13980530000967_Test_PhotoN.jpg

 

 

آینه جم:  پروژه خط انتقال آب دریا به شهرستان جم از حدود ۱۲ سال قبل عملیات اجرایی آن آغاز شده اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده است و در حال حاضر نیز این پروژه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و عدم افتتاح آن تا پایان سال جاری، زندگی بیش از ۸۰ هزار نفر را در سال آینده تحت‌الشاع قرار می‌دهد.

به گزارش آینه جم، یکی از مشکلات جدی مردم جم با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت موضوع آب است. جم تنها شهرستانی در استان بوشهر است که آب آن از طریق سفره‌های زیرزمینی تامین می‌شود و در حال حاضر شرایط سفره‌های زیرزمینی در این شهرستان مطلوب نیست و نگرانی مردم در خصوص آینده زندگی خود در این شهرستان نیز بسیار بالا است.

همین نگرانی مردم سبب شده تا سوژه‌ای در این خصوص در « این رسانه » به ثبت برسانند و خواهان تکمیل پروژه خط انتقال آب دریا به جم شوند. پروژه خط انتقال آب دریا (سیراف) به شهرستان جم بیش از یک دهه است که عملیات اجرایی آن آغاز شده اما همچنان به سرانجام نرسیده و به بهره‌برداری نرسیده است. پروژه‌ای که افتتاح آن مشکلات مردم جم در حوزه آب را رفع می‌کند و نگرانی‌ها در این خصوص پایان خواهد یافت.

وضعیت شکننده آب در جم

طبق اعلام فرماندار شهرستان جم در زمان کنونی حدود ۴۵ درصد از آب در شهرستان جم به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع، هدر می‌رود! و برخی روستاها از ۴۸ ساعت فقط دو ساعت آب دارند و شرایط آبی در این شهرستان بسیار شکننده است.

فرماندار می‌گوید: وزارت نفت مدعی است که به تعهدات خود در خصوص پروژه خط انتقال آب دریا به جم عمل کرده و وزارت نیرو هم باید به تعهدات خود عمل کند تا این پروژه بعد از یک دهه افتتاح شود و مشکلات شهرستان جم برای همیشه به پایان برسد و مردم دیگر نگرانی‌ای به خصوص در فصل تابستان برای تامین آب خود نداشته باشند.

سفره‌های زیرزمینی دیگر آب ندارد

این طور که مشخص است مسؤولان شهرستان جم نگرانی جدی در مورد سفره‌های زیرزمینی دارند؛ زیرا دیگر آبی باقی نمانده و دشت‌های جم‌ و ریز نیز سال‌ها است ممنوعه اعلام شده‌اند و اگر تا پایان سال جاری پروژه خط انتقال آب دریا به جم به بهره‌برداری نرسد، به نظر می‌رسد مردم در سال ۹۹ شرایط سخت و دشواری را تجربه خواهند کرد.

پروژه خط انتقال آب دریا به جم یکی از مطالبات جدی و مهم مردم است

امام جمعه جم در گفت‌وگو با فارس در این خصوص، اظهار داشت: پروژه خط انتقال آب دریا به جم یکی از پروژه‌های مهم استان بوشهر است که مردم انتظار دارند تا هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد. پروژه خط انتقال آب دریا به شهرستان جم حدود یک دهه است که عملیات اجرایی آن در حال اجرا است و یکی از مطالبات به حق و جدی مردم شهرستان جم است تا با افتتاح آن، مشکلات حوزه آب به صورت دائمی رفع شود.

حجت الاسلام محمد محمدی با بیان اینکه جم تنها شهرستانی در استان بوشهر است که از طریق سفره‌های زیر زمینی آب آن تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: مسؤولان قول داده‌اند تا پایان سال بخشی از پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و آب دریا به جم منتقل می‌شود و امیدواریم در اجرای پروژه تسریع شود.

کف‌گیر آب «جم» به ته‌دیگ رسیده!

رئیس شورای اسلامی شهر جم، در خصوص این موضوع اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل پروژه خط انتقال آب دریا به جم عدم تامین اعتبار مناسب است هر چند در برخی بخش‌های پروژه اقدامات خوبی انجام شده، اما در بخش برق پیشرفت‌های خوبی دیده نمی‌شود.

عبدالحسین اکسیر تاکید کرد: بارها در رسانه‌ها و در جمع مسؤولان محلی و استانی و حتی کشوری مطرح کرده‌ام که کف‌گیر آب در شهرستان جم به ته‌دیگ رسیده و دیگر هیچ تعللی به خصوص در سطح وزارت خانه‌ها برای تکمیل این پروژه جایز نیست و وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو باید به تعهدات خود عمل کنند و شاهد افتتاح پروژه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

تعلل سرمایه‌گذار دلیل کندی اجرای پروژه

با اعلام مدیرعامل آبفا روستایی استان بوشهر، تعلل سرمایه‌گذار در اجرای پروژه خط انتقال آب دریا به شهرستان جم دلیل کندی پیشرفت پروژه بوده و تغییر سرمایه‌گذار در تیرماه ۹۸ انجام شده و وی امیدوار است این پروژه تا سال ۹۹ تکمیل و افتتاح شود.

به گزارش فارس، از ایستگاه ششم این پروژه تا شهر جم و روستاها به ۲۰ کیلومتر اجرای خط لوله نیاز است که تاکنون ۸ کیلومتر از این خط تا شهرجم اجرایی شده هر چند نواقصی دارد.

پیمانکار خط برق این پروژه نیز با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و از ۱۴۶ دکل، تاکنون فقط ۵۵ دکل اجرا شده هر چند وجود معارضین نیز سبب شده تا بخشی بزرگی از این پروژه فعلا عملیاتی نشود.

وزارت نیرو هیچ مبلغی پرداخت نکرده است

مدیرعامل موسسه الهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در خصوص این پروژه اظهار داشت: هم‌اکنون با بدهی ۴۲ میلیارد تومانی به بخش‌های مختلف مواجه هستیم و با وجود اینکه طی دو سال گذشته هیچ مبلغی از سوی وزارت نیرو به شرکت پرداخت نشده اما تاکنون ۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات داخلی شرکت را به پروژه تزریق کرده‌ایم.

کرامت قاسمی افزود: انتظار داریم وزارت نیرو، نسبت به پرداخت صورت وضعیت‌های تایید شده اقدام کند چرا که در غیر این‌صورت ادامه فعالیت کارگاه ممکن نیست و پروژه را بدون تامین اعتبار وزارت نیرو به شرایط خوبی رسانده‌ایم.

وی از مشکلات جدی در پرداخت بدهی و مطالبات کارکنان خبر داد و گفت: از ۳۵ پمپ مورد نیاز، ۳۰ پمپ وارد ایستگاه‌ها شده و نصب آن انجام شده و سفارش ساخت پنج پمپ هم انجام شده که منتظر تامین مالی برای انتقال و نصب هستیم.

عدم اختصاص اعتبار مناسب برای تکمیل این پروژه مهم

بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی پروژه آب‌رسانی به جم در سال ۸۶ آغاز شده و با وجود گذشت سالیان طولانی، فاقد ردیف اعتباری استانی و ملی است که لازم است حداقل در سال آینده، این پروژه به عنوان پروژه‌ای استانی تعریف و ردیف اعتباری داشته باشد.

در سال ۹۷ ، ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات تنش آبی به این پروژه ابلاغ شده اما در سال ۹۸، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به علت نداشتن موافقت‌نامه و ردیف اعتباری، اجازه اختصاص اعتبار را نمی‌دهد.

از تمام ظرفیت‌ها برای تکمیل خط انتقال آب دریا به جم استفاده خواهیم کرد

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور با اذعان به مشکلات ایجاد شده در تامین مالی پیمانکاران پروژه آب‌رسانی جم اظهار داشت: در هفته گذشته منابعی را برای تامین مالی پروژه در نظر گرفتیم تا طی یک هفته آینده اعتبار به پروژه تزریق شود و در همین راستا، توافقاتی انجام شد که آبفا شهری بتواند به پروژه‌های آب روستایی هم اعتبار تزریق کند.

شاهین پاکروح با بیان اینکه اجرای این پروژه می‌تواند مردم را به زندگی امیدوارتر کند تصریح کرد: از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا شرایط سخت پیمانکاران در شرایط کنونی، بهبود یابد و پروژه طبق برنامه زمان‌بندی اجرایی شود.

۱۲ سال وعده‌های پوچ و توخالی!

به گزارش فارس، این پروژه که بیش از ۱۲ سال از عملیات اجرایی آن می‌گذرد، امسال با توجه به شرایط آبی منطقه مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و مردم نیز امیدوارند تا بعد از سال‌ها شنیدن وعده‌های توخالی و پوچ! ، بالاخره این پروژه افتتاح شود و دیگر دغدغه آب نداشته باشند. هر چند عدم افتتاح آن تا پایان سال جاری نیز می‌تواند شرایط سختی برای زندگی مردم در سال آینده به همراه داشته باشد.

گزارش: رضا رئیسی

[کد خبر:AJ30259]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب