکاش جناب بهزادی حقوق، مزایا، تسهیلات و وضعیت معیشتی فرهنگیان را هم بهش اشاره ای میکردند.
صرف انتقاد از معلمان که خیلی راحت هست
نیاز به تخصص خاصی هم ندارد
راهکار شما چیست؟
یعنی شما و امثال شما جناب بهزادی تلاش های پیگیر و شبانه روزی معلمان در ماه‌های اخیر بخاطر مشکل کرونا ویروس را ندیده اید؟
بسیاری از معلمان بجای چند ساعت تدریس در مدرسه
بخاطر مشکلات فعلی قرنطینه خانگی و... مجبور هستند ساعتها وقت بگذارند برای دانش آموزان خود
اونم با این اوضاع اینترنت و شبکه های اجتماعی و تدریس مجازی و مشکلات کار در منزل
البته خب معلمان از انتقادات استقبال می‌کنند
آیا این مشکلات و معضلاتی که فرمودید همه به کم کاری معلمان برمیگردد یا نقش نهادهای تصمیم گیر, سازمان های دولتی و خصوصی ,جامعه , خانواده ,فرهنگ عمومی و مشکلات اقتصادی هم در آن دخیل هستند؟
اما ایکاش در آستانه هفته معلم یک خط هم حداقل تقدیر و تشکر می کردید در انتهای سخنان گهربار خود.
یک ضرب المثل معروف هست میگه یک سوزن به خودت بزن یک جوال دوز......
عزت زیاد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # دانشجو 1399-02-14 02:16
متاسفانه استخدام معلمان نهضتی و سهمیه ای ضربه بزرگی بر پیکر تعلیم و تربیت وارد کرد که اثرات ان تا چندی بعد نمایان خواخد ش دهه هشتادیها و نودیها را ببینید. ولی با این وجود نمی توان کل اموزش و پرورش را زیر سوال برد. معلمان تلاشگر و بی ادعای زیادی هستند که در حال خدمت بی مزد و منت هستند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # روزبه کنگان 1399-02-14 05:36
سلام دمت گرم جناب قیصری عزیز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # معلم 1399-02-14 06:14
با سلام.بنده فکر میکنم ایشان یا معلم نبودند که از مشکلات اطلاع ندارند یا مال این دوره نیستند.یه نمونه بارز صحبتم :بنده وقتی معلم چندین سال پیش خودم رو میبینم مثل گذشته سلام کردن و ادای احترام رو وظیفه خودم می‌دونم ولی متاسفانه امروزه بیشتر دانش آموزان مخصوصا در مناطق محروم از دل خانواده هایی رشد کردند که تماما درگیر امرار معاش هستند و جواب سلام معلم رو هم نمی‌دهند چه برسه به پیش قدم شدن برای سلام کردن.متاسفانه مسائلی که دانش آموزان در جامعه شاهدش هستند باعث شده ارزشی برای تحصیل و کسب علم و دانش و یا بقول ایشان مهارت گفتگو قائل نباشند و نهایتا فقط بدنبال گرفتن دیپلم اون هم از طرق مختلف باشند که متاسفانه همین طرق خودش جای بحث داره.
در ضمن اون تعطیلی که فرمودند درسته امسال جامعه درگیر کرونا شد ولی خدارو شکر این تعطیلی ها کل کارمندان رو در برگرفت و در بازه زمانی خاصی کسی سر کار نرفت .البته یاد آور بشم در تعطیلات رسمی عید هم همکاران بنده مشغول تدریس در فضای مجازی بودند چه برسه به الان .....راستی اگر ایشان الان کارمند شرکت نفت هستند کاشکی دستشون رو روی سر من و همکاران بنده میکشیدند تا شاید تعدادی از بند های فیش حقوقیشون به ما هم اضافه میشد و مجبور نمیشدیم در آن زمان های به قول ایشان تعطیلی شغل دوم و سوم داشته باشیم.
با تشکر از آینه جم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-4 # میثم 1399-02-14 08:10
باسلام
آقای قیصری شما بعنوان خبرنگار نباید نظر شخصی خودتون رو یادداشت کنین
اول ی نظر سنجی میکردی ببینی نظر دانش اموزا و افراد جامعه چیه
آقای بهزادی خیلی از مواردی که گفتن بجا بود
قرار نیست که همیشه بگیم معلما کارشون درست
باید نقد هم باشه .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+6 # دبیر علوم 1399-02-14 09:57
بزرگ ترین مشکل در آموزش و پرورش، حقوق کم معلمان است و در صورت تساوی حقوق همه کارکنان دولت ، آن زمان نقد بر کار معلمان وارد است.
نویسنده درباره وضعیت معیشتی معلمان هم یادداشت بنویسید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # دبیر روانشناسی 1399-02-14 16:54
احساس بنده این هست که جناب دکتر بهزادی در گذشته و در درون فضای آموزشی احتمالا مورد آزار و اذیت قرار گرفته
از تراوشات ذهنی ایشون میشه برداشت کرد که دوران سختی رو درون مدرسه گذرونده
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # سید 1399-02-14 20:37
تخریب جناب بهزادی در واتس آپ توجیه پذیر نیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # صمیمی 1399-02-15 21:31
ما تعطیل هستیم
زیرا #شهرداری در پاکسازی به موقع خیابان و کوچه ها از برف ویخ #ناتوان است.

????زیرا #راهداری از برف روبی جاده ها و گردنه ها ناتوان است.

????زیرا #راهنمایی_رانند گی در جلوگیری از ترافیک و راهبندان ها ناتوان است.

????زیرا #اداره_گاز در جلوگیری از افت فشار گاز و قطعی گاز ناتوان است.

????زیرا #وزارت_بهداشت در پیشگیری از آنفولانزا و کرونا ناتوان است.

????زیرا اداره #محیط_زیست در برابر هجوم ریزگردها و آلاینده ها ناتوان است.

و....

♦️آری تعطیلی ما سرپوشی است بر ناتوانی #ادارات و #سازمانهای دیگر است نه خواسته ما...

ما از تعطیلی مدارس آنقدر که دیگران فکر میکنند #خوشحال نیستیم!

چرا که به خاطر کم کاری و وظیفه نشناسی دیگر ارگانها مجبوریم #تعطیلی بی مورد را تحمل کنیم. و بعد کارهای عقب افتاده مان را با تلاش و زحمت دوچندان جبران کنیم.

زیرا مدارس کمترین امکانات را نسبت به تمام ارگانها دارند من مدرسه هایی بودم که آب نداشتند چه برسد به آب گرم!

زیرا هیچ کجای دنیا ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز را توی یک کلاس جانمی‌دهند..
خدا نگذره از آنهایی که کار ما را دوچندان میکنند؛ تازه بجای تشکر نقد هم میکنند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-2 # سلیم باقری 1399-02-15 23:54
درست بررسی شود که آیا نویسنده وتوهین کننده به مقام ومنزلت معلمان از لحاظ روحی؛روانی ؛ اجتماعی و...حالش خوب است ؟
احتمال زیاد نیاز است یک اقدام فرهنگی توسط فرهنگیان .معلمان باید انجام شود و وی رابه یک معلم کلاس اولی ویا روانپزشک ارجاع دهند که ثواب دنیوی و اخروی دارد.

..............
توضیح سردبیر:
۱-درج دیدگاه به منزله تایید دیدگاه نیست صرفا جهت اطلاع است
۲- جواب نقدها را با نقد باید داد توهین و بی احترامی روش معلمان نیست و امید می رود همه دلسوزان این موضوع را مدنظر قرار دهند
۳- آقای بهزادی از خبرنگاران پر تلاش، فعال و تحصیل کرده جم است و بارها در زمینه های مختلف نقد های خوب و سازنده نوشته است و احترام ایشان واجب است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب