آینه جم؛ کتاب بهشت شور مشتمل بر مجموعه عکسی از کوه نمک واقع در استان بوشهر به چاپ دوم رسید.
به گزارش آینه جم؛ عکس های این کتاب حاصل طبیعت نگاری «آریا دخت جهانبخشان» عکاس جوان بوشهری است. او در سال ۱۳۸۹ به همراه هیات بزرگ کوهنوردی رهسپار این منطقه می شود، از میان صدها عکس ثبت شده از طبیعت بکر و شگفت انگیز کوه نمک بوشهر در نهایت تصمیم به انتشار مجموعه ای مشتمل بر ۶۸ عکس که در قطع ۱۳۵ میلیمتری عکاسی شده اند، می کند.


هدف او از انتشار این کتاب، نمایش و معرفی بخشی از طبیعت بکر ایران و علاقه به زادگاهش است.
۶۸ عکس منتشره در این کتاب هر یک عناوینی دارند، انتخاب این عناوین به ایجاد ارتباط و مفهومی انجامیده که تخیل عکاس در نسبت دادن طبیعت به اشیا و رفتارهای انسانی را بازنمایی می کند و مجموعه را به سمت فضایی خیال پردازانه و شاعرانه سوق می دهد.
مقدمه این کتاب توسط «کیارنگ علایی» نگاشته شده است. در بخشی از این مقدمه آمده است: « آریا دخت در این عکس ها به دنبال کشف هویت پیدا و پنهان منطقه ای است که به دور از دخالت بشر، به یکی از مرموزترین چشم اندازهای طبیعی بدل شده است.

محدوده ای که در زمانه تسخیر طبیعت توسط انسان، هیچگونه اثر مستقیم یا غیر مستقیم از حضور آدمی در آن یافت نمی شود و به همین دلیل این عکس ها به قطعیت در دسته بندی عکس طبیعت قرار می گیرند. در رویکرد عکاس در این مجموعه، کاربرد زیبایی شناختی بر وجه استنادی صحنه ارجحیت یافته، همچنین در این عکس ها دل مشغولی عکاس را بیشتر متوجه زمین می دانیم تا آسمان. آسمان بخش کمی از فضای عکس ها را به خود اختصاص داده و چربدستی تکنیکی نیز برای ثبت آسمان اتفاق نیفتاده است – حتی به نظر می رسد عکاس از اوراکسپوزی آسمان به صورت آگاهانه بهره برده تا فضای انتزاعی زمین را تقویت کند – و به این ترتیب شاهد مضمون زمین نگارانه در این مجموعه هستیم که این رویکرد در پی نمایش اوج قدرت طبیعت و زمین است. اتفاق در این عکس ها عملی است که زمان با زمین کرده است؛ تغییر شکل زمین در لایه های مختلف سطحی آن در بستر زمانی طولانی! به این جهت انتخاب نماهای بسته متعدد توسط عکاس به جستجوی نظم میان هرج و مرج ذاتی طبیعت منجر می شود و تناسب و وحدتی را به نمایش می گذارد که برای مخاطب نیز لذت بخش است. استفاده از این خصیصه مدرنیستی عکاسی که در آن توجه به جزییات، شفافیت و گرایش به انتزاع حرف اول را می زند از ویژگی های این عکس هاست.»

آریا دخت جهانبخشان متولد ۱۳۶۵ در بوشهر، فارغ التحصیل رشته زبان انگلیسی است که عکاسی را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است. برپایی نمایشگاه های انفرادی متعدد و کسب مقام اول در بخش مستند جشنواره سالیانه دوربین دات نت در سال ۹۲، کسب مقام دوم در جشنواره عکس معراج و دبیری جشنواره عکس چهارمحل از جمله فعالیت های اوست.
چاپ اول کتاب بهشت شور با همکاری نشر نظر، در ۱۰۸ صفحه خشتی، چهاررنگ، جلد سخت و در چاپ دوم با همکاری آستان قدس رضوی، شمارگان ۳۰۰۰ جلد به قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است/ خلیج فارس

[کد خبر:AJ4763]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب