جدیدترین ها از استان بوشهر

گزارش تصویری

(تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران

(تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران

  (تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران باغ...

(تصاویر) زندگی عشایر فارس

(تصاویر) زندگی عشایر فارس

(تصاویر) زندگی عشایر فارس آینه جم-زندگی...

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل آینه جم-...

به گزارش آينه جم، دکتر سید کمال الدین شهریاری صبح امروز در نشست با خبرنگاران ، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد حوزه کاری خود طی یک سال گذشته، جوابگوی سوالات خبرنگاران بود.
 
شهریاری، نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی
 
* ساختاری شکنی انقلاب اسلامی در سال 57، مورد غضب و عداوت سلطه گران قرار گیرد اما این انقلاب در طول حیات چهل ساله خود با وجود همه این نوع غضب ها با رهبریت امام راحل و درایت رهبری و با وحدت مردم و هم پیوندی ملت و حکومت توانست در مقابل این دشمنی ها ایستادگی کند و روز به روز در زمینه های مختلف نظامی سیاسی عقیدتی موفقیت بیشتر کسب کرد به گونه ای که امروز به عنوان یکی از ابعاد قابل مقایسه در روابط بین الملل و محوری قابل محاسبه در منطقه و جهان مورد اعتراف دوست و دشمن است.
 
* هرچقدر اقتدار ایران اسلامی بیشتر شده خواب راحت از امپریالیسم جهانی بیشتر ربوده و روزی نیست که امریکای جنایتکار برای ضربه زدن به نظام تلاش نکند .دولتمردان امریکایی و رژِم نامشروع صهیونیستی و جیره خواران آنها مانند عربستان و برخی از کشورهای منطقه دست به دست هم داده تا جلوی اقتدار این نظام را بگیرند که البته برای آنها هزینه بر بوده و موفق هم نشده اند.
 
* به دلیل این نوع دشمنی ها و با بازی های گوناگون از موضوع هسته ای تا ترفندهای اقتصادی و مسائل موشکی، مشکلاتی هم گریبانگیر مردم ایران شده است هر چند دشمن به دنیال شکاف بین مردم و حاکمیت هست تا بتوانند این انقلاب را ساقط کنند. مردم اگر چه فارغ از این که از لحاظ معیشت و اقتصاد خانواده ، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید تحت فشار قرار دارند اما این باعث نمی شود که نسبت به انقلاب و نظام و میراث خون شهدا و هزینه هایی که پرداخت کرده اند تا انقلاب به این درجه از قدرت برسد بی تفاوت باشند.
 
* همواره از دولت انتظار داشته و دارم که در مقابل این نوع حیله های دشمن با تدبیر راه های برون رفت از این مشکلات را پیدا کرده و آثار مخرب این حیله ها را از بین ببرد که ممکن است نسبت به عملکرد دولت و رئیس جمهوری و برخی از وزرا نقدهایی داشته باشیم و از حقوق نمایندگی از سوال و استیضاء استفاده کرده و از دولت بخواهیم با دوراندیشی رفع مشکل کند.
 
* این گونه نیست که همه مشکلات درونی گشور را به گردن خارجی ها بیاندازیم بلکه باید دولت از طریق ظرفیت های موجود در عرصه های مختلف برای اقتصادی مناسب تلاش کند و به هدر رفت منابع اقدام نکند.
 
* برخورد با هر پدیده ای در دستگاه قضایی باید با موازین قانونی منطبق باشد که در خصوص محتکاران باید سریع، صریح و نتیجه بخش باشد اما این سرعت و قاطعیت نباید به گونه ای باشد که قانون و عدالت نادیده گرفته شود. بسیج بازویی اجرایی نظام در صحنه ها و برهه های مختلف است که در زمان جنگ، سازندگی، حفظ امنیت نقش اساسی داشته است اما نباید بسیج با یک حرکت خودجوش و خارج از فرمان سلسه مراتب ماموریت مقابله با محتکرین را انجام دهد اما می تواند به شکل سیستماتیک کمک حال نیروهای امنیتی در این بخش باشد.
 
* در وضعیت فعلی بیش از ان چه که به قانون نیاز داشته باشیم به مدیریت، تدبیر و سیاست های مهم اقتصادی نیاز داریم تا ترفندهای دشمن را بتوانیم با دقت و سیاست و تدبیر عمل کنیم.در موضوع ارز سیاست های دولت را در همان ابتدا طی چند مدت گذشته رد کردم و ان چه در مصاحبه گفتم اتفاق افتاد. اینجا نیاز به قانون نداشتیم و تدبیر مناسب می توانست با یک راهبرد و مدیریت مناسب این مشکلات در بازار سکه و ارز ایجاد نشود. دولت مشکل قانونی برای انجام کار ندارد و بیشتر به یک تدبیر نیاز دارد.
 
* اروپا در موضوع برجام دنبالرو آمریکاست که این را در شرکت های اروپایی به خوبی می بینیم. شرکت های اروپایی کاملا بر بازار مسلط هستند و با توجه به بازار آزاد از حریم فشار دولت های آن کشورها خارج هستند. آنها نان آور دولت ها هستند و هرگز دولت ها نمی توانند به آنها فشار آورند و بر عکس ایران که اقتصاد دولتی است و شرکت ها جیره خوار دولت هستند و دولت می تواند آنها را فشار آورد .
 
* قبل از خروج آمریکا از برجام ، دولت ها کار خاصی نکردند و هر کاری هم اگر انجام شد این شرکت های اروپایی بودند که بر اساس منافع خود اقدام کردند. دولت های اروپایی نه قبل و نه بعد از برجام کار خاصی جزء مصاحبه رسانه ای انجام ندادند. 
 
* لایحه بندر آزاد که دولت به مجلس تقدیم کرد دارای چند منطقه آزاد تجاری و اقتصادی بود که وقتی بر روی نقشه کشور پیاده کردم می بینم که کل کشور باید دارای منطقه آزاد یا اقتصادی می شد. در مجلس چهارم جزء کمیسیونی بودم که قانون مناطق آزاد در  آن نوشته شد . آن قانون با این حجم مناطق آزاد اتجاری و اقتصادی هم خوانی ندارد و اگر مطرح شود به عنوان مخالف نظرم را خواهد داد و به عنوان منتفد و مخالف، لایجه جدید را رد خواهم کرد.
 
* چند فقره از سوال از رئیس جمهوری مطرح شده که از پنج سوال، هنوز  سوالاتم را پس نگرفته ام و رئیس جمهوری باید به این سوال جواب دهد هرچند دو تا از سوالاتم را صرفا به دلیل شرایط جامعه و کشور پس گرفته ام . پس پای سوالات رئیس جمهوری سوال من هنوز وجود دارد.
 
* همه طرح های عمرانی نیمه تمام استان به دلیل کمبود منابع دولتی دچار وقفه شده و با کند پیش می رود. در سال ها گذشته در این دو شهرستان در زمینه عمرانی انجام نشده و با توجه به پیوست های بودجه ای پروژه های زیادی برای این دو شهرستان رقم خورده و تا پنجاه ساله دیگر هم با این حجم اعتبارات تمام نمی شود. به عنوان نماینده مردم پیگیری های فراوانی می کنم که تامین اعتبار کنم و از ردیف های ملی و بودجه استانی به دنبال آن هستم. بسیاری از این پروژه ها با وجود مشکلات دولت در تامین بودجه فعال نگه داشته ایم و هفتگی در وزارتخانه ها و استان پیگری اعتبارات در این بخش هستم.
 
* به عنوان نماینده مجلس می فهم که تا چه اندازه در عزل و نصب ها ورود کنم و بیش از حد ظرفیت و وظیفم ورود نمی کنم. در تصدی نیروهای بومی در استان حمایت می کنم . می دانم که در استان نیروهای کیفی خوبی در استان است و نه تنها برای منطقه ویژه اقصتادی انرژی پارس بلکه سایر شرکت های نفتی و پتروشیمی نیز با این نگاه دنبال می کنم.لیستی از نیروهای بومی را تعیین کرده و در نشست با وزیر نفت و معاونین در اختیار آنها قرار داده ام تا موضوع اشتغال سامان دهی شود. 
 
* بحث اشتغال یک بحث کلان ملی است و کل کشور مشکل اشتغال و بیکاری در آن وجود دارد . این که در استان بوشهر مشکل اشتغال نیروهای بومی داریم چون در سطح کشور مشکل بیکاری داریم نیروهایی  این استان ها وارد بوشهر شده اند. در گذشته توجه زیادی بر روی نیروهای بومی استان و شهرستان های دشتی و تنگستان نشده اما با تشکیل ستادها و دفاتر و فراخوان هایی که انجام داده ام فایل خوبی به دست آورده ایم و با مذاکراتی که از بالاترین سطح وزارتخانه ها، زمینه جذب نیروها در سطح شهرستان ها انجام شده به گونه ای که نرخ اشتغال را در این دو شهرستان بالا برده ایم. 
 
*نرخ سهمیه اشتغال نیروهای شهرستان دشتی در مناطق نفتی جنوب استان از 11 درصد به 17 درصد طی دو سال گذشته بالا ببریم. نرخ بیکاری شهرستان دشتی را از 19 درصد به زیر 15 درصد و نرخ اشتغال شهرستان تنگستان را از 18.5 به 18 درصد رسیده است.
 
* در خصوص پویش فرزندت کجاست باید نه تنها در این پویش بلکه در هر موضوع باید شفاف عمل کنیم اما نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم و نباید انگیزه سیاسی و شخصی را در این خصوص دخالت دهیم. با این پویش موافق هستم. چهار فرزند دارم. دختر بزرگم چهل ساله در بوشهر زندگی می کند خانه دار و فوق دیپلم، فرزند دوم دختر در دانشگاه در حال نوشتن رساله دکتری رشته ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه، فرزند سوم پسر در دفتر شخصی خودم که مهندسی و فنی است در آن اشتغال دارد و فرزند چهارم پسر دانشجو و در دفترم کار می کند و هیچ کدام شغل دولتی ندارند.
 
* در گذشته شهرستان دشتی و تنگستان خیلی عقب نگه داشته شده که یکی از دلایل آن انتخاب مدیریت ناکارآمد بوده است. توسعه مدیریت این دو شهرستان یکی از دغدغه های من طی این دو سال بوده است. وقتی دو سال پیش آمدم یک فرماندار در شهرستان تنگستان با نظر من گذاشته شد که به نظرم نسبت به گذشته قوی تر بود و تحرک خوبی ایجاد کرد و همین فرماندار اکنون مدیرکل سیاسی است و نشان از قابلیت این نیرو داشت. به دنبال جایگزین ایشان هستیم و به دنبال نیروی با تجربه ای با استانداری هستیم تا مدیریت پایداری ایجاد کنیم. 
 
* در خصوص فرمانداری شهرستان دشتی هم همین گونه است و فردی با تجربه با نظرم گذاشته شده است. اگر سابقه سیاسی من را بدانید اصول گرا هستم و عده ای هم دولت را منتسب به اصلاح طلبان می دانند اما این دولت هر سمت و سوی سیاسی داشته باشد تاکنون تغییراتی که در عرصه مدیریت نیروی انسانی و انتصابات انجام داده دارای جهش مثبتی بوده است.
 
* زمانی که لایحه مناطق آزاد به مجلس آمد در فوریت آن صحبت کردم و موافقت کردم اما در کمیسیون با آن مخالفت کردم.
سوك
[کد خبر:AJ25655]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه