4253080875850000.jpg

 

 

آینه جم؛  سجاد بهزادی 
پاسخ ناقص و فرافکنی شبکه بهداشت جم به یک انتقاد سبب شد که جزئیات بیشتری از وضعیت نگران کننده سلامت در درمانگاه ریز را تشریح کنیم. نگارنده مطلب ؛مدعی داشتن دانش بالا در حوزه سلامت نیست وتنها در یادداشت خود به توصیف یک وضعیت نگران کننده در حوزه سلامت پرداخته است واما جوابیه این شبکه سبب شد که بیشتر به جزئیات این درمانگاه ورود کنیم.در بخشی از این جوابیه که طبق اخلاق رسانه ای به صورت کامل منتشر شده است، نگارنده را فاقد سواد کافی در حوزه سلامت دانسته است.
 
البته یک روزنامه نگار الزامی ندارد در تمام حوزه ها سواد تخصصی بالایی داشته باشد ؛ اما هر فردی باید در حوزه ی خودش سواد و دانش لازم را داشته باشد و زمینه بی اعتمادی در جامعه فراهم نکند.
به دنبال جوابیه داده شده ؛ به مواردی اشاره می کنم:
یک: بی سوادی در حوزه سلامت را آن پزشکی فریاد می زند که در این درمانگاه نسخه های درمانی بیماران خود را با استفاده از اطلاعات موجود در تلفن همراه می پیچد و موجی از نگرانی و بی اعتمادی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.
دو: بی سوادی در حوزه سلامت را آن کادر درمانی بربیماران تحمیل کرده است که مدت هاست کمترین آموزش حین خدمت داشته است و معلوم نیست آموزش و بازآموزی علم روز پزشکی وپرستاری درمانگاه ریز در آخرین بار چه زمانی و توسط چه کسانی انجام شده است. از هفت پرستار در این درمانگاه  فقط ۳نفر از آنها با تجربه هستند که عملکرد برخی از آنها نیز در مواردی به شدت زیر سئوال است.
سه:در یادداشت نخست از شبکه بهداشت خواسته شد که آماری از درصد ارجاعات درمانگاه ریز رابه مرکز شهرستان ارائه دهد که در جوابیه آنها دقیق به این موضوع اشاره نشد. چیزی که پرده از وضعیت نگران کننده آن درمانگاه را خواهد برداشت.
چهار: چرا در جوابیه عملکرد "سی پی آر" موفق در درمانگاه ریز اشاره نشده است. این درمانگاه در بازگرداندن اعمال حیاتی بیماران واحیای قلبی ریوی آنها چقدر موفق بوده است؟ علیرغم ادعای شبکه بهداشت،این موضوع یکی از ضعف های مهم این درمانگاه است وانسان های زیادی به دلیل عدم موفقیت در "سی پی آر" در این درمانگاه با مشکل حیاتی روبرو شده اند و حتی در مواردی نیز از بین رفته اند.
پنج :بر عکس ادعایی که در جوابیه آمده است اکنون دو پزشکی که در درمانگاه ریز مشغول به خدمت هستند هر دو از نیروهای طرحی دانشگاه علوم پزشکی و یا قراردادی هستند ومعلوم نیست مردم و حوزه درمان در بخش ریز به چه جرمی  باید در این شرایط حساس کرونایی از پزشکان با تجربه محروم باشند. 
شش: هیچ اشکالی ندارد که دستگاهها در رویکرد خود به ضعف های موجود نیز اذعان کنند والزاما این امر به معنی ناتوانی تعمدی در آن مجموعه نیست. اما در جوابیه شبکه بهداشت؛ معلوم نیست با چه هدفی وضعیت درمانگاه بخش ریز ، آنچنان گل وبلبل توصیف شده است که مطالبه گری در مورد تحقق امکانات آن مجموعه را سخت می کند.اگر دستگاه "دی سی شوک" در این درمانگاه هست توسط خیرین خریداری شده؛ این مرکز از نظر فضای فیزیکی به شدت مشکل دارد و حتی اتاق مجزا برا کارشناس تغذیه جهت مشاوره وجود ندارد.کمبود فضاهای ضروری دیگر مانند سالن کنفرانس و... که جای خود دارد. 
هفت: متاسفانه همچنان ارجاع بیمار به مراکز درمانی دیگر توسط درمانگاه ریز زیاد است و درصد ارجاع به سطح دو نشان دهنده ضعف در امکانات وعدم تشخیص صحیح توسط پزشک آن مرکز می باشد.از طرفی کمبود دارو و تعطیلی داروخانه بخش ریز در ساعات غیر اداری و پوشش ندادن برخی بیمه های درمانی توسط این داروخانه هم یک چالش جدی است که نارضایتی ها را تشدید کرده است.
نگرانی و ناامنی سلامت در جامعه به خاطر شیوع کووید 19 یکی از جدی ترین چالش های این روزها به شمار می رود و بخش درمان وسلامت نقش مهمی در کاهش این نگرانی دارند و مردم قدردان تلاش آنها هستند.انتظار می رود مسئولان سلامت شهرستان نیز بیش از پیش نسبت به عملکرد خود پاسخ گوی افکار عمومی باشند.
 اخبار مرتبط: 
 
 
 
 
 
** توسعه و جامعه جم
[کد خبر:AJ34477]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب