0000000000000000000000000000082274236-71105414.jpg

آینه جم- زهرا جهانگیری: شهروندان جم می گویند: توقف صدور سند به علت نبود نقشه تفکیکی شهر باعث بی سند ماندن خانه ها و سردرگمی مردم میان ادارات ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شده است.


آنان افزودند: با وجود ساخت و سازهای زیاد در شهر جم حدود یکسال است که نبود نقشه تفکیکی شهر جم باعث توقف صدور سند برای خانه های نوساز در این شهر شده و مالکان بلاتکلیف میان بیناد مسکن و ثبت اسناد و املاک در تردد هستند.
یکی از اهالی محله اسلام آباد که از ابتدای سال 1394 به شهر جم الحاق شده است گفت: این محله پیش از این روستا بود و به عنوان عضوی از شورای سابق روستا برای اخذ سند 13 واحد مسکونی مربوط به مردم از اسفند ماه سال 92 در بنیاد مسکن تشکیل پرونده کردم و از آن زمان تاکنون به دلایل مختلفی صدور سند انجام نگرفته است.
وی که خواست نامش در خبر فاش نشود افزود: پس از الحاق روستای اسلام آباد به شهر جم کارهایی که تا آن زمان برای ثبت سند روستایی انجام شده بود باطل و دو باره برای صدور سند شهری پرونده سازی شد اما اکنون پس از سه سال می گویند باید نقشه تفکیکی شهر وجود داشته باشد تا پرونده ها در نوبت ثبت سند قرار گیرند.
این شهروند جمی ادامه داد: این درحالی است که هنوز نقشه تفکیکی شهر نیز از سوی بنیاد مسکن تهیه نشده است و در زمینه سند خانه ها کلافه و بلاتکلیف مانده ام.
زهرا صاحب خانه دیگری در شهر جم گفت: چهار سال است که از ساخت خانه ام می گذرد و حدود یک سال و نیم است که برای گرفتن سند خانه ام اقدام کرده ام، با وجود دوندگی های زیاد، تشکیل پرونده، در نوبت قرار گرفتن و بردن کارشناس سر ملک و غیره تازه ادراه ثبت اسناد و املاک می گوید نقشه تفکیکی شهر را که براساس آن باید سند صادر شود، نداریم.
احمد، صاحب خانه دیگری در شهر جم بیان کرد: درخواست سند خانه دوندگی و فرسودگی زیادی دارد که حتی از کار ساخت خود ساختمان بیشتر است.
وی گفت: 9 ماه است که برای گرفتن سند خانه ام تشکیل پرونده کرده ام و هر بار که به بنیاد مسکن مراجعه می کنم می گویند کارشناس و نیروی کافی ندارند و باید در نوبت بمانم.
مادری 65 ساله گفت: پسرم زندان است یک سال است که دائم به اداره بنیاد مسکن و ثبت احوال مراجعه می کنم تا با صدور سند خانه ام و گذاشتن آن در وثیقه، بتوانم پسرم را از زندان آزاد کنم اما هر روز یک جوابی می دهند و یک چیز جدید از من می خواهند، دیگر خسته شده ام.
حسین از انبوه سازان شهر جم گفت: ثبت سند پروسه زمان بری است، بویژه در شهر جم این وضعیت بسیار سخت تر از سایر نقاط استان بوشهر است اما از آغاز سال جاری تاکنون به علت نبود نقشه های تفکیکی صدور سند برای واحدهای مسکونی بطور کلی متوقف شده است.
این انبوده ساز افزود: 10 واحد مسکونی را به مردم فروخته ام که کار ثبت سند آنها بخاطر مشکلاتی که بین بنیاد مسکن و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان وجود دارد انجام نگرفته و هشت واحد دیگر پیش فروش داشته ام که به نظر می آید مشکل ثبت سند برای این واحد ها هم وجود دارد، این درحالی است که هر روز مالکان برای سند خانه هایشان فشار می آورند.
رئیسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ادراه ثبت اسناد و املاک شهرستان جم می گویند: علاوه بر پرونده های سابق درخواست ثبت سند برای حداقل 200 پرونده از ابتدای سال جاری تا کنون متوقف شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهرگفت: تا زمانی که نقشه تفکیکی به ثبت و اسناد شهرستان جم تحویل نشود، مجاز به ثبت و صدور سند در این شهرستان نیستیم.
اصغر پیرهادی افزود: اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان جم مشکلی بابت صدور سند ندارد اما بنیاد مسکن به علت بضاعت مالی نقشه تفکیکی نگرفته است.
وی یادآورشد: طبق قانون بنیاد مسکن وظیفه تهیه نقشه تفکیکی کل محدوده مربوط به شهر و روستا را به عهده دارد که تا پیش از این در شهرستان جم انجام نگرفته است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر گفت: در نشستی با مدیرکل بنیاد مسکن استان مقرر شده نقشه تفکیکی شهرها و روستاها در شهرستان جم طبق قانون تهیه شود.
وی ادامه داد: با ارائه نقشه تفکیکی همکاران مکلف هستند با توجه به اجرای قانون در پروسه زمانی 1 تا 2 ماه پرونده ملکی اشخاص را پذیرش و مراحل تهیه سند را انجام دهند.
وی بیان کرد: طبق راهکار هایی که مدیر بنیاد مسکن ارائه داده اند مقرر شد که نقشه های تفکیکی به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان تحویل و بزودی مراحل ثبت سند در شهرستان جم از سر گرفته شود.
پورهادی گفت: اگر بنیاد مسکن نقشه تفکیکی را به ثبت اسناد و املاک تحویل دهد خدمات ثبت سند در پروسه حداکثر 1تا 2 ماه به پایان می رسد.
وی افزود: روند ثبت اسنادی که تا پیش از این بدون سند تفکیکی در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده بر خلاف قانون بوده و تا اجرای صحیح قانون روند سابق ثبت سند متوقف می شود هر چند سندهایی که پیش از این به این شکل به دست مردم رسیده است، مشکل قانونی ندارند.
رئیس بنیاد مسکن شهرستان جم گفت: از سال گذشته اداره ثبت اسناد و املاک درخواست تهیه نقشه های تفکیکی شهر و روستا به صورت جدا گانه و با تمامی الزام ها برای ثبت سند داشته است اما بدلیل محقق نشدن این مهم کار ثبت سند با وقفه همراه شده است.
غلامرضا بهمنی افزود: مطابق با عرف و توافق بین بنیاد مسکن و ادراه ثبت اسناد و املاک نقشه های تفکیکی شهر و روستا تنها روی کاغذ A چهار قطعه تهیه می شد اما طبق قانون جدید ساماندهی و حمایت عرضه مسکن سال 1388بنیاد مسکن مکلف شد علاوه بر تهیه نقشه A چهار قطعه، نقشه تفکیکی کل بافت مسکونی را نیز تهیه کند.
وی یادآورشد: به دلیل زمان بر بودن جمع آوری تمامی نقشه های تفکیکی از سال گذشته تاکنون مشکلاتی در ثبت سند در شهرستان جم به وجود آمده است هر چند به صورت کلی متوقف نشده است.
بهمنی گفت: بنیاد مسکن شهرستان جم تاکنون کل نقشه های تفکیکی دو بخش ریز و انارستان را تهیه و برای تهیه نقشه تفکیکی شهر جم از شهرداری درخواست که نقشه های تفکیکی شهر را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد تا مشکل ثبت سند در شهرستان حل شود.

[کد خبر:AJ18617]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب