آینه جم- با شعار «داستانت در جشنواره ات» سومین دوره جشنواره فیلم "دریای سرخ" در شهر جده عربستان سعودی آغاز به کار کرد. این جشنوراه از 30 نوامبر تا 9 دسامبر (9 تا 18 آذر)‌ برگزار می شود.

مراسم افتتاحیه با ارائه دو چهره رسانه ای سعودی یعنی "رایا ابی راشد" و "ابراهیم الحجاج" برگزار شد.

 

از جمله چهره های بین المللی حاضر در فرش قرمز جشنواره می توان به سه بازیگر جهانی، ویل اسمیت ، جانی دپ و شارون استون، کارگردانان آلمانی فاتح آکین و هانده ارچل و بازیگران ترکیه ایی بوراک اوزچیویت و مریم اوزرلی اشاره کرد.

از جهان عرب هم تعدادی از فیلمسازان حضور داشتند: بازیگران زن مصری نبیله عبید، هند صبری، و لیلا الوی، کارگردان یسری نصرالله، بازیگر سوری قصی خولی، خواننده دالیا مبارک و بازیگر و کارگردان تونسی ظافر العابدین.

"محمد الترکی" مدیر عامل بنیاد جشنواره فیلم دریای سرخ، تندیس افتخار را به "عبدالله الصدان" نویسنده و نویسنده سعودی، سومین برگزیده جشنواره امسال اهدا کرد که او نیز این تندیس را به همه کسانی که به درام عربستان سعودی کمک کردند، تقدیم کرد؛ چه کسانی که در حال حاضر حضور دارند و چه کسانی که فوت کرده اند.

 
 
 

در مراسم افتتاحیه از 3 نام هنری بین المللی و عربی از جمله دایان کروگر بازیگر آلمانی تجلیل شد و تندیس تقدیر توسط فاتح آکین کارگردان آلمانی به وی اهدا شد.

در این مراسم، هیئت داوران مسابقه فیلم بلند به ریاست باز لورمن نویسنده و کارگردان معرفی شد که شامل جوئل کینامن بازیگر سوئدی-آمریکایی، فریدا پینتو بازیگر، آمینه خلیل بازیگر مصری و پاز وگا بازیگر اسپانیایی است.

ریاست هیئت داوران بر عهده حناء العمیر، نویسنده، کارگردان و منتقد سینمای سعودی و اسعد بو آب بازیگر فرانسوی مراکشی و آکین کارگردان و تهیه کننده آلمانی است.

در ادامه مراسم افتتاحیه، فیلم سعودی «هوجان» به کارگردانی یاسر الیسیری با بازی براء علم، نایف الظفیری، نورالخضراء و العنود سعود به نمایش درآمد که الهام گرفته از رمان ابراهیم عباس است.

این فیلم در مسابقه «شاهکارهای عربی» شرکت می کند که شامل 11 فیلم از جهان عرب است که بارزترین آنها «دختران اولفا» تونسی ساخته کوثر بن هنیه کارگردان است که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. «دلم برات تنگ شده» ساخته تامر راغلی کارگردان با بازی نادین لبکی از دیگر آثار شرکت کننده می توان به «یک شتر» ساخته مشعل الجاسر کارگردان، «رویاهای عصر» ساخته فارس قدس و «هاجان» ساخته ابوبکر شوقی اشاره کرد.

در این نشست 135 فیلم متنوع در رقابت‌های مختلف به‌علاوه حضور 36 فیلم سعودی نمایش داده می‌شود.

تا قبل از سال 1396 شمسی، سینما در عربستان سعودی ممنوع بود اما در این سال، سینماها بازگشایی و به صنعت درآمدزایی در این کشور تبدیل شده است.

طبق گزارش شرکت چندملیتی و حسابداری " PwC"، درآمد گیشه سینما در عربستان سعودی تا سال 2030 به 950 میلیون دلار در سال خواهد رسید.

 
[کد خبر:AJ43863]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب