حسین غلامی

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های گردشگری در زمینه‌های مختلف است که یکی از این ظرفیت‌ها را می‌توان گردشکری روستایی دانست.

روستاهای متعددی در سطح استان هستند که می‌توانند میزبان شایسته‌ای برای گردشگران باشند و در سال‌های گذشته نیز اینگونه بوده و شاهد رضایت‌مندی گردشگران نیز هستیم.

http://media.mehrnews.com/d/2017/03/05/3/2398617.jpg

طبیعیت زیبای چم‌درواهی

چم‌درواهی یکی از این روستاها است که در شهرستان دشتستان و در نزدیکی شهر آب‌پخش قرار گرفته است و از ویژگی‌های این روستا می‌توان به نخل‌های سر به فلک کشیده آن و همچنین قرار گرفتن در کنار رودخانه اشاره کرد.

این روستا در مسیر اصلی اتصال استان‌های ساحل جنوبی کشور به هم یعنی بوشهر، هرمزگان و خوزستان قرار گرفته است و مسافران نوروزی که به جنوب سفر می‌کنند از این روستا عبور خواهند کرد.

چم‌درواهی اگرچه زیرساخت‌های اقامتی برای اسکان مسافران نوروزی ندارد ولی گردشگرانی که از این مسیر عبور می‌کنند تمایل زیادی برای توقف در این روستا و استفاده از طبیعت زیبای آن دارند.

نخل‌ها و کانال‌های آب در این روستا شادابی خاصی به آن بخشیده است و صحنه‌های زیبایی را برای گردشگران رقم می‌زند که هیچ گردشگری بدون گرفتن عکس یادگاری در نخل‌های این روستا از آن نمی‌گذرد.

مال قائد گردشگران را به خود می‌خواند

دهکده زیبای مال قائد در فاصله کمتر از ۵۰۰ متری شمال شهر گناوه مرکز شهرستان گناوه با جمعیت بیش از چهار هزار نفر واقع شده که دارای چشم اندازی دلپذیر و زیبا از چهار جهت است.

این روستا در حال تبدیل شدن به شهر است و پرجمعیت ترین روستای بخش مرکزی و شهرستان گناوه محسوب می‌شود و باید پیشینه این روستا را به بلندای پیشینه بندر گناوه دانست.

البته گناوه قدیم که از گدار خرگوشی شروع می شده به شمال قلعه قائد حیدر محدود می شده و هنوز مردم قدیم روستاهای اطراف اسم روستا را گناوه مال قائد (گناوه) می گویند؛ احتمالا مال قائد یکی از محلات گناوه قدیم بوده و مرکز آن به نام محال قائد که بعد تبدیل به مال قائد شده است.

این روستا از شمال به باغ‌های سرسبز و خرم مرکبات و نخلستان و روستای قلعه حیدر و از جنوب به روستای مال خلیفه، سربست و شهر گناوه منتهی می‌شود و چون بر بلندی واقع شده کاملا به شهر گناوه مشرف است.

این روستا از مشرق به کوه و دشت هوش‌ربای گل‌های نرگس و مزارع گندم و جو و از سمت مغرب نیز به آبی آرام خلیج همیشه فارس منتهی است.

در زمان‌های نه چندان دور مردم روستا و حتی اهالی محله سرخور گناوه آب آشامیدنی خود را از چاه های روستای مال قائد که دارای آبی خوش و گوارا بود، تامین می کردند.

در قدیم آب این روستا به سایر روستاها و حتی شهر دیلم برای فروش حمل می‌شده است؛ محلی را که آب آشامیدنی از آنجا تامین می‌شد چاه بارونی می‌گفتند که آبی بسیار گوارا، شیرین و خنک داشته است.

ساحل صخره ای

روستای مال قائد دارای آثار باستانی و اماکن دیدنی بسیاری است که از جمله آنها می توان به ساحل صخره‌ای آن اشاره کرد که بی‌شک زیباترین ساحل صخره‌ای در تمام جنوب کشور در مال قائد دیده می‌شود.

امواج خشمگین با تاخت و تاز خود حفره‌ها و غارهایی در ساحل ایجاد کرده‌اند که هر کدام از آنها چندین تن را در خود جای می‌دهد و دیدن آنها خالی از لطف نیست.

قلعه خان

در وسط روستا قلعه‌ای است که به دست مراد خان حیات داوودی ساخته شده و قسمتی از آن به دست پسرش حسین خان حیات داوودی بنا شده است که دارای حیاط اندرونی، بیرونی و اصطبل بوده است که فعلا قسمتی از آن مسکونی است و سقف اتاق‌ها از چوب مخصوص بوده که به آن چندن یا چندل می گفتند.

توی دیو

این غار که بومیان به آن توی دیو یعنی خانه دیو می‌گویند، در پنج کیلومتری شمال شرقی روستای مال قائد واقع شده و وقتی از جاده گناوه به دیلم بگذری در سمت راست و در محدوده یاد شده به خوبی نمایان است.

این غار احتمال دارد که دخمه‌ای بوده که از زرتشتیان به یادگار مانده است؛ زیرا که آنها مردگان خود را در معرض باد، باران و پرندگان قرار می‌دادند که گوشت آنها بعد از مدتی تکیده می‌شد و استخوان‌ها را در چاهی می‌انداختند و گویا اهالی روستا نیز در این محوطه خرده استخوان‌های زیادی دیده‌اند.

آتشکده باباکلو

این مکان در گذشته‌های دور و قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان بوده و اکنون در کنار آن مسجدی بنا شده که گنبد آن از دور پیداست؛ در قدیم درخت لیل (انجیر معابد) بزرگی در این محل وجود داشته که نقل شده لطفعلی خان زند زیر این لیل اتراق کرده است.

چاه زکی‌خانی

زکی‌خان زند که برای محاصره میرمهنا بندر ریگی مدتی در محل سکونت داشته در چاه بارانی چاهی حفر کرده که لشکریانش از آب آن استفاده کنند و هنوز به چاه زکی خانی معروف است.

شش حلقه چاه دیگر در این محوطه وجود دارد که به وسیله کانال‌هایی به هم مرتبط هستند و دیواره آن‌ها از آجر و توسط انگلیسی‌ها حفر شده که احمدخان حیاتداودی چاه‌ها را به شرکت نفت اجاره می‌داده است.

پناهگاه صخره‌ای

پناهگاه صخره‌ای مال قائد در شمال روستا بر روی صخره‌ای بلند واقع شده که در آن دو دهنه غار مانند به موازات همدیگر وجود دارد که در انتهای یکی از غارها حفره‌ای وجود دارد که به صورت مورب رو به پایین رفته و به غاری دیگر متصل می‌شود و هنوز هدف از ساختن این غار که توسط انسان ساخته شده، مشخص نشده است.

توسعه بوم‌کلبه‌ها در استان بوشهر

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اهمیت توسعه بوم‌کلبه‌ها اظهار داشت: بسیاری از شما ممکن است دوست داشته باشید قدری از شلوغی شهرها دور شوید و سفر و اقامتی دلپذیر در مکانی بکر با محیطی متفاوت و اصیل را تجربه کنید؛ اقامتگاه‌های بوم‌گردی یا بوم‌کلبه‌ها این خواسته شما را به خوبی پاسخ می‌دهند.

ناصر امیرزاده اضافه کرد: این اقامتگاه‌ها ضوابط زیست محیطی در بالاترین سطح خود رعایت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا آثار منفی زیست محیطی را به حداقل برسانند.

وی گفت: این اقامتگاه‌ها در محیط‌های طبیعی و با استفاده از مصالح بومی احداث می‌شوند تا بیشترین سازگاری را با سبک معماری محلی و چشم انداز طبیعی داشته باشند و با حداکثر سازی تعامل و مشارکت افراد محلی، به توانمندسازی جوامع محلی کمک کنند. این اقامتگاه‌ها معمولاً توسط خانواده‌ها مدیریت می‌شوند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: در این اقامتگاه‌ها با توجه به ذائقه گردشگران، از مهمانان با غذاهای محلی که از محصولات ارگانیک و به طور سنتی تهیه شده‌اند پذیرایی می‌شود و راهنمایان محلی گردشگران را با محیط طبیعی و فرهنگی منطقه آشنا می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر صندوق کارآفرینی امید تسهیلات با بهره بسیار پایین در اختیار سرمایه گذاران و یا خانواده هایی که قصد ایجاد این اقامتگاه ها را دارند قرار می‌دهد که از طریق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی خواهند شد.

فعالیت ۲ بوم‌کلبه در استان بوشهر

امیرزاده خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های اصلی استان بوشهر خصوصا در مناطق روستایی ساحلی و کوهستانی همین اقامتگاه های بوم گردی است و این اداره کل از هر طرح و ایده‌ای در این زمینه حمایت کامل خواهد کرد.

وی بیان کرد: در حال حاضر دو اقامتگاه بوم گردی در استان بوشهر در روستای نرکوه شهرستان دیر و فقیه حسنان شهرستان دشتی پروانه بهره برداری دارند و مشغول فعالیت هستند.

توسعه گردشگری روستایی استان بوشهر

استاندار بوشهر نیز از توسعه گردشگری در استان بوشهر خبر داد و گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالای در حوزه گردشگری است و تلاش داریم که زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگری و حضور گسترده‌تر گردشگران در فصول مختلف سال در استان فراهم کنیم.

مصطفی سالاری اضافه کرد: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری روستایی در استان را مد نظر داریم و در این راستا طرح‌ها و برنامه‌های خوبی تدوین شده است و شاهد اجرای برنامه‌های متنوعی در روستاهای استان هستیم.

وی با حمایت از گسترش اقامت‌گاه‌های گردشگری در روستاهای استان بوشهر، بیان کرد: کمبود اقامت‌گاه گردشگری یکی از مهمترین مشکلات بخش گردشگری استان بوشهر است که حمایت لازم را از سرمایه‌گذاران این بخش خواهیم داشت.

استاندار بوشهر از گردشگری دریایی به عنوان یکی از مزیت‌های استان بوشهر نام برد وافزود: گردشگری دریایی به عنوان یک مزیت، قابل توسعه و  گسترش است که زمینه سرمایه‌گذاری لازم فراهم کرده است.

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهمی در بخش گردشگری است که بخشی از این ظرفیت‌ها در مناطق روستایی است و نیاز است که زیرساخت‌های مناسبی برای حضور گردشگران در این مناطق فراهم شود.

منبع: مهر

[کد خبر:AJ20723]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب