آینه جم؛فوتبال یکی از مفرح ترین ورزش ها در سطح دنیاست که این موضوع در ایران و جم نیز به خوبی درک می شود.

00000000000000parishanata2.jpg

برای آگاهی از وضعیت فوتبال شهرستان جم به سراغ عطاء الله پریشان رئیس هیئت فوتبال شهرستان جم رفتیم،فردی که پانزده سال است بر صندلی ریاست این هیئت پر فراز و نشیب تکیه زده است،این فرهنگی باسابقه که معاونت پرورشی اموزش و پرورش شهرستان جم نیز در کارنامه خود می بیند،پانزده سال است که بصورت افتخاری و بدون دریافت حق الزحمه در این سمت مشغول خدمت به جوانان شهرستان است.

مصاحبه ما رئیس هیئت فوتبال شهرستان جم را که حاوی مطالب جالبی است را تا پایان دنبال فرمائید.

ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین محترم سایت خبری آوای جم،امروز فوتبال در سطح جهان به یک مقوله فراگیر فرهنگی تبدیل شده و یک پدیده مهم اجتماعی تلقی می گردد.از آنجائیکه از دیرباز یکی از ورزش هایی که نقش اساسی در پر کردن اوقات فراغت جوانان داشت فوتبال بوده و امروز در کنار رشته های دیگرهنوز بواسطه محبوبیت و گرایش جوانان در رابطه با سایر رشته ها در اولویت قرار دارد،به مرور زمان در ساختار اجرایی این رشته تغییرات اساسی و بنیادی ایجاد گردیده بطوریکه بواسطه محدودیت و مشکلات اجرایی در باشگاهها و تغییرات بوجود آمده در سیاستهای اجرایی کلان دولت،نوعا دچار یکسری چالش ها گردیده با توجه به وجود استعداد وظرفیت هایی که در شهرستان جم وجود دارد جا دارد ازسوی  مسئولین امر،مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

در جم 28 باشگاه ورزشی فوتبال وجود دارد

چند باشگاه ورزشی در سطح شهرستان به ثبت رسیده است؟

حدوداً در 15 سال گذشته تا کنون در کل شهرستان 28 باشگاه ثبت گردیده است.

لطفاً چگونگی تشکیل،شکل گیری و ثبت باشگاه را تشریح نمایید.

در گذشته که کسی کاری به ثبت باشگاه نداشته است حدوداً از 15 سال گذشته به این طرف بواسطه قانونمند نمودن فعالیت های ورزشی در کشور کسانی که تیم داری می کردند یک درخواست می دادند به اداره ورزش و جوانان و تکمیل یکسری مدارک مقدماتی و سپس بعنوان موسس تقاضا می ده با معرفی هیئت مدیره و مدیرعامل به اداره کل ورزش و جوانان استان و در کمیسیون مربوطه بعد از انجام تشریفات منجبر به صدور پروانه می گردد.

به کسانی که باشگاه ورزشی ثبت می کنند هیچ کمک مالی صورت نمی پذیرد.

کسانی که باشگاه ورزشی ثبت می نمایند،اداره کل ورزش و جوانان،چه امتیازی به آنها می دهد؟

تنها امتیاز این است که با توجه به اینکه کار تخصصی می باشد.مجوز فعالیت در این رشته را به موسس و مدیرعامل واگذار می نماید ولی در بعد مالی هیچگونه کمکی انجام نمی گیرد و حتی بابت صدور پروانه و تمدید،باید باشگاه مبلغی پرداخت نماید.ولی اخیراً در هیئت رئیسه استان،مطرح گردیده و مقرر شد دیگر باشگاه جدیدی در رشته فوتبال ثبت نگردد.

نبود اسپانسر دلیل اصلی تعطیلی باشگاه های ورزشی است.

به نظر شما دلایل تعطیلی بعضی از باشگاه های شهرستان چیست؟

باشگاه بعد از ثبت یک شخصیت حقوقی می باشد که باید تمامی فعالیت ها و هزینه های مربوطه را خودش تامین کند.از آنجائیکه باشگاه های موجود در شهرستان بجز چند باشگاه شرکتی ، سایر باشگاه ها هیچگونه اسپانسری ندارند و بصورت فردی و شخصی اداره می شوند.از طرفی تمامی فعالیت ها هزینه بر می باشد،تشکیل تیم هزینه دارد،تمرین کردن باید پول اجاره اماکن داده شود،شرکت در مسابقات باید همیاری پرداخت گردد،برای بازیکنان باید توپ و لباس و کفش و... تهیه شود،شرکت در مسابقات شهرستان و استان هزینه های اجرایی باید پرداخت شود.کسانی که بصورت شخصی باشگاه داری می کنند چند سال می توانند دوام بیاورند،آخرش مجبورند شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند وفرار را بر قرار ترجیح دهند.ضمناً یکی از مشکلات اصلی باشگاهها نداشتن کادر مدیریتی موفق و کارآمد می باشد در کل از روشی قانونمند پیروی نمی کند.

برگزاری مسابقات ورزشی در شهرستان،بر اساس تقویم ورزشی است.

مسابقات در شهرستان چگونه برگزار می گردد؟

در آغاز هر فصل مسابقات که نوعاً از تیرماه شروع می گردد یک تقویم ورزشی در تمامی رده ها تنظیم می نماییم و به باشگاهها ابلاغ می کنیم،بعد از اعلام آمادگی توسط باشگاه ها،برابر تقویم اجرایی شهرستان،مسابقات در رده های مختلف برگزار می کنیم و قهرمان هر رده را جهت شرکت در مسابقات زیر گروه و لیگ دسته یک استان معرفی می نماییم و یک گروهی از تیمها که در لیگ کشور و برتر استان حضور دارند برنامه انها از طریق فدراسیون و هیئت استان اعلام می گردد و مقدمات اجرا را اماده می نماییم.

بابت برگزاری مسابقات، هیچ نهادی مبلغی به هیئت فوتبال نمی دهد.

هزینه برگزاری مسابقات ورزشی شهرستان از کجا تامین می گردد.

برابر آئین نامه اجرایی مسابقات هزینه برگزاری مسابقات در هر رده،قبل ازمحاسبه به تناسب ،قانوناً باید توسط تیمهای شرکت کننده پرداخت گردد و مبلغی هم بابت ودیعه اخذ می گردد که ودیعه مربوط به حسن انجام فعالیت و حضور تیم در هر رده می باشد و تیم هایی که هیچ مشکل انضباطی و اجرایی نداشته باشند در پایان مسابقات عودت داده می شود.

قابل توجه است که هیچ اعتبار و مبلغی بابت برگزاری مسابقات از سوی هیچ اداره،نهاد و سازمانی به هیئت پرداخت نمی گردد.

کمترین مبلغ همیاری در سطح استان، در جم اخذ می گردد.

باتوجه به شابعات موجود می گویند در شهرستان جم از تیمها زیاد همیاری می گیرند.آیا این موضوع را تایید می کنید؟

بیان شایعات از ناحیه برخی افراد سودجو و فرصت طلب می باشد.همیاری مسابقات در هر رده سنی در سطح استان،اِشِل دارد که شما می توانید از استان استعلام نمایید و آنگاه متوجه خواهید شد که کمترین هزینه را دریافت می کنیم حتی برای سومین سال متوالی به جهت حمایت از ورزش پایه در رده های نوجوانان و جوانان از باشگاه هایی که در این رده ها فعالیت می نمایند،همیاری نمی گیریم.

شهرستان جم در آینده نزدیک،یکی از شهرستانهای موفق در ورزش پایه در استان و کشور خواهد شد.

چند باشگاه ورزشی در حوزه نفت و گاز در شهرستان،فعالیت می کنند و تعامل باشگاههای شرکتی با شهرستان چطور است؟

با پیگیری های صورت گرفته و حمایت های جدی فرمانداری،اداره ورزش و جوانان و با رایزنی های صورت گرفته با مسئولین ورزش دوست مجموعه نفت و گاز در شهرستان جم و عسلویه،الحمدالله امروز سه باشگاه،بطور رسمی،فعالیت خودشان را در شهرستان،شروع نموده اند،باشگاه پارس جم،باشگاه مجتمع گازپارس جنوبی،باشگاه پردیس که ماحصل فعالیت های باشگاه های مذکور را در یک سال گذشته سه مدرسه فوتبال در شهرستان راه اندازی گردیده که حدود هفتصد نونهال در آنها فعالیت می کنند.

تیم لیگ دو پارس جم در کشور داریم،نونهالان پارس جم سال گذشته قهرمان منطقه سه کشور شد،تیم امید پارس جم سال گذشته در مسابقات زیر گروه امیدهای کشور شرکت نمود.

چهار تیم از رده های جوانان و نوجوانان از باشگاههای پارس جم و مجتمع گازپارس جنوبی در لیگ استان داشته ایم.تیم نوجوانان مجتمع گاز پارس جنوبی امسال در لیگ برتر نوجوانان استان حضور خواهد داشت.

دو تیم فوتسال در رده های نوجوانان و جوانان از باشگاه پردیس در لیگ استان شرکت کردند و یکسری برنامه های دیگر در دستور کار مدیران باشگاه ها و هیئت می باشد که ان شا الله با حمایت مسئولین شهرستان و استان در آینده نزدیک در صورت عملیاتی شدن شهرستان،پنج تیم در لیگ های کشوری خواهیم داشت.

واقعاً بدون تعارف مدیران تمامی باشگاه های نفت و گاز با شهرستان تعامل خوبی دارند و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند،شهرستان جم در آینده نزدیک،یکی از شهرستانهای موفق در ورزش پایه در استان و کشور مطرح می گردد.

هفتاد درصد تیمهای پایه شرکت ها،نوجوانان جمی است/ انتقاد از گازفجرجم

به نظر شما حضور باشگاه های نفت و گاز تاثیری بر روند ورزش شهرستان بالاخص فوتبال داشته است؟

شکی نیست امروز کسانی می توانند تیمداری کنند که پول و سرمایه در اختیار داشته باشند و در شرایطی که اکثر باشگاه های شهرستان و استان بواسطه مشکلات مالی از هم پاشیده اند،حضور این باشگاه ها کمک بزرگی به رشد و توسعه ورزش شهرستان و استان می کند.

خوشبختانه هفتاد درصد از بازیکنان پایه در تیمهای شرکتی از بازیکنان بومی شهرستان می باشند.همین جا باید یاداوری کنم جای تاسف دارد که شرکت پالایش گاز فجرجم با این همه امکانات و ظرفیت،دوسالی است که باشگاه را تعطیل نموده،هرچند با حضور قدرتمندانه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سایر شرکت ها،این خلا کاملا پوشش داده شده است.

شهرستان جم در بعد کیفی و اجرایی بهترین کلاس های آموزشی کشور را برگزار کرده است.

در راستای کیفیت بخشی فوتبال چه برنامه های آموزشی در شهرستان برگزار شده است؟

اتفاقاً یکی از اولویت های کاری هیئت،در شهرستان توجه به مقوله آموزش می باشد که در فصل گذشته کلاس داوری درجه سه به درجه دو میزبان استان بوده ایم و در کلاس ارتقاء دو به یک میزبان کشور بوده ایم.همچنین کلاس داوری فوتسال میزبان استان بوده ایم و کلاس مربیگری درجه C در شهرستان برگزار کرده ایم.و دو کلاس آموزشی درجه سه داوری و مربیگری فوتسال در حال ثبت نام می باشیم که ان شاء الله تا شهریور ماه جاری در شهرستان برگزار خواهد شد.

جا دارد یادآور شوم که بر اساس گزارشات ارسالی از سوی مدرسین فدراسیون،کلاس های آموزشی شهرستان جم در بعد کیفی و اجرایی از بهترین کلاس های برگزار شده در کشور بوده است.

استفاده از ظرفیت شرکت های پیمانکاری در بحث اسپانسرینگ

پبشنهاد شما برای عملکرد بهتر باشگاه ها و ایجاد تحرک و پویایی در ورزش فوتبال شهرستان،چیست؟

واقعیت امر اولاً در اینخصوص باید یک مقدار فرهنگ سازی شود.مادر شهرستان شرکت های پیمانکاری متعددی داریم که تعدا انها حدود 35 شرکت فعال است که اگر یک پنجم از انها احساس مسئولیت کنند و هرکدام هزینه ناچیزی را در ورزش متقبل شوند،شرایط تغییر می کند.

در مراحل بعدی شهرستان در کنار پروژه های بزرگ نفت و گاز خیلی چیزها را از دست داده است اگر مسئولین شرکت ها در اینخصوص دست جوانان ما را بگیرند مطمئن باشید روند فعالیت باشگاه های شهرستان عوض می شود.انتظار داریم شوراهای شهر و روستا در بحث ورزش بیشتر سرمایه گذاری نمایندهمچنین پیشکسوتان در تقویت،ثبات و پایداری باشگاه های ورزشی می توانند نقش اساسی ایفا نمایند.

بیشتر قضاوت در سطح استان/سه داور جمی در کشور سوت می زنند

آیا داوران جمی در سطح مسابقات استان وکشور در فصل گذشته حضور داشته اند؟

داوران شهرستان جم در فصل گذشته بیشترین قضاوت را در سطح استان داشته اند و سه نفر از داوران جمی به نام های آقایان حسین هنرمند،هانی هنرمند و یاسر جمشیدی در مسابقات لیگ های مختلف کشور اعم از فوتبال و فوتسال قضاوت نموده اند.

این روند خصوصی سازی،باشگاه های شهرهای کوچک را از هم می پاشد.

به نظر شما یکی از مشکلات اساسی باشگاه های ورزشی،مشکل خصوصی سازی و واگذاری اماکن به بخش خصوصی نیست؟

بطور کلی خصوصی سازی در باشگاه ها و شهرهای کوچک که اکثر فعالیت انها آماتور می باشد،پاسخگونمی باشد.واگذاری اماکن به بخش خصوصی،یعنی هر کسی که می خواهد ورزش کند باید هزینه نماید این در حالی است که قشری که عمدتا ورزش می کند نود ردصد نوجوان و جوان هستند که نیازمند کمک و حمایت هستند.پیام و نتیجه خصوصی سازی این است که هر کس پول ندارد باید ورزش را رها نماید.مگر اینکه در آینده سیاست های اجرایی در این خصوص تغییر یابد.

در صورتی که روند خصوصی سازی اماکن ورزشی در اینده استمرار داشته باشد،از هم پاشیدگی باشگاه هایی که اسپانسر ندارند بیش از گذشته خواهد بود.

توجه به ورزش=داشتن یک ابزار تربیتی قوی

سخن پایانی

در پایان از تمامی کسانی که ورزش فوتبال را مورد حمایت قرار می دهند تشکر و سپاسگزاری می نمایم.بالاخص از عزیزانی که بطور شخصی به این امر مهم اهتمام می ورزند و با اذعان به اینکه امر به ورزش و فوتبال در کشور یک ابزار تربیتی است جا دارد مسئولین امر،جامعه ورزش محبوب فوتبال را مورد حمایت قرار دهند تا از این طریق بتوانیم جوانان شایسته ای را از طریق ورزش تربیت نماییم و به واسطه آن مطمئن باشید جامعه سالمی خواهیم داشت.

منبع: آوای جم

[کد خبر:AJ6469]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب