آینه جم:واکنش شجونی و غرضی به انتقاد هاشمی از شورای نگهبان: سیدحسن را وارد باتلاقی که خودت هستی، نکن!

واکنش ها به انتقاد هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان

به گزارش آینه جم:محمد غرضی و حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز به اظهارات هاشمی درباره عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی واکنش نشان دادند.

سیدمحمد غرضی وزیر دولت آیت‌اللههاشمی رفسنجانی در واکنش به انتقاد آقای هاشمی از شورای نگهبان به بهانه حمایت از حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، اظهار داشت: آقای آیت‌الله هاشمی شخصیتی دارد که همیشه تمایل دارد راس جریان اجتماعی قرار بگیرد و باقی مسائل برای ایشان اهمیتی ندارد.

وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب آقای هاشمی رفسنجانی  قصد داشت راس همه مسائل قرار بگیرد و بعد از پیروزی انقلاب تلاش کرد راس همه امور باشد و در زمان جنگ و آتش‌بس هم سعی داشت نفر اول و همه کاره باشد و این مسائل جزو شخصیت آیت‌الله هاشمی است. او همواره سعی می‌کند به مخالفینش بگوید مملکت برای اوست و کسی حق نقد کردن ندارد.

غرضی با بیان اینکه آقای هاشمی رفسنجانی از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور می‌خواهد به نفع منویات خودش استفاده کند، تصریح کرد: آقای هاشمی همیشه خودش را شخص برتر مملکت می‌داند و کشور را جزو اموال خود دانسته و در تمام این سال‌ها خود را فوق جریان‌ها قرار داده؛ اظهارات آقای هاشمی علیه شورای نگهبان در اصل حمله به قانون اساسی و آرمان‌های امام بوده و نوعی انتحار سیاسی است.

حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز با بیان اینکه آقای هاشمی به بهانه حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به شورای نگهبان هجمه می‌کند، گفت: بعید می‌دانم آقای هاشمی‌رفسنجانی صلاح آقای حسن خمینی را بخواهد، چرا که اگر صلاح ایشان را می‌خواست این‌طور از او استفاده ابزاری نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی برای حجت‌الاسلام حسن خمینی نقش کاسه داغ‌تر از کاش و دایه مهربان‌تر از مادر را بازی می‌کند، گفت: نقش‌های آقای هاشمی برای مردم روشن است و مردم می‌دانند که آقای هاشمی در حمایت از آقای حسن خمینی چه اهدافی را دنبال می‌کند؛ او می خواهد با ابزار آقای حسن خمینی به شورای نگهبان هجمه کند، در حالی که همین شورای نگهبان صلاحیت او را برای مجلس خبرگان تائید کرده است.

حجت‌الاسلام شجونی با بیان اینکه آقای حسن خمینی فردی باهوش و اخلاقی است، تاکید کرد: بعید می‌دانم آقای حسن خمینی حیثیت خود را برای هاشمی هزینه کند، چرا که دیگر آش آن قدر شور شده که امثال آقای عباس عبدی و ابطحی هم متوجه استفاده ابزاری آیت‌الله هاشمی از آقای حسن خمینی شده‌اند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: آقای هاشمی می‌خواهد آقای حسن خمینی را وارد باتلاقی که خودش در آن فرو رفته کند، اما امیدواریم ایشان تدبیر کند و در زمین آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بازی نکند.

تا زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان زمان چندانی باقی نمانده اما اخبار متناقضی از حمایت دو تشکل روحانی اصولگرا از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شنیده می‌شود...

حمایت از هاشمی‌رفسنجانی

 تا زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری زمان چندانی باقی نمانده اما  اخبار متناقضی از حمایت دو تشکل روحانی اصولگرا از آیت الله هاشمی‌رفسنجانی شنیده می‌شود؛ حمایتی که قرار است از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز صورت گیرد. این دو جامعه، تشکلهای اصولگرایی هستند که گفته می‌شود اگرچه در جلساتشان بارها به این موضوع پرداخته‌‌اند اما هنوز به نتیجه واحد و مشخصی نرسیده اند.

حل معمای حمایت یا عدم حمایت جامعتین از آیت‌الله هاشمی

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز از علت این عدم حمایت پرده برمی‌دارد و با بیان اینکه برخی از اعضای جامعه روحانیت مبارز به دلیل مواضع هاشمی‌رفسنجانی  با حضور وی در لیست جامعه روحانیت مخالف هستند، می‌گوید: اظهارات اخیر آیت‌الله هاشمی هیچ استدلال قانونی و شرعی ندارد چرا که ما هیچ بحثی درباره شورایی بودن رهبری نداریم.

وی با اشاره به مواضع آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره شورایی شدن رهبری و نظارت بر رهبری که اخیراً از سوی رئیس مجمع مطرح‌شده است،‌ تصریح کرد: باید از آقای هاشمی پرسید چرا این مواضع را مطرح می‌کند اما در هر حال این موارد در جامعه روحانیت محل بحث است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه جامعه روحانیت قطعاً حامی رهبر انقلاب است، افزود: اگر جامعه روحانیت احساس کند برخی به دنبال تضعیف جایگاه رهبری هستند تصمیمی می‌گیرد که تقویت رهبری باشد ازاین‌رو در این شرایط بُعد منفی آقای هاشمی در جامعه روحانیت بیشتر است.

وی با بیان اینکه جامعه روحانیت نمی‌خواهد که نام آیت اللههاشمی‌رفسنجانی در لیست جامعه باشد،‌ یادآور شد: بنده نیز جزو مخالفان حضور آیت الله هاشمی در لیست جامعه روحانیت برای خبرگان هستم اما بامتانت و مصلحت پیش می‌رویم.


در همین حال چندی پیش حجت‌الاسلام محسن کازرونی عضو جامعه روحانیت مبارز هم با اشاره به اينکه برای ارائه فهرست نامزدهای مورد حمايت جامعتين، بین جامعه روحانيت و جامعه مدرسين مراوده وجود دارد، گفته بود: هنوز نمی‌شود به‌طور قطعی اين ليست را اعلام کرد.

به گفته وی، درباره حمایت جامعه روحانیت مبارز از هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری صحبت‌هایی شده، اما هنوز چنین چیزی قطعی نشده است. نظرات مثبتی درباره نامزدها هم بوده اما به‌طور رسمی رأی‌گیری در این زمینه نشده است. بررسی حمایت از هاشمی رفسنجانی نيز در جامعتین در حال انجام است و هنوز جامعتین درباره حمایت از وی مشغول بحث و تبادل نظر هستند و بنا شده نظر جامعه مدرسین هم اخذ شود.


این اظهارات در حالی مطرح می شود که حجت الاسلام محسن غرویان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص قرار گرفتن نام آیت‌الله هاشمی در لیست انتخاباتی جامعتین گفته است: بنده معتقدم که به طور قطع ، نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در لیست جامعتین قرار می‌گیرد و کسانی که شایعاتی در خصوص قرار نگرفتن وی در لیست جامعتین را پخش می‌کنند می‌خواهند فضای سیاسی و انتخاباتی کشور را آزمایش و به گونه‌ای ملتهب کنند.

غرویان همچنین تصریح کرد: فعلا هیچ لیستی نهایی نشده و منتظر بررسی‌های شورای نگهبان هستیم.

همچنین به گفته برخی از سایتها  آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین هم به برخی از اصولگرایان اطمینان داده که جامعه مدرسین از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت نخواهد کرد.

 حل معمای حمایت یا عدم حمایت جامعتین از آیت‌الله هاشمی


از طرف دیگر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دیروز(دوشنبه) در مراسمی که به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر و ورود امام خمینی(ره) به کشور در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد برگزار شد، در اظهاراتی جنجالی گفت: صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟ چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.


به هرحال این اخبار ضدونقیض درباره حمایت از آیت الله هاشمی درحالی مطرح است که تنها 24 روز تا برگزاری انتخابات مجلس خبرگان باقی مانده است، به نظر می رسد با توجه به موضوعات مطرح شده، حمایت از رئیس 81 ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی جامعتین با اما و اگرهای بسیاری روبروست و حتی بعید بنظر می رسد این معما با جواب مثبت حل شود.

تایید صلاحیت هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان با وجود مخالفت اکثریت اعضای این شورا با شخص وی، همچنان مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی است.

صلاحیت هاشمی رفسنجانی

تایید صلاحیت هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان با وجود مخالفت اکثریت اعضای این شورا با شخص وی، همچنان مورد توجه رسانه ها و محافل سیاسی است.

در جریان بررسی صلاحیت هاشمی رفسنجانی  تنها آیت الله احمد جنتی و محمدرضا مدرسی نظر مخالف داشته و مابقی آنها با وجود مخالفت با هاشمی از دادن رای منفی خودداری کرده اند.

برای تایید صلاحیت علمی نامزدهای خبرگان در شورای نگهبان به حداقل سه رای از شش فقیه شورا نیاز بوده و برای تایید صلاحیت های عمومی نامزدها دستکم ۴ رای لازم بوده است.

خبرنگار «پایش» مطلع شده، اکثریت اعضای شورا با هاشمی مخالف بوده اند اما در جریان بررسی صلاحیت وی از دادن رای منفی خودداری کرده اند.

گفته می شود احتمالا تبعات سیاسی رد صلاحیت هاشمی موجب شده تا مخالفان وی در شورای نگهبان از دادن رای منفی خودداری کنند.

در همین حال برخی تحلیل گران سیاسی می گویند تایید صلاحیت هاشمی بعد از آن صورت گرفته که اطمینان حاصل شده جریان مورد حمایت وی در انتخابات خبرگان، اغلب رد صلاحیت شده و او به تنهایی قادر به تشکیل فراکسیونی قدرتمند در مجلس آینده خبرگان نخواهد بود.

مصداق پستی و شیطنت در بیان هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطراتش به رفتارها، دشمنی‌ها و اقدامات خلاف وعده آمریکا اشاره کرده و نتیجه خوش‌بینی مسؤولان ایرانی به ایالات متحده را با مصادیق مشخصی ذکر کرده است.

خاطرات هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات سال 1365 خود به تلاش‌هایش برای معامله با آمریکایی‌ها اشاره‌کرده و می‌نویسد: «آقای محسن کنگرلو (مشاور نخست‌وزیر وقت) آمد. پیشنهاد جدید آمریکایی‌ها را در رابطه با گروگان‌های لبنان آورد. معلوم است که دارند بازی می‌کنند و به فکر فریبند. گفتم بگوید قبل از هر چیز باید قطعات هاک را بفرستند و سپس وارد صحبت شویم»[1]

هاشمی در بخشی دیگر از این کتاب به درخواست‌های مقامات آمریکایی می‌پردازد: «آمریکایی‌ها می‌گویند قطعات هاک آماده تحویل است ولی می‌خواهند قبل از تحویل با کنگرلو ملاقات کنند. گفتم مانعی ندارد ولی ظاهراً آن‌ها با اغراض خاص جریان را به تأخیر می‌اندازند و حسن نیت ندارند. درگذشته هم از این فیلم‌ها بازی کرده‌اند. علی‌القاعده آن‌ها باید عجله بیشتری برای آزاد کردن گروگان‌های خود در لبنان داشته باشند؛ یا در داخل خودشان مشکلی دارند و یا درصدد اجرای توطئه هستند. باید با هوشیاری برخورد کرد و نباید هیچ قولی داد و فقط گفته شود که اگر با تحویل قطعات هاک، حسن نیت خود را ثابت کردند، ما برای نجات گروگان‌ها شروع به اقدام می‌کنیم»[2]

گویا اختلافات بر سر این است که نمی‌خواهند قبل از آزادی گروگان‌ها، قطعات را تحویل دهند؛ آن‌ها می‌خواهند گروگان‌ها قبل از تحویل سلاح آزاد شوند و ما برعکس؛ قرار شد فرمول تدریج را بگیریم.[3]

هاشمی در ادامه با ابراز خوش‌بینی نسبت به مقامات آمریکایی می‌افزاید: «آقای کنگرلو اطلاع داد که هواپیمای آمریکایی حامل 240 قطعه هاک در مقابل آزادی یک گروگان آمریکایی از لبنان روز دوشنبه به ایران می‌آید؛ بنا بود 24 ساعت پس از آزادی گروگان بیاورند. اگر این‌ها را بدهند، نشانه کم‌شدن خصومت آمریکایی‌هاست، چون توان پدافند هوایی ما را زیاد می‌کند»[4]

هاشمی رفسنجانی پیروزی خیالی خود در معامله با آمریکایی‌ها را چنین توصیف می‌کند: «آقای نخست‌وزیر اطلاع داد که هواپیمای آمریکایی حامل قطعات هاک وارد ایران شده است. بالاخره پوزه ریگان را به خاک مالیدیم و علی‌رغم شعاری که می‌دهد که در مورد گروگان‌گیری باج نمی‌دهد، باج مهمی داد. گرفتن مسائل مهمی مسائل پدافندی مثل هاک از دشمنی مثل آمریکا مهم است»[5].

«آمریکایی‌ها برای برقراری روابط با ما دست‌وپا می‌زنند و به هر وسیله متشبث می‌شوند و اعلان آمادگی برای دادن امکانات نظامی می‌نمایند»[6]

اما در نهایت ماجرای پیروزی بر آمریکا، برخلاف تصور آقای هاشمی رفسنجانی به‌گونه‌ای دیگر به پایان می‌رسد: «آقای رفیق‌دوست آمد... گفت پانصد موشک تاو- آخرین محموله آمریکایی‌هاست- از نوع قدیمی و عمدتاً معیوب است؛ برخلاف قرار که بایستی از آخر محصول کارخانه باشد. این سند شیطنت و پستی آمریکایی‌هاست».[7]

[1] - کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی، سال 1365، اوج دفاع، ص: 58-59

[2] - همان، ص: 78-79

[3] - همان، ص: 110-111

[4] - همان، ص: 198

[5] - همان، ص: 202

[6] - همان، ص: 243

[7] - همان، ص: 462

 

پایش/باشگاه خبرنگاران/تسنیم/مشرق

[کد خبر:AJ12644]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب