19788_284.jpg

به گزارش «آینه جم»؛مدتی است زمزمه تغییر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به گوش می‌رسد و گزینه‌هایی هم برای جانشینی حمیده ماحوزی مطرح شده که برخی از بدنه ارشاد هستند و برخی دیگر از چهره‌های علمی و دانشگاهی!
«آینه جم»؛- الهام بهروزی:
مدتی است زمزمه تغییر مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به گوش می‌رسد و گزینه‌هایی هم برای جانشینی حمیده ماحوزی مطرح شده که برخی از بدنه ارشاد هستند و برخی دیگر از چهره‌های علمی و دانشگاهی! طبیعتا تغییر و تحول در هر سیستمی پیامدهای مثبت و منفی متعددی به‌دنبال دارد، بدون شک تغییر مدیریت یک سیستم بر رویکرد و عملکرد آن مجموعه تاثیر خواهد گذاشت. حال باید منتظر نشست که این بار قرعه به نام کدام گزینه می‌افتد؛ گزینه‌ای که از بدنه ارشاد است یا گزینه‌ای که انتخاب استانداری و از چهره‌های دانشگاهی است و در دوره‌ای یکی دو ساله افزون بر تدریس، بر مسند مدیریت تکیه زده و توان مدیریتی خود را به نمایش گذاشته است البته در این میان باید این حقیقت را مد نظر قرار داد که حوزه فرهنگ و هنر، حوزه‌ای گسترده و وسیع است که بیش از هر چیزی به شناخت و درایت نیاز دارد که این مهم صرفا از عهده فردی بر می‌آید که یا هنرمند باشد یا هنرشناس و هنردوست و نسبت به این حوزه بیگانه نباشد.
با یک بررسی اجمالی در خصوص مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به این واقعیت می‌رسیم که این دستگاه مدیران متعددی به خود دیده که هر کدام به سهم خود تاثیر مثبت یا سوئی بر حوزه فرهنگ و هنر این خطه گذاشته‌ و موجب افت یا تعالی هنر بوشهر شده‌اند. 
حمیده ماحوزی مدیرکل کنونی این اداره‌کل شاید یکی از سختکوش‌ترین مدیرانی بوده که ارشاد بوشهر به خود دیده است؛ چون وی در سخت‌ترین شرایط روی کار آمد و سعی کرد بسیاری از گره‌های کور هنر و فرهنگ این زادبوم را با دستانی خالی اما با عزمی راسخ بگشاید، هرچند مدیریت وی در پاره‌ای از حوزه‌ها خالی از نقد نیست اما با توجه به همه حب و بغض‌ها و تبعیض‌ها وی کوشید که راهگشا عمل کند، طبیعتا راضی نگهداشتن خیل عظیم هنرمندان ممکن نیست و ماحوزی هم در این زمینه نتوانسته نظر همه طیف‌های هنری را موافق خود کند و برخی از تصمیم‌گیری‌های وی بارها نارضایتی برخی از هنرمندان و فعالان هنری را در پی داشته ولی با همه اینها نمی‌توان چشم بر اقدامات سازنده وی در زمینه موسیقی و کتابخوانی بست؛ دو حوزه‌ای که به ترتیب نقش شگرفی را در ترویج نشاط و شادی در جامعه و آگاهی و دانایی‌افزایی ایفا می‌کند و امید می‌رود که مدیر بعدی با نگاهی هنری وارد بدنه ارشاد شود و با شناسایی نقاط ضعف و چالش‌برانگیز این مجموعه و به‌دور از سیاسی‌بازی‌ها مرهمی بر زخم‌ها و حرمان‌های عرصه فرهنگ و هنر جنوب بگذارد و بتواند غرض‌ها و نگاه‌های سلیقه‌ای را از این مجموعه دور سازد و صدای گویایی برای هنرمندان بوشهر باشد؛ هنرمندانی که بارها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند اما نام بوشهر را با افتخار در بسیاری از رویدادهای معتبر ملی و بین‌المللی مطرح کرده‌اند؛ به‌گونه‌ای که امروز بوشهر در بسیاری از هنرها نظیر تئاتر، فیلم کوتاه، سینما، موسیقی، مد و لباس ایرانی اسلامی و... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
حال گزینه‌ای که قرار است به‌زودی جای حمیده ماحوزی را در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرد، راه دشواری در پیش دارد، چراکه در بسیاری از حوزه‌ها امروز بوشهر مطرح است، از این‌رو، مدیر جدید باید تخصص و دانش کافی را برای اداره این مجموعه وسیع داشته باشد که بدون شک این دو ویژگی در هنگام انتخاب گزینه جدید مدنظر قرار گرفته است. با این حال، بخش اعظمی از هنرمندان که در تمام این سال‌ها از مدیریت ضعیف برخی از مدیران ناآگاه و ناآشنا به حوزه هنر آسیب‌ دیده‌اند، بر این باور هستند که گزینه مناسب برای مدیریت فرهنگ و هنر استان، فردی هنرمند با تحصیلات دانشگاهی مرتبط با هنر است تا بتواند عمق مصائب و کاستی‌های هنری و فرهنگی استان را دریابد و در این زمینه تاثیرگذار ظاهر شود. 
این در حالی است که جدی‌ترین گزینه مدیریت ارشاد بوشهر هنرمند نیست و بسان بسیاری از مدیران سابق چهره‌ای دانشگاهی و علمی است که البته این مساله نمی‌تواند ملاکی بر رد کردن توانمندی این گزینه باشد ولی این بار هم استانداری با وجود داشتن هنرمندان شاخص و باسواد برای مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دست روی گزینه‌ای از خارج از این مجموعه گذاشته که بدون شک قطعی شدن این فرد واکنش‌هایی را در پی خواهد داشت. البته برخی از هنرمندان هم برعقیده هستند، الزاما مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید هنرمند باشد، بلکه باید فردی هنردوست و هنرشناس باشد.
بهتر این است که مدیرجدید ارشاد از طیف هنرمندان باشد
عبدالرحمن برزگر، رئیس انجمن سینما جوانان استان بوشهر که خود از هنرمندان ارزشمند و برجسته بوشهر است در این خصوص به بامداد جنوب گفت: به‌طور قطع ترجیح من این است که  مدیر‌کل بعدی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از طیف هنرمندان باشد و خوشبختانه دراین زمینه هستند اشخاصی که هم مدارک هنری آکادمیک دارند و هم تجربه فعالیت در این زمینه؛ البته این فقط ترجیح‌بندست و ممکن است شخصی به قول شما علمی انتخاب شود. خب در این صورت اگر مدیر جدید رویکردی عادلانه و قاطع و مطالعات وآشنایی جامع با  مقوله هنر در رشته‌های مختلف داشته باشد هم به‌طور قطع گزینه‌ خوبی است.
مدیر فرهنگی صرفا نباید هنرمند باشد
بهرنگ حکیمی‌پور، رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر هم در این باره گفت: مدیر فرهنگی صرفا نباید هنرمند نباید باشد؛ چراکه آن‌که هنرمند است باید هنرمندی کند و به جامعه خدمت! مدیر فرهنگی نیز باید به گسترش و تثبیت فرهنگ در جامعه بکوشد. در واقع هم هنر را بداند و هم مدیر باشد و درک صحیحی از هنر داشته باشد.
در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، اینک دو گزینه برای مدیرکلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر مطرح شده که یکی از آنها از سوی استانداری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده و اصرار بر مدیریت وی است البته گزینه مطرح شده پیش از این؛ یعنی حدود دو ماه پیش نیز برای مصاحبه به این وزارتخانه مراجعه کرده که ظاهرا در این مرحله پذیرفته نشده و دوباره با رایزنی استاندار برای تصدی‌گری مدیرکلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده، حال باید دید که بین این دو گزینه کدام‌یک انتخاب می‌شوند؟!
**بامداد جنوب
[کد خبر:AJ27065]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب