000000000000000000005475959599.jpg

 

 

در هر انتخاباتی فرض بر این است که در زمان انتخابات مجلس، افراد با سنجیدن شرایط و انتخاب گزینه اصلح رای خود را در صندوقهای رای می ­اندازند و در نتیجه آن گزینه ­ای انتخاب می شود که بیشتر مردم به اصلح بودن ایشان رای داده باشند.

به یک نفر فرصت ۴ساله داده می شود تا خود را ثابت کند و منطق حکم می کند باید با عملکردش نه تنها نظر اکثریتی که به ایشان رای دادند را تایید کند، بلکه عقیده کسانی که ایشان را در بار نخست اصلح ندانستند هم تغییر بدهد.

پس چرا گاهی یک نفر بعد از عملکرد ۴ ساله­ اش از مردم رای مجدد نمی گیرد؟ در جواب باید گفت یا جامعه بدون تحقیق و تفکر کافی یک نفر را انتخاب کرده و به برنامه ­ها و توانمندی ایشان توجه نکرده، یا ایشان توان اجرایی کردن برنامه­ هایش را نداشته و چه بسا وعده هایی داده که مسیر رسیدن به آنها و نحوه برآورده کردنشان را نمی دانسته است.

البته هر کدام از این حالات صحیح باشد در استانهایی مانند بوشهر که افراد زیادی را در موقعیت­های مدیریتی کلان کشور ندارند، نداشتن نماینده قوی در پایتخت ضرری بزرگ به حساب می ­آید.
معمولا این افراد در دوره بعد به دلیل عملکرد نه جندان خوب، رای کافی کسب نمی کنند اما گاهی بعد از یک دوره ۴ ساله یا ۸ ساله­ دوری از صندلی نمایندگی، دوباره به گردونه رقابت بازمی­ گردند.
متاسفانه حافظه تاریخی جامعه در این موارد خوب کار نمی کند و این افراد با بهره ­گیری از ضعف­های اجتماعی جامعه رای ­دهندگان، صرفا با دست زدن به بازیها و سیاست­ های انتخاباتی و شگردهایی مانند مسایل قومی و قبیله­ ای، تطمیع اشخاص، تخریب حریفان، ایجاد شایعه و… سعی در  پوشاندن سابقه ضعیف سالهای نمایندگی خود و جلب مجدد آرا دارند.
متاسفانه سابقه انتخابات نشان داده این ترفندها تا حدی تاثیرگذار است و ما با انتخابات مجدد این افراد، بازی از اول باخته­ ای را مجددا شروع می کنیم.

انتخابات در دشتی

با فرض اینکه ایشان نیت خدمت صادقانه داشته باشد، آیا توانمندی یک فرد امتحان­ شده، با دوری ۴ ساله و یا ۸ ساله از صندلی مجلس، ارتقا پیدا کرده یا با توجه به سرعت روزافزون تغییرات و پیشرفت ایران و جامعه جهانی، فاصله ایشان­ با جامعه پیشرو و به همین نسبت کارایی ایشان کمتر شده است؟

باید بپذیریم که فرصت ۴ ساله سرنوشت ­سازی برای منطقه، جامعه و برای فرزندانمان پای صندوقهای رای تعیین می­ شود و تلاش کنیم فرد توانمندی را به مجلس بفرستیم، البته توانمندی تعریفی دارد و ابزاری، که در وقتی دیگر خواهم گفت.
انتخابات مجلس یک انتخاب سیاسی است برای تعیین سرنوشت­مان، نگذاریم بازی­ها و سیاست­های انتخاباتی ما را به بازی بگیرند و با بصیرت انتخاب کنیم. در اهمیت مجلس همین بس که امام راحل(ره) فرمودند “مجلس در راس امور است”.

در پایان جمله­ ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در آذرماه امسال در شرح حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص)  را نقل می کنم:

“هر سِمَتی، هر توانایی‌ای در کنارش یک مسئولیتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا می‌توانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است”

 

** موسی حاجیانی 

* خلیج فارس 

[کد خبر:AJ31299]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب