44444444444444.jpg

آینه جم، کیومرث خضری: سرانجام انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر با تمام گمانه زنی ها و حواشی و متن به اتمام رسید و مسافران خانه ملت در مرحله اول مشخص شدند تا در خردادماه بر کرسی وکالت مردم استان تکیه بزنند.

اینکه انتظارات مردم ما چه بود و چرا این افراد از بین سی و هشت کاندیدای نهایی در استان بوشهر راهی مجلس شدند را باید در افکار عمومی اقشار گوناگون جامعه وارسی نمود.

در یک بررسی میدانی انتظارات مردم از نماینده را می توان در طیف متنوعی از خواستهای گوناگون دسته بندی کرد. آنچه در ظاهر دیده می شود و عمومیت دارد این است که انتظارات مردم ما از نماینده شان تنها وکالت قانونی نیست و در بسیاری از امور زندگی خواهان نقش آفرینی منتخب خود هستند. از توقعات مالی و وام های گوناگون گرفته تا ایجاد اشتغال فردی که بزرگترین دغدغه حال حاضر خانواده هاست و حتی مساعدت در انجام امور اداری و جالب اینکه بعضی اوقات جهت انجام امور روزمره عادی هم به نماینده رجوع می شود.

با نگاهی به وظایف قانونی تعریف شده برای نماینده مجلس که قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین مصوب است متوجه خواهیم شد که نماینده می بایست از طرفی وقت خود را صرف وظیفه قانون گذاری در مجلس نماید و از طرف دیگر علاوه بر رصد اجرای قوانین در جامعه باید زمان لازم را جهت برطرف نمودن مشکلات شخصی مردم خود نیز اختصاص دهد. انجام این سه امر در کنار هم نیازمند توان بسیار عظیمی است و انرژی بسیار مضاعفی را می طلبد و گاها پرداختن به یک جنبه باعث غفلت از وجوه دیگر موضوع شده بطوریکه نماینده به حدی درگیر حل مسائل موردی می شود که از وظیفه کلان و ملی نمایندگی غافل می ماند.

هر چه بیشتر به آسیب شناسی این موضوع دقت کنیم، متوجه می شویم انتظارات مردم بر مبنای یک عرف جامعه ساخته شکل گرفته است و بعضا توقعات آنان خارج از محدوده وظایف قانونی یک نماینده است. بدین ترتیب که هر چه جوامع کوچک و سنتی تر باشند نماینده نیز می بایست به همان نسبت جوابگوی خواستهای خصوصی مردم باشد و هر چقدر از این فضا فاصله بگیریم می بینیم که توقعات نیز از نماینده به همان میزان بزرگتر شده و شکل و رنگ آن عوض می شود.

لذا در نهایت اگر ما مردم توقعات و انتظارات سنجیده ای از نماینده داشته باشیم و بیشتر مطالبات را معطوف به موارد کلان و عمومی که کمتر با آنها توجه می شود بنماییم، نماینده نیز فراغ بال بیشتری پیدا می کند تا هم در راستای انجام وظیفه ملی به درستی ایفای نقش کند و هم بتواند به خوبی پاسخگوی افکار عمومی حوزه انتخابیه خود باشد و از سویی با رصد اجرای درست قوانین در جامعه از تخلف و عبور از قوانین مجلس در دستگاههای اجرایی جلوگیری نماید.

منبع: مند

[کد خبر:AJ13786]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب