0000017364864893.gif

آینه جم ، حبیب نعمتی: مجلس شورای ملی زاییده ی انقلاب مشروطیت که به جهت تبدیل حکومت استبدادی به مشروطه و بویژه پایین کشیدن شاه از ظل السلطان در چارچوب قانون بود مصوبه ای هم در اردیبهشت 1286 بنام انجمن های ایالتی و ولایتی به جهت مشارکت مردم داشت که عملی نگردید: بعد ها در دوره پهلوي دوم در سال 1341نخست وزیر اسداله علم با تغییراتی از جمله حق رای زنان و حذف سوگند به قرآن و جایگزینی سوگند به کتاب آسمانی برای اجرای آن مصمم شد که با اعتراض روحانیت مسکوت ماند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت اله سید محمود طالقانی بیش از همه دغدغه شورا را داشت و می گفت: شورا یک اصل مترقی در دنیای امروز است، باید مردم در سرنوشت خودشان دخالت داشته باشند، از نظر قرآن همه باید مشورت کنند.
و نیز در آخرین خطابه اش در نماز جمعه تهران تاکید کرد: صدها بار من گفتم که مسئله شورا از اساسی ترین مسائل اسلامی است: حتی به پیامبرش با آن عظمت می گوید:با مردم مشورت کن.
آیت اله طالقانی در شهریور 1358 درگذشت ولی آرمانش در مجلس خبرگان قانون اساسی در اصل 100محقق گردید ولی اجرای آن به دولت اصلاحات (دولت سیدمحمدخاتمی) رسید و در اسفند 1377 اولین دوره ی شورای شهر و روستا با حضور چشم گیر مردم شکل گرفت.
در خصوص شورای شهر و روستا به جز این پیشینه مختصر سه نکته دیگر یادآوری می گردد:
الف: درآیات 159سوره ال عمران، 38سوره شوری، 133سوره بقره و 101سوره زمر به شورا و مشورت تاکید گردیده و پیامبر اسلام نیز شورا را اسباب حیات جامعه و ترک آن را باعث مرگ جامعه دانسته و سیره عملی اش الگویی  است تا منتخبين مردم آن را نصب العین قرار دهند و تلاش نمایند پاسدار و نگاهبان احکام دینی و سیره عملی معصومین باشند.
ب: شورا و شهرداران بر آمده به یاد داشته باشند کرسی هایشان مقام وزارت و صدارت نیست بلکه حضورشان به مثابه نزدیک ترین تشکل حضور مردم در فرآیند های تصمیم گیری برای استقرار دمکراسی است و باید بکوشند با اخذ تصمیمات درست و افزایش اختیارات و البته هر دو قانونی به جهت نظارت بر منابع و هزینه کرد شهرداری و افشای باندهای رانت و رشوه و البته محدود و مسدود ساختن مافیای قدرت در جهت تحقق مطالبات شهروندان گام بردارند تا بدین گونه بر نقش مشارکت مردم صحه گذاشته باشند.
ج:کلام آخر این که شورای شهر و روستا در دوره چهارم و نزدیک شدن به بیست سالگی چنان که باید تنومند و بارور نیست و اعضای شورا و شهرداران باید بیش از این فرصت خدمت گذاری را ارج نهاده و پاس بدارند.
ایام خدمت مستدام./ اتحادخبر

[کد خبر:AJ15083]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب