3357912.jpg

 

 

آینه جم: محمد جوهری ؛   عصرش حسابي غوغا كرده است، چنان چهار نعل مي تازد و عالمگير شده است كه بر كل گيتي سايه و سيطره افكنده است. هم عصر فضارا پشت سر گذاشته و هم عصر اتم را و شگفتا كه اهميتش از هر دوي آنها، دوچندان كه نه بلكه صد چندان شده است. بله سخن از عصر كنوني است كه عصر ارتباطات لقب گرفته است با بخشهاي متفاوتش اعم از زميني و هوايي و دريايي و ريلي تا نوع امواج و مخابراتش والكترونيك و اينترش كه بحث اين نوشتار است البته در مورد جم.گويي مسولان ذيربط اصلا اعتقادي به اين عصر و ورودش به جم ندارند  و يا اساسا علاقه اي ندارند.
به نظر مي رسد دستگاه گيرنده حضرات به كلي فرسوده شده و توانايي دريافت هيچ سيگنالي ندارد حتي اگر اين سينگنالها فرياد چند دهه مردمي باشد كه از نابساماني و ضعف و عقب افتادگي مخابرات جم به ستوه آمده اند. پهناي باند توجه مسولان به مخابرات جم اگر نگويم به صفر ولي قطعا به حد اقل ممكن رسيده است و تقريبا بي فركانس شده است. محدوده شنوايي هم به احتمال قريب به يقين از كمترين هرتز ممكن برخوردار است. ضعفهاي بزرگ و كلان در حوزه هاي زيرساختي، زخم ناسوري است كه سالها بر پيكر جم باقي مانده است اما بدون شك زخم اساسي و بزرگ و ظاهرا بدون درمان مخابرات جم داستان ديگري دارد و از همه اينها دردناكتر و كشنده تر و گسترده است.
همانگونه كه اشاره رفت در عصر ارتباطات قرار داريم و يكي از ابزارهاي بسيار مهم و اساسي و نشانه توسعه يافتگي هر جامعه اي وضعيت مخابرات و اينترنت و ارتباطات الكترونيك و ديجيتال است. در حالي كه دنيا به نسل پنجم مخابرات بسيار نزديك شده است، با كمال تاسف شاهد اين هستيم كه در جم حتي در ارتباط باسيم و تلفن ثابت هم حداقل ٢٠ سال از نرم كشوري عقبتريم چه رسد به جهاني. از ديگر سوي وضعيت تلفن همراه و اينترنت به مراتب بدتر و شكننده تر است و فاقد حد اقل كيفيت و از نظر پايداري شبكه نيز بسيار آسيب پذير.بارها شاهد بوده و هستيم كه با هر بارندگي و رعد و برق و صاعقه ساعتها با قطعي موبايلها و اينترنت رو برو مي شويم. عجبا كه مخابرات جم غير از كنده كاري و چاك دادن سينه خيابانها به بهانه كابل كشي، ظاهرا از هنر ديگري بهره مند نيست.
مسئله زماني اهميت مضاعف مي يابد كه موضوع ويروس مرموز و مزاحم كرونا را هم مد نظر قرار دهيم و بدانيم كه در دوران كرونا كه بسياري از مشاغل و كارها و ادارات امكان ارائه خدمات حضوري ندارند تا چه حد زيرساختهاي قوي مخابراتي و اينترنتي مي تواند حائز اهميت و مثمر ثمر باشد و با حذف حضور فيزيكي افراد، زمينه كاهش ابتلا به اين ويروس را فراهم نمايد.آموزش بر بستر آنلاين با توجه به تعطيلي مدارس و مراكز آموزشي ، لازمه اش زيرساختهاي قوي و مدرن و به روز مخابراتي است كه متاسفانه از اين حيث هم جم دچار خسران مضاعف شده است.وضعيت مخابرات شهرستان و امكانات و پتانسيلش نه در حد و اندازه جمعيت و رشد آن هست و نه زيبنده كل شهروندان جمي.
با توجه به مو قعيت ويژه شهرستان، تشكيلات مخابراتي جم در همه ابعادش بسنده يك روستا يا بخش كوچك هم نمي كند و بسيار به جا و رواست كه در وهله اول مسؤلان شهرستان آستين همت بالا زنند و در مرحله بالاتر مسؤلان استاني كمر همت را محكم ببندند و به اين وضعيت اسفبار خاتمه دهند. چه اگر غير از اين باشد تصور نمي كنم بودن يا نبودن اداره يا سازمان يا شركتي به اين نام و نشان در جم عملا تفاوت چنداني داشته باشد.اصلا توقع بالايي نيست كه وضعيت مخابرات اين شهرستان مهم و استراتژيك در سطح ساير شهرستانهاي استان باشد كه ممكن است حتي از اين درجه اهميت نيز برخوردار نباشند.
جا دارد يك تيم كارشناسي قوي تشكيل گردد و شوراي شهر به طور جدي به موضوع ورود كند و با كمك نماينده محترم مجلس و با يك برنامه ريزي اصولي و دقيق اين مشكل زيرساختي براي هميشه در جم حل و فصل شود، وگرنه تزريق مسكنهاي موقتي و گاه به گاه و چكاندن چند قطره شربت هرگزدرمانگر اين مريض رو به احتضار نخواهد بود و بايد مهياي گريستن بر بالينش باشيم. صحت اين مريض نحيف و ضعيف با يك جراحي اساسي تضمين مي شود ولاغير.
 
 
محمد جوهري؛ فعال اجتماعی جم 
[کد خبر:AJ32932]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+5 # رضایی 1399-03-31 21:15
مرسی
مرسی جناب
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+4 # نادر 1399-04-01 19:24
واقعا حق مطلب به زیبایی ادا شده است. مخابرات جم سوهان روح است.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # بهروز پيرپكاجكي 1399-04-02 14:22
درود بر نويسنده فهيم و خوش قلم اين مطلب.واقعا حق مطلب رو در مورد مخابرات جم اداكردي. حقيقتا بلاي جان مردم شده. اصلا نميدونم چرا تعطيلش نمي كنن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # الیاس 1399-04-04 19:54
واقعا باید فکری به حال این اداره بی درو پیکر و ناکارآمد بشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب