به گزارش آینه جم در پی درج مطلبی در همین پایگاه خبری تحلیلی با عنوان «بی برنامگی آموزش و پرورش استان یا بی اهمیتی مدیر مدرس»، آموزش و پرورش استان با ارسال جوابیه ای نسبت به مطلب درج شده توضیحاتی را ارائه داد.

از : اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر

به: مدیر مسوول محترم پایگاه خبری تحلیلی گام نیوز

باسلام و احترام؛

در پی درج مطلبی در پایگاه خبری تحلیلی گام نیوز با عنوان "بی برنامگی آموزش و پرورش استان یا بی اهمیتی مدیر مدرسه در زمینه اقامه نماز"، برای تنویرافکار و آگاهی مخاطبان آن پایگاه خبری تحلیلی، نکاتی به شرح ذیل اعلام می گردد .خواهشمند است به موجب قانون نسبت به درج جوابیه درآن پایگاه اقدام شود.

  1.  درخبر مذکور مشخص نشده که در کدام هنرستان موضوع مذکور رخ داده است؟
  2.  در خصوص بی برنامگی آموزش و پرورش استان در صدور بخشنامه و اهمیت به نماز جماعت مدارس که بخش گسترده ای از گزارشات را در بر گرفته است، اگر نویسنده مطلب نگوییم که سوء نیتی داشته حداقل عدم آگاهی نویسنده مطلب سبب درج این موارد بوده، که در ذیل به بخشی از اقدامات صورت گرفته در موضوع مذبور اشاره می شود:

الف- برپایی نماز جماعت در مدارس سالهاست که به عنوان یکی از فعالیت های اصلی و محوری در برنامه های حوزه ی پرورشی و فرهنگی نهادینه شده است و ضمن ابلاغ طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش به شماره بخشنامه  49/24287/731 صادر و به مناطق و مدارس استان ارسال گردیده است.

ب- در جلسه ستاد اقامه نماز آموزش و پرورش استان در تاریخ 17/4/94زنگ نماز در برنامه روزانه کلاسی مدارس به عنوان یک اصل بر گرفته از طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز تصویب و شیوه نامه ی اجرایی آن در 8 بند طی بخشنامه پایدار 10/11300/731 مورخ 1/6/94برای اجرا به همه ی مدارس استان ابلاغ گردیده است.

در این شیوه نامه تعیین زنگ نماز در تمامی دوره های تحصیلی در متن روزانه برنامه کلاسی به مدت 30دقیقه هم زمان با پخش اذان تاکید شده و با تنظیم ساعت های استراحت و آموزش رسمی این زمان می بایست در برنامه فراهم شود که جزئیات طرح در این شیوه نامه موجود است.

ج- برای استفاده مدارس استان از طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ نماز مصوبه شورای عالی و فایل مربوط در سامانه ی بی بی اس برای ارجاع به مدارس بارگزاری که که جزئیات آن طی نامه 49/24287/731-6/11/94به شهرستان ها و مناطق تابعه ارسال شده است.

د- در چک لیست عملکرد شاخص های فرهنگی و پرورشی مدارس استان بوشهر دربندهای 7(فضای نمازخانه، نحوه حضور همکاران در مراسم نماز جماعت  مدرسه) بند11(میزان آشنایی دانش آموزان با مرجعیت و حضور روحانی در مدرسه) بند12(تعیین وقت نمازدر برنامه کلاسی مدرسه) و بند 15(روند اجرای برنامه درس هایی از قرآن ،طرح یاد دادن نماز و طرح جامع توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز) به عنوان شیوه های نظارت بر عملکرد مدارس در برپایی نماز جماعت مورد توجه جدی گروههای ارزیاب قرار گرفته است.

ط- شورای اقامه نماز مدرسه یکی از شوراهایی است که در ابتدای سال در مدرسه شکل می گیرد و مدیران مدارس به عنوان یکی از مجری های آن، برنامه ریزی فعالیت های نماز را بر عهده دارند که جا دارد از اهتمام و توجه همه دست اندرکاران این فریضه ی الهی صمیمانه قدردانی شود.

ی- با فرض صحت چنین اتفاقی در یک مدرسه نمی توان همه ی تلاش های معنوی دانش آموزان و فرهنگیان در برنامه های قرآن ،اعتکاف های دانش آموزی، نمازهای جماعت، میثاق با جمعه دانش آموزان را همه بدون برنامه ریزی تلقی کرد اگر چه حتی با مشخص نمودن دلیل بروز این اتفاق، اصلاح و پیشگیری از تکرار چنین حوادثی یک ضرورت به شمار می آید و آموزش و پرورش به عنوان نهاد تعلیم و تربیت جامعه اسلامی فرد را مکلف به نهادینه کردن فرهنگ دینی به ویژه فریضه ی نماز در همه مدارس می داند.

در پایان این نکته را یاد آور می شود که دولت تدبیر و امید در راستای نیل به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رساندن مخاطبان خود به حیات طیبه با همراهی و همدلی دانش آموزان، معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت به ساحت های شش گانه تربیت در راس آنها تربیت دینی، معنوی و اخلاقی دانش آموزان بوده توجه و اهتمام را داشته که در تحقق آن با شک به نقش آفرینی همه دستگاهها، نهادهای اجتماعی و رسانه های ارتباط جمعی باور داشته و بر اجرای این رسالت الهی تاکید و اصراری عالمانه و دور از هر گونه حب و بغض دارد.

هـ- در بخشنامه شماره74/7620/ 731مورخ6/4/ 95 در راستای آماده سازی مدارس برای بازگشایی سال تحصیلی96-95(پروژه مهر) سه بند اول آن به صراحت بر زیباسازی، بهسازی و تهیه امکانات نمازخانه و وضوخانه، عدم تغییر نمازخانه به فضای آموزشی، غبار روبی نمازخانه ها و قرار دادن زنگ نماز در برنامه درسی مدارس تاکید شده است.

و- برای ساماندهی و حضور ائمه جمعه محترم جماعت روحانی در مدارس و استفاده از توانمند سازی های آنان بخشنامه شماره 49/15025/731مورخ 29/6/95 قبل از بازگشایی مدارس به تمامی شهرستان ها و مناطق تابعه ابلاغ شده است.

ز- در اجلاس استان که هر ساله توسط استانداری بوشهر و ارزیابی آن توسط ستاد اقامه نمازاستان انجام می پذیرد در آبان ماه1395از اداره کل آموزش و پرورش استان به عنوان دستگاه برتر استان در توجه به فعالیت های اقامه نماز در مدارس و ادارات و مجموعه های آموزشی و فرهنگی آن تقدیر شده است که البته این عنوان همچنان بار مسئولیت متولیان این دستگاه فرهنگی را در گسترش و تعمیق هر چه بیشتر فرهنگ نماز بیشتر می سازد.

ح- حضور موثر دانش آموزان و همکاران فرهنگی در برنامه های نماز جماعت مساجد در قالب طرح پیوند مسجد و مدرسه و همچنین نماز جمعه  شهرهای استان با برنامه ریزی توسط مدارس به عنوان بخشی دیگر از تعمیق و تقویت فرهنگ نماز به شمار می رود که در قالب برنامه های آموزش و پرورش مناطق مورد توجه قرار گرفته است.


توضیح گام نیوز:چندی پیش یکی از دبیران هنرستان های شهر بوشهر در گفتگو با خبرنگار ما نسبت به جلوگیری مدیر مدرسه از اقامه نماز اول وقت وی از آموزش و پرورش گلایه کرده بود و عنوان داشته است:« به هنگام اذان به جهت اقامه نماز اول وقت به نمازخانه مدرسه رفتم اما پس از خواندن نماز با تذکر مدیر مدرسه مواجه شدم که چرا در زمان وقت کلاس این کار را انجام داده ام.

این معلم که نخواست نامش عنوان شود افزود: با توجه به اینکه تعداد شش تک زنگ روزانه در این مدرسه وجود دارد به راحتی می توان طوری برنامه ریزی کرد که زمان اذان هیچ کلاسی برگزار نشود و طوری تنظیم کرد که همه دانش آموزان مدرسه بتوانند نماز اول وقت خود را اقامه کنند اما متاسفانه مدیریت مدرسه و یا آموزش و پرورش تمایلی به انجام این کار مثبت ندارد و نسبت به این موضوع بی توجه است به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان یا به نماز اول وقت نمی رسند و کلاً نماز خود را رها می کنند.»

[کد خبر:AJ19404]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب