6717_880.jpg

آینه جم:علی ایاز، کارشناس ارشد مدیریت آموزشی: بعد از چند روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای کابینه دوازدهم، مجلس شورای اسلامی به ۱۶ تن از آن‌ها رأی اعتماد داد و تنها  وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه نیرو یعنی حبیب‌ الله بیطرف موفق نشد از مجلس رأی اعتماد بگیرد. ترکیب کابینه، کیفیت مباحث مطرح‌ شده در جریان بررسی صلاحیت وزرا در مجلس و همچنین نتیجه رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی از جمله مواردی است که مورد توجه تحلیل گران قرار گرفته و در واقع همه بحث ها و بیانات این روزهای عرصه سیاسی کشور در خصوص کابینه دوازدهم بیانگر پیام‌های معناداری در سپهر سیاسی کشور است.

اینکه کابینه دوازدهم چه مقدار با رای میلیونی رای دهندگان همخوانی دارد و اینکه ریاست محترم جمهوری در چینش و معرفی کابینه دارای چه ملاحظات و مضایقاتی بوده است در روزهای گذشته به وفور  از سوی موافقین و منتقدین به تفصیل بحث و گفتگو شده است  و بازخوانی مجدد این مباحث نه فایده درخور توجهی دارد و نه توجیه فنی. تنها مطلبی که یادآور چندین باره آن همیشه مفید فایده است و آثار  مثبتی به همراه خواهد داشت ذکر این نکته می باشد که انتخابات در نگاه ملی و بین المللی واجد اهمیت اساسی برای کشور است و میزان مشارکت در آن بیانگر میزان علاقه  و همراهی مردم با نظام و ارزشهای  پذیرفته شده  حاکمیت  می باشد که این موضوع در  رای بالای مردم به رییس جمهور منتخب و نیز رای اعتماد درخور توجه مجلسیان به وزرای پیشنهادی  به وضوح دیده میشود  و این حقیقت را آشکار می سازد که نظام جمهوری اسلامی در آستانه چهل سالگی از مقبولیت و محبوبیت بالایی نزد مردم و صاحبان اصلی این کشور برخوردار است.

جلسات رای اعتماد به نمایندکان از روز  ۲۴ مرداد  با حضور ریاست محترم جمهوری  و وزرای پیشنهادی  و سایر مقامات  در مجلس شورای اسلامی آغاز شد  به رسم و قاعده جاری مجلس برای هر وزیر پیشنهادی تعدادی نماینده موافق و مخالف ثبت نام کردند و علم مخالفت  و یا لوای موافقت را برداشتند.

از مجمع  نمایندگان استان بوشهر و  از مجموع چهار نماینده  سه نفر از  آنان برای موافقت و مخالفت  نام نویسی کردند   که این حرکت  بدون توجه به  موافق خوانی  و یا مخالف خوانی، فی نفسه یک اقدام  ارزشمند و اثر گذار می باشد و نمایندگان محترم  استان نشان دادند که در مقابل مسایل کلان  و ملی  دارای حساسیت بوده و فعالانه در عرصه حضور خواهند داشت که این یک حرکت مثبت  و رو به جلو می باشد

موضوع دیگری که در جریان موافقت و مخالف با وزرای پیشنهادی قابل ذکر است حرکت منظقی  و حساب شده نماینده  مرکز استان جناب حجه الاسلام خدری نماینده مردم شریف بوشهر، گناوه و دیلم می باشد.

از آغاز به کار مجلس دهم و حضور جناب خدری در کسوت نمایندگی  مرکز استان در مجلس شورای اسلامی، شاهد جنب و جوش  بسیار جذاب و تلاش معنی دار ایشان در عرصه نمایندگی مردم بوده ایم  ایشان با روحیه خستگی ناپذیر و توان بالا همواره در همه ی  مباحث ملی و استانی حضور پر رنگ داشته  و برخوردی چالشی و اثرگذار را از خود به نمایش گذاشته است. موضع گیری های پیشین جناب خدری  موید این  حقیقت است که ایشان عزمش برای  تلاش و دفاع از استان و منافع ملی  جزم است . حرارت بیان خدری  در دفاع از  منافع استان بوشهر در جلسه شورای  اداری  استان و در حضور معاونت محترم رییس جمهوری  و نطق ایشان  در مجلس و خطاب قرار دادن ریاست محترم جمهور در قبل از  انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم  و یادآوری موضوع لزوم  توجه  بیشتر به استان بوشهر  و مباحثی از این دست نمونه هایی از تلاش های نماینده مرکز استان است که  درخور تقدیر و تشکر می باشد.

موضع گیری هوشمندانه ایشان و همچنین  نماینده شریف مردم  دشتی و تنگستان جناب مهندس شهریاری در  دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت دوازدهم، علاوه بر اینکه یک حرکت مثبت و روبه جلو برای  معرفی بیشتر و بهتر استان بوشهر به مجلس بود یک حرکت هوشمندانه و حساب شده ای بود که می تواند آثار و برکات قابل توجهی برای اقتصاد استان به همراه داشته باشد. در دوره ای که تاکید اکید مقام معظم رهبری و  همه مسوولین ارشد نظام بر مسایل خرد و کلان اقتصادی کشور متمرکز شده است و تمام جهت گیری های اساسی حول محورهایی  نظیر رونق اقتصاد و حمایت از بازار سرمایه و کسب و کار است، اتخاذ چنین رویه ی هوشمندانه ای نشان از درایت و درک بالای ایشان دارد. همچنین نگاهی  به اهداف و جهت گیری های کلی  وزارتخانه اقتصاد و وزیر محترم پیشنهادی به موضوع مناطق آزاد  این اهمیت را بیشتر  آشکار می سازد. جناب خدری به درستی می داند که وزیر محترم اقتصاد در خصوص مناطق آزاد و دبیرخانه آن با سه رویکرد و هدف کلی پا به عرصه وزارت نهاده است که این یه هدف کلی عبارنتد از:

۱– فعالسازی ظرفیتهای مناطق با سه محور صادرات، اشتغال و جذب هدفمند سرمایه داخلی و خارجی.

۲– تبدیل مناطق منتخب به دروازه بازارگشایی ملی برای حضور در زنجیره تولید و توزیع منطق های و جهانی.

۳– افزایش هماهنگی در روابط سازمان مناطق با دستگاه های دولتی، عمومی و مردمی برای تسریع در انجام امور مرتبط با توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی.

حال که استان بوشهر با تلاش مجمع نمایندگان و سایر مقامات استان در آستانه قرار گرفتن در ردیف استان های دارای منطقه آزاد  قرار دارد، دفاع ارزشمند نماینده مرکز استان از وزیر پیشنهادی اقتصاد معنی درخورتوجه پیدا می کند و نوید بخش دوره ای جدید در مناسبات اداری و حمایت های  همه جانبه خواهد بود.

در جریان رای اعتماد به دولت، جناب خدری در قامت دفاع از کلیت کابینه ظاهر شد.

ارزش و اعتبار حضور  حجه الاسلام خدری در روز دفاع از دولت  آنجا بیشتر نمایان می گردد که شخص رییس جمهور حاضر می شود ۴ دقیقه از وقت اختصاصی خود را به ایشان  واگذارد و نیز هفت تن از وزرا  هم هرکدام به فراخور، دقایقی از وقتهای خود را  با ارسال یادداشتهای کتبی به هیات رییسه محترم مجلس، به ایشان اختصاص می دهند که البته با موضع گیری ریاست محترم مجلس این موضوع منجر به رد بدل شدن چند تذکر آیین نامه ای و اقامه استدلال فقهی از سوی جناب خدری گردید و در نهایت جناب دکتر لاریجانی با استفاده از اختیارات ریاست مجلس اجازه استفاده از وقتهای مورد نظر ندادند که این موضوع البته چیزی از ارزشهای نماینده شجاع مرکز استان کم نمی نماید.

در پایان این  ادداشت ضمن ارج نهادن مجدد به تلاش های همه مدیران خدمتگزار و مسولین دلسوز استان وظیفه ی خویش می دانم از مجمع نمایندگان استان به جهت تلاش شبانه روزی ایشان در گشودن بند های توسعه نایافتگی از دست و پای استان تقدیر تشکر نموده و از خداوند برای توفیق آنان طلب تایید و فرصت نمایم.

[کد خبر:AJ22781]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب