000000000000000000000000011598.jpg

آینه جم : بیست روز است که زنگ آغاز به کار مجلس دهم به صدا در آمده است. مجلسی که به تاکید صاحب نظران سیاسی از ترکیب متفاوتی نسبت به ادوار گذشته برخوردار است و  بیشتر صداها در آن کم و بیش صاحب تریبون هستند. اصلاح طلبان، اعدالیون و اصولگرایان.

به گزارش « آینه جم » به نقل از روزنامه پیام عسلویه؛ این مجلس می تواند با برخورداری از همزیستی مسالمت آمیز در گره گشایی مشکلات مردم موثر واقع شود.

استان بوشهر نیز مانند دوره های گذشته صاحب چهار کرسی سبز است. چهار نماینده از چهار حوزه انتخابیه با پشتوانه آرای برآمده از صندوق ها،  توانسته اند اعتماد مردم این مناطق را در 4 سال اینده به خود جلب نمایند. توقع مردم و فعالان سیاسی فرهنگی و نخبگان استان از این 4 نماینده چیست؟ این 4 نفر چه اولویت هایی را برای  بهبود وضع موجود استان باید در نظر بگیرند؟

این سوال را  با تنی چند از فعالین سیاسی و فرهنگی استان در میان گذاشته ایم:

از رکود صنعت تا مسئولیت های اجتماعی نفت

مهرداد جشنی پور | خبرنگار و فعال رسانه ای

در حالی که مجلس دهم با یک ترکیب جدیدی از نمایندگان استان بوشهر از روز هشتم خردادماه برای فعالیت یکهزار و460 روزه آغاز شده است، مردم استان بوشهر انتظارات متفاوتی از نمایندگان خود دارند. که در پاره ای از موارد طبیعی به نظر می رسد.

هر چند مردم علاقمند هستند که تمامی مشکلات آنها از طریق نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی حل و فصل شود، اما بخش عمده ای از آنها در خارج از وظایف قانونی نمایندگان خلاصه می شود.  استان بوشهر هم اکنون در زمینه های مختلفی دچار مشکلات جدی است که در صورت طرح موضوع توسط مسئولان اجرایی استان و پیگیری نمایندگان استان در مجلس می توان امیدوار به رفع محرومیت های موجود بود. 

در حوزه صنعت با کمبود شدید سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد، بروکراسی شدید برای سرمایه گذاری در دستگاه های دولتی، نبود پایانه صادراتی مواد معدنی و نبود خطوط ریلی و اتصال به راه آهن سراسری مواجه هستیم که در صورتی که طرح های خوبی توسط سیستم اجرایی استان به وزارتخانه های مربوطه ارسال شود، نمایندگان استان در مجلس می توانند بسته به میزان نفوذ در کمیسیون های مربوطه یا با تصویب قوانین یا با  لابی گری با وزارتخانه ها از طریق معاونین پارلمانی پیگیر رفع این مشکلات شوند. در حوزه انرژی نیز با توجه به این که استان بوشهر به دلیل میزبانی از صنعت نفت و گاز به عنوان پایتخت انرژی ایران نامیده می شود، نمایندگان استان به دنبال یکی از مصوبات دولت پیشین مبنی بر تمرکز زدایی از مرکز گام بردارند تا شرکت های نفت و گاز دفاتر اصلی خود را به استان بوشهر منتقل کنند.

نکته حائز اهمیت این که هم اکنون حساب های مالی شرکت های نفتی و پتروشیمی در خارج از استان است که نمایندگان استان در مجلس می توانند با راه کارهای قانونی این شرکت ها را موظف کنند که حساب های مالی خود را به درون استان منتقل کنند که در این صورت بخشی از عایدات آن در استان بوشهر به عنوان مالیات وصولی کسب و به حساب استان جهت اجرای طرح های توسعه ای منظور می گردد. در همین حوزه انرژی شاهد اشکالات عمده ای برای بکارگیری نیروی انسانی در حوزه صنعت نفت و گاز هستیم که نمایندگان استان در مجلس با عنایت به مصوبه به کارگیری 50 درصد نیروهای مورد نیاز از بومیان استان می توانند زمینه قانونی در مجلس ایجاد کنند که در صورت تخطی شرکت های موجود در استان بوشهر از این مصوبه با شرایط سختگیرانه ای مواجه شوند.

استان بوشهر در زمینه رفع نیازهای اساسی به آب شرب با مشکلات جدی مواجه است که نمایندگان مجلس می توانند با متقاعد کردن متولیان حوزه آب کشور ضمن افزایش حق آب استان، مشوق های تشویقی خوبی برای سرمایه گذاران در ایجاد آب شیرین کن ها همراه با معافیت های قانونی ایجاد کنند.

یکی از اشکالات عمده ای که کشاورزان و نخل داران استان از آن رنج می برند، نبود شرایط خرید تضمینی محصولات آنها توسط دولت است که باعث گرفتاری های فراوانی برای کشاورزان استان شده است که در صورت ورود نمایندگان استان به این موضوع و پیگیری تا حد نتیجه، می تواند مشکلات کشاورزان در این زمینه را به حداقل رساند.

تعیین تکلیف اشتغال با توجه به ظرفیت های گسترده در استان، وضعیت روستاهای هلیله و بندرگاه بوشهر، آزاد راه بوشهر به شیراز، مشکلات گسترده مردم و کارکنان دولت در عسلویه علی الخصوص فرهنگیان با حقوق پایین و هزینه های فوق العاده زیاد، مالکیت مردم در زمین های ابا و اجدادی در خارگ، پتروشیمی های مصوب در گناوه و دشتستان، وضعیت رها شده فاضلاب بوشهر و گناوه، مبلمان خیلی ضعیف شهری در همه شهرهای استان، امکانات ضعیف در بنادر صیادی و تجاری استان، اختیارات بیشتر به استان بوشهر برای حل مشکلات زندگی و معیشت ساحل نشینان استان علی الخصوص در زمینه مبادلات مرزی و تعیین تکلیف مصوبه دولت در زمینه منطقه آزاد تجاری بوشهر از جمله موانعی  است  که چنانچه با حمایت نمایندگان استان بوشهر در مجلس همراه باشد، می توان سرفصل جدیدی از رفع محرومیت را در استان شاهد بود.

ضرورت تقویت بدنه مدیریتی

علی احمدی | مدیر مسئول هفته نامه خلیج فارس

اگر چه وظیفه ذاتی نمایندگان قانون گذاری است و مهمترین تمرکز آنان معطوف به وضع قوانین کارساز و کارگشا خواهد بود، اما یقیناً توجه به مطالبات حوزه انتخابیه یکی از وظائف مهم و دغدغه های نمایندگان محترم خواهد بود.

به گمان بنده اولویت نمایندگان در خصوص استان به غیر از مطالبات معمول، از جمله تلاش برای کاهش بیکاری و رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی و عمرانی باید متمرکز بر ایجاد سالم سازی مدیریتی و ایجاد ساختار کارگزاری و اجرایی فعال، ضرورت شناس و توسعه گرا باشد. بی تردید آنچه امروز استان ما با آن روبروست و باعث کاهش سهم استان بوشهر در برخورداری از امکانات ملی گردید، عدم توانمندسازی مدیریتی برای نقش آفرینی در مناسبات ملی است.

با کمال تأسف باید گفت که در سنوات گذشته هیچ یک از مدیران استانی سهم خود را در شکوفایی نیروی انسانی استان ایفا ننموده اند و همین باعث گردید که نقش مدیران بوشهری در  سطوح مدیران میانی و یا ارشد دولتی در مقایسه با استانهای دیگر بسیار ناچیز باشد. به گمان نگارنده مهمترین اولویت نمایندگان استان، باید بر تلاش برای ارتقاء سهم مدیریتی استان در میان مدیران ارشد دولتی از یک سو و تلاش برای ساختارمند کردن مدیریت درون استان باشد.  بی تردید چنانچه مدیریت کارآمد، توسعه گرا و خلاق در رأس امور باشد، شکوفایی اقتصادی و تغییر فضای کسب و کار و کاهش بیکاری مهمترین دستاورد مدیریت خلاق وتوانمند خواهد بود، همان مسائلی که می تواند زمینه را برای انتخاب مجدد نمایندگان کنونی تسهیل کند.

توسعه موردنظر نمایندگان باید توسعه پایدار باشد

اسماعیل حسام مقدم | مدیرمسئول دوهفته نامه آوای هامون

به زعم من نمایندگان استان بوشهر باید به «توسعه پایدار» استان بوشهر اهمیت بسیار بالایی بدهند؛ در جستجوی توسعه و پیشرفت باشند اما ساحت های محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی مردمان استان نابود نشود.

دو اولویت دیگر هم که از دید نویسنده هم تراز با توسعه پایدار هست را نیز نباید فراموش کنند؛ اول جامعه مدنی و دیگری جامعه رفاه مردمان این استان. مجلس دهم؛ مجلس توسعه پایدار و جامعه رفاه است. مجلسی که این دو حوزه را باید به توازن و تعادل به پیش ببرد. کشور در وضعیت پسابرجام باید بتواند از توسعه ای که در سال های قبل با زوال و نابودی همراه بوده، دوری و اجتناب نماید.

در ضمن با توجه به قدرت گرفتن نهادهای مدنی غیردولتی در دولت تدبیر و امید، نمایندگان مجلس دهم باید متذکر باشند که همواره تحت نظارت دقیق این دیده بانان جامعه مدنی قرار خواهند گرفت.

از همین رو نمایندگان چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر باید متوجه باشند که سطح مطالبات مردمان و شهروندان ارتقا یافته و نمی توان با همان ژست های نخ نما شده ی پیشین، با جامعه رفتار نمود. یک توصیه جدی دیگر هم دارم و اینکه بلاواسطه با مردم حرف بزنند و تلاش کنند دیالوگی دائمی با شهروندان در دوره نمایندگی خود به وجود آورند.

اشتغال، دفاع از حقوق شهروندی و مطالبات استان از نفت

اکبر صابری | مدیر مسئول هفته نامه اتحاد جنوب

استان بوشهر تابعی از ایران است و بخشی از انتظاراتی که از نمایندگان استان می رود همان انتظاراتی است که از تمام نمایندگان محترم می رود.

1. اشتغال و اشتغال و اشتغال و حل معضل بیکاری جوانان مهمترین اولویت نمایندگان باید باشد.

 2. درک پیام مردم در انتخابات و حرکت در آن مسیر می تواند دیگر اولویت چهارسال نمایندگان محترم باشد؛ به خصوص در حوزه آزادی های سیاسی و مدنی و محترم شمردن بیش از پیش حقوق شهروندان ایرانی. که البته لازمه فعالیت در این حوزه دل بریدن از انتخابات دور بعد است که کمتر نماینده ای می تواند از جاذبه صندلی سبز دل بکند.

3. استان بوشهر پایتخت انرژی کشور است و لذا اولویت نمایندگان بهره وری بیشتر مردم استان از این خوان عظیم است. عضویت دو نماینده استان در کمیسون انرژی و پیگیری مطالبات مردم استان از نفت و گاز عسلویه شاید مهمترین اولویت نمایندگان استان در بعد منطقه ای و استانی باشد.

4. اولویت بعدی استان بوشهر کشاورزی و شیلات است که لازم است از آقایان سعادت و خدری یکی از کمیسیون انرژی دل بکنند و کمیسون کشاورزی که شیلات را هم در بر می گیرد انتخاب و مطالبات مردم استان در این دو حوزه را پیگیر باشند. انشاالله که نمایندگان جدید استان در انجام وظایف خود و تعهداتی که به ملت دارند موفق باشند.

ایجاد فراکسیون فراگیر نمایندگان جنوب

حميد موذني | فعال رسانه ای

آراء سلبي مردم در هفتم اسفند يك نه بزرگ به تندروي و افراط بوده، پس نمايندگان اين مجلس بايد مبشر و مروج گفتمان اعتدال و ميانه روي باشد. از سوي ديگر نمايندگان استان با درك شرايط رقابتي بين نمايندگان ساير استان ها و همچنين تمركز گرايي تاريخي سياست و مناسبات در كشور،  بايست ضمن اتحاد استراتژيك خود، بتوانند براي اولين بار، با ايجاد يك فراكسيون فراگير در جنوب و حضور در فراكسيون هاي مهم و حداكثري معطوف به آراء  مردم، توان لابي و تاثيرگذاري خود را افزايش دهند. از سوي ديگر نمايندگان استان با حضور در كميسيون هاي مهم مجلس ، بايست توان  تاثير گذاري و پويايي خود در مجلس را ارتقاء بخشند.

نمايندگان استان، همچنين بايست تعامل مثبتي با دولت دهم داشته باشند كه اين تعامل، بخشي از رمزگشايي آراء مردم است اما در ضمن اين تعامل نبايست موجب غفلت و ناديده انگاشتن رعايت اصل مهم مجلس،  يعني نظارت بر امور اجرايي شود.

نمايندگان استان بايست در حوزه محلي ، با رصد مشكلات استان، ضمن اولويت بندي، به صورت عملي جهت حل آنها اقدام نمايند.

نمايندگان مجلس دهم بايست با توجه به زير ساخت هايي همچون ايجاد خط راه آهن، افزايش و ايمني بزرگراه ها و اسكله هاي بندري به تجارت و بازرگاني و صيادي  استان رونق ببخشند.

همچنين نمايندگان بايست با تعامل با دو وزارت نفت و كار به مسئله مهم بكار گيري نيروهاي بومي در صنايع مهمان،  اهتمام ويژه قائل شوند. اين موضوع هم با ايجاد و تاسيس و راه اندازي رشته هاي مورد نياز در دانشگاهها بايست رخ دهد و هم اينكه مديران صنايع بايست تعهد خود نسبت به بكارگيري نيروهاي بومي را به صورت واقعي نشان دهند.

دولت دهم به زعم حسن روحاني، دولت محيط زيستي است. با توجه به اهميت محيط زيست، نمايندگان استان بايد تلاش نمايند با ساير نمايندگان ، مجلس دهم نيز، مجلس محيط زيستي شود.  بوشهر، استان فرهنگ، رسانه ، ادب و شعر است و مي توان از اين منظر، بوشهر را بوشعر، خطاب كرد. فرهنگ و هنر، رسانه ، ادبيات، ميراث فرهنگي و صنعت گردشگري از جمله مهم ترين بخش هاي نيازمند به توان بخشي و حمايت استان است كه بايست مورد توجه ويژه نمايندگان قرار گيرد.

نمايندگان بايست ضمن نظارت و پاسخگو كردن قواي ديگر، خود نمونه اي شفاف از پاسخگويي به افكار عمومي باشند. در اين زمينه لازم است،  نمايندگان استان با رسانه هاي محلي ارتباط منطقي و از سر پاسخگويي داشته باشند و همچنين گامي فراتر برداشته و با رسانه هاي ملي و سراسري نيز ارتباط داشته تا توان خود در اقناع افکار عمومي كشور و تبديل شدن از چهره محلي به شخصيت ملي را قوت بخشند. حضور آنها در عرصه رسانه هاي سراسري توجه بيشتر به استان را هم شامل مي شود.

نمايندگان همچنين بايست توجه نمايند كه آنها نه كارمند كميته امداد هستند، نه يك مدير كل براي انجام امور اجرايي، نه عضو شوراي شهر براي انجام امور شهري. آنها ضمن نظارت و توجه به مشكلات مردم و منطقه خود بايست به اين مهم توجه نمايند كه كار اصلي آنها تقنين و وضع قوانيني است كه به نفع منافع ملي و حل مشكلات تمام مردم كشور است و همچنين نظارت دقيق بر امور اجرايي. پس  نمايندگان، نگاه محلي خود را در جوار نگاه ملي و كشوري  قرار داده ، تا كل كشور و منطقه و استان از عملكرد نظارتي و وضع قوانين صحيح و توسعه گراي آنها منتفع شوند.

پیگیری راه آهن، منطقه آزاد و راهها

حسن لاوری |فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیر مسوول هفته نامه نصیر بوشهر

نمایندگان استان می بایست با آشنایی به وظیفه ذاتی یک نماینده نسبت به شناخت راهکارهای توسعه و رشد استان اقدام کنند.

از آنجا که متأسفانه در کشور ما هر شخص حقوقی صرفاً کار و وظیفه خویش را انجام نمی دهد،  بلکه بیشتر کارهای دیگران را انجام می دهد مثلا یک مدیر کار نماینده مجلس و یک نماینده مجلس کار یک مدیر پیگیری می کند، کارها به درستی و هماهنگ انجام نمی شود. متأسفانه بدلیل نبود احزاب و گروه های سیاسی که حلقه مفقوده انتخابات ایران هستند یک نماینده مجلس در حوزه انتخابیه اش وعده ساخت یک درمانگاه و بیمارستان می دهد که در حوزه وظایفش نمی گنجد. حال که تا آن راه بهینه، فاصله زیاد داریم و باید تلاش کنیم تا به آن مرحله برسیم. باید از فرصت ها استفاده کنیم.

به نظرم نمایندگان باید بدانند استان بوشهر چه پروژه های اساسی برای رشد و توسعه کم دارد و با همکاری و هماهنگی با مدیریت استان جهت انجام چنین پروژه های تلاش و کوشش نمایند. اولین و اساسی ترین کمبود استان و یکی از مهمترین پروژه هایی که باعث توسعه استان می شود راه آهن بوشهر- شیراز است چون بنادر بدون راه آهن معنایی ندارد. راه تجاری و باری کشور را از طریق بوشهر نزدیکتر می کند و با صرفه تر می سازد. بزرگراه ترانزیتی  بوشهر/ شیراز باید هرچه زودتر به سرانجام برسد. بندر آزاد بوشهر نیز می بایست به تصویب برسد و عملیاتی شود . پیگیری کنند پروژه های مهم ناتمام استان بزودی به اتمام برسد، مثل بزرگراه بوشهر - دیر، بزرگراه اهرم - دیلم، آبشیرین کن های نوار ساحلی استان پروژه های اساسی و مهمترین کارهایی هستند که در کنار کارهای روزمره خود باید با هماهنگی مدیریت استان انجام بدهند.

طرح های کلان در اولویت باشد

مهرزاد آسایش | نایب رییس شورای اسلامی شهر بوشهر

به نظر می‌رسد مجلس دهم، مجلس پر کاري باشد. مجلسی که برای کمک به دولت و در بُعد دیگر پیگیری خواسته‌های مردم،  برنامه‌ها و اقدامات زیادی باید انجام دهد. منتخبان مردم در سراسر کشور در مجلس دهم علاوه بر وعده‌هایی که در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه خود به مردم داده‌اند، اهداف مشترکی را نیز دنبال می‌کنند. از جمله این اهداف مشترک رفع بیکاری، طرحی برای بیمه فراگیر مردم در سراسر کشور و همچنین اجرای برنامه ششم توسعه داشته باشند.

برنامه‌های کلان قطعاً باید در اولویت اجرا و پیگیری قرار گیرد چرا که در خلال اجرای آنها، برنامه‌های خرد نیز به طرق درستی اصلاح و انجام می‌شود. برای مثال اگر بخش‌های مهم برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند مشکل بیمه فراگیر در کشور را حل کند یا اگر طرح‌هایی در زمینه بهبود وضعیت معیشت مردم در دستور کار باشد، قطعاً بخش بزرگ مشکل اقتصادی نیز حل خواهد شد بنابراین می‌توان گفت که در اولویت قرار دادن برنامه‌های کلان زیر می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند:
1- معیشت
2- اشتغال و ابعاد مربوط به حوزه بیکاری
3- وعده های عمل نشده دولت در حوزه زیرساخت
4- تولید و رونق اقتصادی
5- صنایع تعطیل و نیمه تعطیل

از آرای سلبی می توان انتظاری داشت؟!

علی دارایی | روزنامه نگار

بهتر است كه سوال را به گونه اي ديگر طرح كرد: آيا در برگزيدن منتخبان كنوني مطالبه اي از جانب مردم وجود داشت؟ و اگر جواب مثبت است، چه مطالبه اي بوده و تاكنون عملكرد نمايندگان تا چه اندازه در راستاي اين مطالبات بوده است؟

واقعيت انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هفت اسفند ٩٤ اين بود كه رأي مردم به برگزيدگان راه يافته به پارلمان بيشتر جنبه سلبي داشت تا ايجابي. بدين معنا كه مردم به علت نگراني و ترس از راهيابي جريان مقابل اصلاحات و اعتدال به قوه مقننه، نمايندگان كنوني را انتخاب كردند تا در جايگاه نمايندگان پيشين بنشينند. از اين منظر مي توان به نوعي به مطالبات مردم در انتخابات مجلس نيز رسيد. در واقع مردم مطالبه خاصي از برگزيدگان فعلي نداشتند تا در مجلس مطرح كنند. بر اين اساس نمي توان از راهيابي وكلاي كنوني به پارلمان اين انتظار را داشت كه پيگير خواسته هاي واقعي و مورد  نياز مردم باشند.

اين پيامد، خود را در نخستين عملكرد هاي منفعلانه به نمايش گذاشت. ابتدا اعتبارنامه نادر قاضي پور تأييد و تصويب شد و نيز اكثريت نصف به علاوه يك نمايندگان لاريجاني را به رياست مجلس برگزيدند. در حالي كه هم مدرك كافي براي رد اعتبارنامه قاضي پور موجود بود و هم به اندازه تعداد آراي لاريجاني، نمايندگان با بليط ليست اميد و حمايت اصلاح طلبان به مجلس راه يافتند. اقدام اولي با انفعال همراه بود و رفتار دوم مبتني بر رياي سياسي.

از اخبار موثق و نيمه معتبر دو ماجراي ياد شده، مشخص است كه سه نماينده سوار بر كشتي اميد در استان، لنگر خود را ساحل طرف مقابل انداختند و مطالبات مردم را در نظر نگرفتند. البته شايد توقعات از اين نمايندگان بالا باشد. چون مادامي كه مردم خواسته هاي ايجابي به علت شرايط خاص انتخابات و موجوديت جريان هاي سياسي كشور براي رأي به نامزد مورد نظر خود نداشته باشند طبيعي است كه نامزد برگزيده شده، مطالبه اي به وكالت حداقل اكثر مردمي كه آنان را انتخاب كرده اند، ندارند كه در مجلس مطرح كنند.

نمونه ديگري كه مي تواند مدعاي مذكور را تأييد كند، روي آوردن اكثر نمايندگان استان به كميسيون انرژي به جاي كميسيون هايي مثل فرهنگي و حقوقي و قضايي است. حيرت آور است كه از ٢٨٦ نماينده كمتر از تعداد انگشتان دو دست نماينده اي به سوي اين دو كميسيون متمايل شد. اخبار نيز حاكي از آن است كه نمايندگان استان ما نيز شاهكار كرده اند و نخواسته اند عضو اين دو كميسيون شوند. در صورتي كه كميسيون هاي فوق نقش مؤثري در قانونگذاري حوزه فرهنگ و حقوق و نيز بعضي از امور اجرايي فرهنگي مي توانند ايفا نمايند. مخصوصاً بايستي نظاره گر آن مي بوديم كه وكلاي استان قصد عضويت در كميسيون حقوقي و قضايي كه كار اساسي نمايندگان تقنين و امور مربوط به آن است، داشته باشند. با همه اين تفاسير، از فرآيند تصميمات و امور نمايندگان استان تا به امروز مي توان به يك نتيجه و يك نكته رسيد.

نتيجه اين است كه با توجه به رويكرد قوه مجريه و نمايندگان فعلي استان، مي توان ادعا كرد كه نمايندگان بيشتر گره اي را از مشكلات دولت مي گشايند و نه نيازها و مطالبات اساسي مردم. به اين معنا كه نمايندگان همگام با كابينه روحاني به رتق و فتق امور مي پردازند. با اين حال نبايد فراموش كرد كه مردم روحاني را براي رفع حداقل مشكلات خويش برگزيدند اما قضيه انتخاب نمايندگان اين دوره فرق مي كند. چون آرا بيشتر سلبي به صندوق ها ريخته شد. همچنين نكته حاصل شده از تحليل اين است كه نمايندگان برگزيده استان از ياد نبرند كه گرچه آراي مردم به آنان سلبي بود، اما بخش بزرگي از مردمي كه به آنان راي دادند، در نهانگاه ناآرام خويش خواستار پيگيري حق ها و آزادي هاي قانوني خود در چهارچوب صلاحيت هاي وكلا هستند.

از اين رو نمايندگان برگزيده شده بايست به نيازها و خواسته هاي مردم امروز توجه كنند و راي سلبي مردم را به خواسته ايجابي تبديل نمايند. بدين ترتيب آنان قانوناً قادرند طرح هايي را در مجلس مطرح كنند كه حامل حقوق و آزادي هاي فردي و اجتماعي شهروندان باشند. گرچه با عضويت در كميسيون هاي مذكور بهتر و بيشتر مي توانستند اين مهم را عملي سازند. با اين حال، اين انتظاري است كه در حدود صلاحيت قانوني وكلا از آنان مي رود. در غير اين صورت نمايندگان منتخب در جايگاه سلبي خود خواهند درخشيد و معلوم نيست داوري مردم از آنان به ويژه در دوره هاي بعدي مثبت يا منفي باشد.

نمایندگان مشارکت اجتماعی نخبگان را همراه خود کنند

محمد صادق بحرانی | فعال سیاسی اصولگرا و نایب رییس رهپویان انقلاب اسلامی شاخه بوشهر

نیازسنجی و اولویت گذاری می بایست مبتنی بر یک برنامه بلند مدت و جامع باشد تا هر یک از افراد متناسب با آن نقش خود را بپذیرند و بدنبال ایفای آن باشند.

1.بازسازی سرمایه اجتماعی 2.عدم تکرار اشتباهات گذشته 3.آموزش وضعیت نامناسب و بزعم بنده اسفبار آموزش در همه سطوح تحصیلی و مهارتی به عنوان زیرساخت پیشرفت می بایست اصلی ترین دغدغه باشد. 4.محیط زیست ( آب و فاضلاب) تهدید زیست دریایی و طبیعی این استان جدی است و حداقل تأثیر آن ازدست رفتن کسب و کار صیادی خواهد بود.

حوزه آب: این استان صرفاً محدود به خط فرسوده و آسیب پذیر کوثر برای تأمین آب است. در حالیکه روستاها و جزایر هرمزگان برخوردار از آبشرین کن هستند. حوزه فاضلاب هم که علاوه بر آسیب به محیط زیست طبیعی، زیست انسانی ما را هم تهدید می‌کند.

 5.جوانان و دردسرهای بی پایان (اشتغال، ازدواج، فرهنگ، ورزش) این استان برخوردار از نعمت های فراوانی است که شاید بهترین آن جوان بودن این استان است و البته ما آنها را با  مشکلاتشان رها کرده ایم و البته دست های شان را هم بسته ایم و فقط وعده داده ایم. اما سوال اساسی اینجاست که برای این مساله های طرح شده راه حل هم وجود دارد یا خیر؟ جواب بنده به مخاطبان و نمایندگان مجلس اگر شنونده باشند، این است که حتماً راه حل وجود دارد، ولی این راه حل محصول مشارکت گرفتن مردم و نخبگان علمی و اجتماعی است، نه فقط دولت.

و سوال ما این است که آیا شما منتخبان مردم در مجلس توان و ظرفیت ایجاد این همفکری را در خود احساس می کنید؟ نقطه عزیمت پیشرفت استان بوشهر همین است.

بی آبی و مشکل اشتغال

سعید رضایی | خبرنگار خبرگزاری مهر و فعال رسانه ای

استان برخوردار بوشهر همچنان محروم مانده است؛ علی رغم وجود ظرفیتهای متعددی که در حوزه انرژی داریم در همین حوزه هم مشکلات بسیار زیادی در استان داریم.

سالها است که نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون انرژی مجلس جا خوش کرده اند ولی هرساله شاهد افزایش مشکلات بی آبی در استان هستیم. بی آبی مردم پایتخت انرژی و اقتصادی کشور را می رنجاند و جا دارد که نمایندگان استان پیگیر افزایش سهم استان از آب خط کوثر و محرم باشند.

با وجود این ظرفیتها، بیکاری استان بوشهر همچنان دو رقمی است رفع مشکل بیکاری و توسعه اشتغال باید بصورت ویژه در دستور کار نمایندگان استان باشد. اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور، پیگیری تخصیص آب سد چمشیر به شمال استان، تکمیل سدهای در دست اجرای استان و احداث چند سد جدید، پیگیری سهم اشتغال استان در پارس جنوبی، تصویب منطقه آزاد و پیگیری تحقق حقوق استان بوشهر از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی باید در دستور کار نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی باشد.

راه آهن، کشاورزی، درمان و اشتغال

محمود خدری | فعال سیاسی اصولگرا و عضو حزب موتلفه

به نظر بنده با توجه به شغل های اصلی مردم استان، توجه به اولویت های زیر می تواند مفید واقع شود

۱-توجه به گمرکات و بخش تجاری مبتنی بر اقتصاد مقاومتی: با توجه به اینکه شغل عده زیادی از مردم استان به گمرک و دریا وابسته است، توجه به تجارت و زمینه لازم و قابل توجه به آنها با تسهیلات ویژه همراه با توجه بیشتر به بخش صادرات ، مبتنی براقتصاد مقاومتی می تواند این بخش عمده که تعداد زیادی ازمردم شریف استان با آن درگیر هستند، از سردرگمی همیشگی، که در ابتدای هرسال، برای آنها به وجود می آید، خارج کند.

به عنوان مثال ما در استان همیشه در ابتدای سال در این بخش با مشکلی به نام ته لنجی روبروهستیم، که نمایندگان مجلس می توانندباکمک دیگرنمایندگان استانهای دیگرمثل خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان که مشکلی شبیه هم در این زمینه دارند، این مشکل را برای همیشه حل کنند.

۲-توجه به بخش کشاورزی وحمایت از کارخانه های بومی محور: با توجه به اینکه شغل اکثریت قریب به اتفاق مردم استان به این شغل وابسته است جا دارد، تدابیری اندیشیده شود تا مردم عزیزی که در استان ما به این شغل اشتغال دارند، با امید بیشتری به  فعالیتشان ادامه دهند، به عنوان مثال نمایندگان محترم مجلس با کمک مدیران ارشد اقتصادی در استان با هماهنگی های لازم در مرکز زمینه، تسهیلات ویژه زود بازده، مثل کارخانه رب گوجه فرنگی درشهر آبدان، بسته بندی خرما و کارخانه های تولیدی خرمایی در اهرم و آب پخش وتنگ ارم، بسته بندی ماهی و میگو در شهرستان هایی که اسکله صیادی دارند، می تواند بخش کشاورزی و صیادی را از رکودخارج نماید.

۳- توجه به راه آهن وخط ریلی. دراستان، که سالیان سال است که درشعار باقی مانده است

۴- توجه به بخش سلامت و تندرستی مردم با راه اندازی بیمارستان های مجهز در مراکز شهرستان ها

۵- توجه به ورزش و مصوب کردن بودجه در خور توجه ورزش استان. از همه این ها مهمتر توجه به بخش فرهنگی و اشتغال جوانان که این دو اصل، خواسته اصلی همه مردم است می تواند باقیات صالحاتی برای نمایندگان باشد.

ورزش و تاثیرگذاری نمایندگان

ایمان ندومی | خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر

1- نمايندگان استان بايد براي حمايت مالي از ورزش كاري اساسي كنند. بايد قانوني تصويب كنند كه حمايت هاي مالي وزارت نفت از ورزش كشور قانونمند شود به طور مثال چرا استان خوزستان بيش از ٥٠ تيم ورزشي تحت حمايت نفت دارد، اما در بوشهر تعداد تیم های ورزشی به شمار انگشتان يك دست هم نمي رسد. بنده اين سوال را در نشست خبري رييس جمهور در بوشهر از دكتر روحاني پرسيدم، ايشان  نظر مثبتي در این زمینه  داشت اما مشخص نيست چرا  ناگهان قانون تغيير كرده، انتظار داريم سه نماينده اي كه در كميسيون انرژي هستند نسبت به اين موضوع يك كار اساسي كرده و اين مشكل را براي هميشه حل كنند.

٢- به نظر مي رسد استان هايي كه تعداد نمايندگانشان زياد است قدرت بيشتري در مجلس دارند، لذا انتظار است نمايندگان استان براي افزايش تعداد نمايندگان استان در مجلس قانون جديدي مصوب كنند. چرا كه استان ظرفيت دو يا سه نماينده ديگر را هم دارد.

منطقه آزاد در اولویت باشد

خسرو دهقانی | مدرس دانشگاه و فعال سیاسی

نمایندگان مجلس در فرآیند توسعه استان نقش مؤثری دارند. نقش برجسته ی این نخبگان به این دلیل که به عنوان حلقه واسط میان مرکز و استان عمل می کنند؛ غیر قابل انکار است. نمایندگان استان در  مجلس علاوه بر اینکه در درجه نخست، اثربخشی غیر قابل انکاری در سیاست های کلان دارند؛  در تحقق منافع استان و به خصوص روند توسعه بوشهر نیز به دلایل متعدد  از جمله ارتباط با وزارتخانه‌ها و پیگیری مشکلات حوزه انتخابیه تاثیرگذارند.

از همین رو هماهنگی میان خود نمایندگان از یک سو  و هماهنگی میان نمایندگان با مدیریت ارشد استان از سوی دیگر، می تواند کارآمدی توسعه استان را تسهیل و تسریع نماید.

مجلس دهم بدون شک با توجه به ترکیب منتخبین ملت و سیاست های پسابرجام، مجلسی توسعه گرا و در عین حال تعامل گرا خواهد بود. خوشبختانه ترکیب نمایندگان استان و بویژه رویکرد توسعه گرایانه مدیریت ارشد و وکلای منتخب مردم در هر چهار حوزه انتخابیه، افق های توسعه استان را روشن تر ساخته است. در این بین، استان بوشهر به دلایل متعددی از جمله وجود منابع و
تاسیسات حیاتی انرژی، دارای موقعیت استراتژیک و راهبردی در توسعه  است. پیوند بیشتر صنایع گاز و انرژی اتمی با بافت های اقتصادی استان نظیر صنعت و تجارت که دارای مزیت نسبی بیشتری برای توسعه استان می باشند، اهمیت فوق العاده ای دارد.

تاکنون حوزه های انرژی نه فقط در بوشهر که در گستره ملی، ساختاری شبیه اقتصادهای جزیره ای داشته اند و کمتر حوزه های دیگر را با خود پیوند زده اند. با همگرایی بیشتر نمایندگان  و همچنین مدیریت اجرایی استان، چگالی استفاده از نیروی انسانی و همین‌طور پیوند میان اقتصاد استان و صنایع انرژی با غلظت بیشتری دنبال خواهد شد.

موضوع دیگر در مقوله توسعه استان که ارتباط مستقیم و معناداری با نمایندگان استان در مجلس دارد، تصویب منطقه آزاد  صنعتی- تجاری بوشهر است. بدون تردید در پیگیری مقاصد توسعه استان، یکی از  اهداف درازمدت توسعه در بیست ساله اخیر، تحقق منطقه آزاد بوده که با تلاش های استاندار، مجوز آن در هیأت دولت صادر شده، ولی در اواخر عمر مجلس نهم با وجود اینکه دوبار به صحن علنی مجلس آورده شد، هر دو بار با سد نمایندگان مخالف برخورد کرد و تصویب آن به مجلس دهم کشیده شد. ایجاد منطقه آزاد هر چند در طی ماههای گذشته مناقشات سیاسی و فنی چندی را در مورد چند و چون اثر بخشی آن در توسعه استان به همراه داشته؛ با  وجود  این،  هماهنگی نمایندگان جدید استان در تصویب آن  نقش حیاتی دارد. ایجاد منطقه آزاد با توجه به فرصت های متعدد سرمایه گذاری که برای توسعه صنعت و تجارت در استان مهیا می کند،  می تواند مکمل بخش های دیگر بوده و باعث رشد تولید ناخالص داخلی  استان  و خلق موقعیت های جدید کسب  و کار گردیده و از خیل بیکاران در استان  بکاهد.

با توجه به ترکیب جدید نمایندگان و رویکرد توسعه خواهانه آنها و همچنین همراهی احتمالی بیشتر باسیاست های دولت و  مدیریت استان، پیش بینی می شود پیگیری تصویب منطقه آزاد در مجلس دهم با جدیت و عزم بیشتری دنبال خواهد شد. روی هم رفته با توجه به رای معنی دار شهروندان استان در انتخابات اخیر، مردم استان از نمایندگان خود دو انتظار مهم دارند. اول آنکه در سطح کلان و عرصه کشوری، نماینده آنها همواره منافع ملی را در رویکردها و آرایی که به گلدان ها می ریزد ارجح بدانند و دوم اینکه رفتار و گفتار  نمایندگان در همه موقعیت ها در تراز مردم شایسته و فرهنگ دوست استان باشد.

گشایش سیاسی در دستور کار باشد

عباس مرادی | فعال سیاسی اصلاح طلب

بنده بر خلاف خيلي از حضرات اعم از دولتي ها و غير دولتي ها، حتي فعالين سياسي كه مشكلات امروز جامعه ما را اقتصادي مي دانند معتقدم مشكلات سياسي،  اجتماعي و فرهنگي در اولويت مسائل جامعه ما قرار دارد، با توجه به اينكه ريشه مشكلات و نواقصات اقتصادي نيز در ضعف فرهنگي و كمبودهاي مسائل سياسي مي دانم، اعتقاد دارم كه نمايندگان مردم بايد تمام تلاش خود را براي ترميم اختلافات سياسي، مطلوب كردن فضاي سياسي جامعه براي فعاليت نخبگان، دانشجويان و فعالين عرصه سياست و حمايت از بازبودن فضاي فرهنگ و هنر و ترويج شعائر ملي بكار بگيرند.

تا زماني كه فضا براي بروز انديشه هاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي مهيا نشود سرمايه گذار نيز با دلهره و اضطراب به محيط نا أمن و وهم آلود سياسي پاي نخواهد نهاد و سرمايه خود را در محيط بسته اجتماعي هزينه نخواهد كرد.

اقتصاد زماني شكوفا خواهد شد كه جوانان و مستعدين عرصه هاي مختلف با آزادي كامل علاوه بر بروز انديشه هاي خود امكان رقابت نيز داشته باشند، پس بنابراين فكر مي كنم اولويت اول استان ما و مطالبه مردم استان ما، مانند تمام كشور همانگونه كه در انتخابات ٧ اسفند نشان دادند تغيير در چگونگي نگرش مسئولين به سياست، فرهنگ ، هنر و اقتصاد است. بايد علاوه بر حمايت از سرمايه گزار براي ورود و سرمايه گذاري در استان زمينه تسهيل در چگونگي سرمايه گذاري با تصويب قوانين جديد و به روز كردن قوانين ايجاد كنند، همچنين بايد با بازنگري در قوانين قبلي و تصويب قوانين مورد لزوم فضاي موجود براي فعاليتهاي سياسي اجتماعي و فرهنگي را  بهبود  ببخشند تا جوانان ما به راحتي و بدون موانع دست و پاگير و بعضاً دخالت هاي افراد و جريانهاي قانون گريز بتوانند در محيطي أمن و آرام به فعاليت بپردازند.

مراقب باشید بوشهر روستایی بنام بندرگاه نشود!

اسکندر احمدنیا | شاعر و فعال فرهنگی

چهار نماینده ی استان ما، متوجه هستند که قسمتی از شمال استان هرمزگان به جهت راه یابی فارسی ها به دریا به آن ها واگذار شده، نزدیک است که با هزینه ی پارس جنوبی بزرگترین  اسکله و بارانداز در آنجا و بهترین بندرخلیج فارس احداث شود. آن وقت بوشهر می شود روستایی بنام بندرگاه، هرمزگان شاید بشود محل استفاده دیگری، خرمشهر اوت، بوشهر اوت، دیر و گناوه و بندرلنگه و بندرعباس و....

این برنامه صد ساله است برنامه ای که آهسته آهسته محقق شد، جوانان ما بیکار، تحصیل کرده ها سرگردان و بهترین بیمارستان را نفت در آباده با تمام امکانات احداث می نماید، در شرایطی که ما امکانات درمانی به اندازه ی یک درمانگاه در منطقه ی گلستان یا صدرا شیراز وجود ندارد.

این چهار نماینده اولویت کارشان ایستادگی در مقابل زیاده خواهی همسایه ای است که آب را بر روی استان بوشهر می بندد، و اغلب نقاط  استانش دارای جاده ی اتوبانی است و ما اینجا نشسته ایم و منتظریم تا یک نیروی با شعارهای خوشگل و جذاب بیاید و بر سرهم بکوبیم و برایش رأی بالا جمع کنیم و راهی بهارستانش کنیم، انشاءالله چهار نماینده ی ما تمام هم و غمشان را متوجه این قضیه خواهند کرد و از سقوط بی صدای استان خود جلوگیری خواهند نمود؛ چهار نماینده ای که دوستشان داریم، شهریاری، خدری، الماسی و سعادت...!!

گزارش: شمسی فیصلی

[کد خبر:AJ16234]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+1 # بهلول 1395-03-25 15:48
زیباترین، پخته ترین،منطقی ترین و بهترین جواب را جناب دارایی داده است که به راحتی می توان به عمق نگاه و سواد و تجربه بالای ایشان پی برد. به مواردی اشاره کرده اند که هم واقعیت و هم حقیقت و هم می توان گفت استراتژیک است .بقیه پاسخهای سایر عزیزان تکراری و کلیشه ای است. وسعت دید و گستردگی افق اندیشه سیاسی جناب دارایی قابل تحسین است
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب