00095869jamkhabar555.jpg

آینه جم : مردم جم یکی را انتخاب کنند : نجات جان جوانانشان  یا  ویزیت یک پزشک عمومی برای درمان سرما خوردگی ؟!

سید مصطفی هاشمی نژاد : بیمارستان به عنوان یکی از مراکز خدمات دهنده در کشور نقش بسزایی در سلامت جسم و روان دارد و وجود یک بیمارستان خوب به مثابه ی داشتن یک شهر خوب است .

بیمارستان توحید جم یکی از مراکز درمانی مهم در جنوب استان بوشهر است که به همت نفت و گاز بنا شده که در طول دوران استقرار این بیمارستان علاوه بر اعطای خدمات به نیروهای نفت و گاز ، الحق و النصاف به خوبی به محیط پیرامونی خود نیز خدمات ارائه کرده است در حالی که می توانست حتی از دادن خدمات به محیط پیرامونی خودداری کند . اما نفت و گاز در راستای مسئولیت های اجتماعی که در قبال این شهرستان داشته و دارد کماکان خدمات خوبی را به شهروندان جمی ارائه می کند .

اما یک بحث اساسی که در این راستا وجود دارد بحث خدمات عمومی است که برای مسئولین بیمارستان به عنوان یک مشکل اساسی تلقی می شود و انها را از دادن خدمات تخصصی تر باز می دارد . در یک نگاه کارشناسی به این موضوع می توان فهمید که باید  با انجام اقدامات موثر ، از حجم مراجعات به پزشک عمومی ، درمان های سرپایی ، کاسته شود تا ما شاهد ارائه خدمات تخصصی تر این بیمارستان به شهروندان جمی باشیم .

اگر گمان کنیم که وزارت بهداشت برای ما بتواند بیمارستان بسازد و از عهده خرج و مخارج آن به خوبی بربیاید و خدمات را به نحو شایسته و بایسته به شهروندان جمی ارائه دهد سخت در اشتباه هستیم . اگر وزرات بهداشت می توانست بیمارستان را در شهرستان ها اداره کند تا به الان وضعیت بیمارستان امام  خمینی ( ره ) شهرستان کنگان که با سابقه نیز هست به این وضعیت اسفناک نمی رسید  و حتی وزارت بهداشت از ساخت درمانگاه روستای بهارستان در زمان مقرر عاجز مانده و شاید بتواند این درمانگاه را تا شهریور امسال افتتاح کند کما اینکه قول داده بودند که در هفته سلامت این پروژه را تحویل دهند .

پس در یک نگاه تخصصی تر می توان چنین گفت که مسئولان محلی شهرستان جم با احداث چندین درمانگاه در سطح شهرستان و ارائه خدمات عمومی و سرپایی ، رادیولوژی ، آزمایشگاه از حجم ترافیک مراجعه کنندگان به بیمارستان توحید بکاهند و هزینه های بیمارستان را کمتر کرده تا بیمارستان توحید بتواند با اضافه کردن بخش های مهم مثل : ICU ، CCU  و دیگر بخش های تخصصی تر که هزینه های بالاتری دارد خدمات بهتر ارائه دهد .

با کاهش حجم مراجعات عمومی از طریق ساخت  درمانگاه ها در سطح شهرستان  ، بیمارستان نفت که وضعیت مالی بهتری دارد می تواند به ارائه خدمات بسیار حیاتی تر بپردازد حتی اگر شده به بهانه خدمات تخصصی به نیرو های نفت و گاز این خدمات را ارائه کند . مثلا اگر جوان شما خدایی ناکرده تصادف کند ، تنها کاری که بیمارستان توحید می تواند برای شما انجام دهد احیای قلبی مصدوم است و برای درمان و مراقبت ها بعدی و عمل های مختلف باید جوان مصدوم را به بوشهر یا شیراز اعزام کرد که در حین اعزام و راه ممکن است جوان شما خدایی ناکرده بر اثر جراحات وارده فوت کند . اما اگر حجم کارهای بیمارستان کاهش یابد مطعنن مسئولین بیمارستان که نیروهای بومی و دلسوز نیز هستند خیلی راحت تر بیمارستان را مجهز تر کرده و دیگر این جوان مصدوم نیازی به اعزام ندارد و خیلی راحت در بیمارستان توحید می توان او را عمل کرد یا مراقبت های ویژه بر روی وی انجام داد .

شما برای رزرو یک اتاق ICU  باید با هزار التماس و خواهش از شهرستان های کنگان یا بوشهر آن هم با داشتن بند ( پ) بتوانید برای مریض خود اتاق ICU رزرو کنید ، پس چه بهتر که خدمات عمومی و سرپایی را به درمانگا ها واگذار و خدمات تخصصی و حیاتی تر را به بهداشت و درمان نفت واگذار کنیم.

حتی شنیده شده که برخی مسئولان شهرستان به فکر آوردن بیمارستان هستند که پیشنهاد این است که وزارت بهداشت در قیاس با وزارت نفت  نمی تواند متولی خوبی برای بیمارستان  باشد و مسئولین شهرستان بیش از هر چیز به فکر گسترش درمانگاه ها در سطح شهرستان باشند و از نفت برای آوردن خدمات درمانی تخصصی تر کمک بجویند.

حال شما به عنوان یک شهروند جمی کدام را می پسندید ! یک بیمارستان با تجهیزات بسیار کم و خدمات دهنده در بخش سرپایی و پزشک عمومی یا یک بیمارستان تخصصی تر بدون ارائه خدمات پزشک عمومی ؟!

شما می پسندید که عمل قلب و مغز در بیمارستان توحید با هزینه دولتی برای نجات جان یک جوان یا یک پزشک عمومی برای درمان سرما خوردگی ؟!

 

منیع: سی سواران

[کد خبر:AJ14672]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # ولایتی 1395-01-24 18:12
برای سرماخوردگی پیشنهاد می کنم بیمارستان نروید بروید پشیمان می شوید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب