OOOOPPPPPOOOPPO.jpg

آینه جم؛ عابدين عابدي زاده | جامعه شناس: اخيرا خبري در رسانه هاي مجازي استان بوشهر مبني بر تعطيلي "ته لنجي" براساس نامه رئيس كل گمرك كشور به ستاد مبارزه با قاچاق که باز قوت لایموت این جمعیت زحمتکش را نشانه گرفته و لرزه بر پیکر نحیف ملوانان مرزنشين انداخته است. مرزداراني كه تنها راه معيشت و درآمد زندگي خويش را از طريق دريا كسب مي كنند و دريا تنها منبع درآمد، رزق و روزي آنان است. 

مردمي كه با عشق و علاقه در طولاني ترين مرز ساحلي ايران در استان بوشهر هم مرزداري مي كنند و هم زندگي. مردمي كه سالهاست وفاداري خويش را به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران هم در زمان جنگ تحميلي و هم در شرايط كنوني به اثبات رسانده اند. استان بوشهر را به قطب انرژي و اقتصاد كشور مي شناسند كه سهم زيادي در گردش چرخه اقتصاد كشور دارد اما نمي دانم به كدامين دليل! چرخه اقتصاد اين استان براي مردمانش ناکوک مي چرخد.

شايد بتوان یک دليلش را در قانع بودن و نجيب بودن مردم اين ديار جستجو کرد. حال در حق مردمی چنین نجیب و قانع دور از انصاف نیست وضع قوانینی سختگیرانه که ثمره اش کوچک شدن سفره مردم و عرق شرمندگی در پیشگاه خانواده؟

آيا با تعطيلي ته لنجي گره ای از مشکلات مردم باز می شود یا مشکلی بر مشکلات افزوده می گردد؟ نگران بيكاري بيشتر باید بود یا افزایش ناهنجارهاي اجتماعي؟!

بي شك هيچ كس مخالف مبارزه با قاچاق كالا نيست اما سهيمه ته لنجي كه در كنترل دولت است و كمترين ارفاق به مردم مرزنشين بوده، در صورت نظارت دقیق كاملا با مقوله قاچاق كالا فرق دارد و قانون نيز درباره ته لنجی کاملا شفاف است و نبايد آن را با مقوله قاچاق اشتباه گرفت.

هر چند انگ قاچاقچي زيبنده و شايسته مردماني كه به عنوان پدافند غيرعامل و با عشق از مرزهاي نظام جمهوري اسلامي ايران مرزداري مي كنند نيست، لذا مي طلبد كه مسئولين دولت تدبير و اميد تنها اميد ملوانان غيور و زحمتكش جنوب را كه شغل آباء و اجداداي آنان ملواني بوده و هيچ گونه فرصت شغلي ديگري نيز براي آنان مهيا نشده، دچار آسيب و چالش ننمايند. هر چند با كمي بررسي و تامل مي توان ريشه قاچاق خارج از كنترل دولت را شناسايي كرد!

دولت نيز بايد در كنار توجه به توليد داخلي و اقتصاد درونزا به پتانسيل هاي بالقوه و بالفعل مناطق مرزي و ساحلي به ويژه استان بوشهر كه طولاني ترين ساحل آبي كشور را دارد بیشتر بها داده و با دريافت گزارش هاي مغرضانه افراد سودجو، مشكلات معيشتي مردم نجيب و ملوانان را دوچندان نکند.

از استاندار، نمايندگان كنوني و منتخبان مجلس دهم انتظار می رود که اين مسئله را جدي گرفته و در رفع مشکلات معیشت مردم اهتمام ورزند. دريا سالهاست كه يكي از منابع رزق و روزي و صيد و صيادي استان بوشهر است و چنانچه تدابير بهتري انديشه نشود هم به لحاظ زيست محيطي و هم به لحاظ محدوديت هاي گمركي و اقتصادي، تبديل به بلاي جان مردم خواهد شد.

پس با تصميمات لحظه اي و بدون در نظر گرفتن پيامدهاي آن گره مشكلات مردم را كورتر نكنيم. چناچه گمرک بر خواسته ی خود اصرار ورزد حاصلی جز به چالش کشیدن معیشت مردمانی که از راه دریا ارتزاق می کنند نخواهد بود و این خود ایجاد چالشی تازه برای دولت تدبیر و امید است و اينكه دولت چگونه مي تواند جايگزيني براي اشتغال آنان ايجاد نمايد؟

خلیج فارس

[کد خبر:AJ14824]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب