000000000000000000000000000000000000000000066666Copy.jpg

آینه جم؛ خود رایی، استبداد، تک روی ، خود محوری، اصرار بر نظر شخصی و سلیقه گرایی پایه بسیاری از ناهنجاری ‏هاست..


بر آن شدم تا چند سطری پیرامون فواید بیشمار مشورت و تبادل نظر، و نیز معایب و مصائب تک روی و دیکتاتوری مجازی و متعاقبا دیکتاتوری واقعی را به رشته ی تحریر در آورم ..

از آنجا که عرایضم پیرامون فعالیت های مجازی است، بنابراین روی سخنم با فعالین در این حوزه خواهد بود.

بارها مشاهده شده که در مسائل و فعالیت های پیش گفته (مجازی) تصمیم ‏گیری ‏های بدون مشورت با سایر افراد و از سر لج بازی، اغلب قریب به اتفاق مسئله ساز بوده است.
احترام گذاشتن به همراهان، همکاران و فعالان ایجاب می ‏کند که درباره موضوعاتی که به امور و خط و مشی از پیش تعیین شده مربوط می‏ شود، «مشورت» شود، که البته ثمره و بهره‏ گیری از افکار آنان در نهایت سودی همه طرفه را در پی خواهد داشت.
چه خوب است که گروه های مجازی "شورایی" باشند و اعضاء شورا، همه حق نظر دادن داشته باشند و مسائل و مشکلات را با مشورت و تبادل نظر حل کنند و کسی که نام "مدیر" را یدک می کشد، با فراغ بال و اطمینان خاطر در راستای حذف "منیت" گام بردارد!

لازمه یک زندگی و فعالیت جمعی، تفاهم، حسن ظن و اعتماد است.

قطعاً بکارگیری اصل مشورت در در هر جایی، عناصر مورد نیاز را در پدید آمدن محیط و جمعی صمیمی و متعادل فراهم می‏ سازد، کما اینکه اگر مورد سوء برداشت واقع نمی شد، یقیناً از یکی گروه های مجازی در دشتستان نام می بردم که تمرین دموکراسی را شخصاً در آنجا شاهد بوده و کماکان هستم.

خاصه این که،
مشورت و رایزنی با دیگران، برای درستی یک تصمیم و عمل، بستر مناسب تری فراهم می ‏آورد و اشخاصی هم که مورد مشورت قرار می گیرند و به نظر و رای آن ‏ها توجه می شود، احساس شخصیت کرده و در کارها بیشتر احساس مسئولیت و نقش و جایگاه می‏ کنند، و این یکی از هنرهای راس هرم و هر مجموعه و تشکلی است.

در بحث مشورت، سن و سال چندان ملاک نیست و آن چه رایزنی‏ ها را زینت می بخشد "عقل" است، تا می توانیم باید با خردمندان مشورت کنیم و راه رشد را جویا شویم و نافرمانی نکنیم!
که اين نافرمانی جز پشیمانی، عایدی ندارد ...


البته حتماً این نکته را هم عنوان کنم که اگر ملاک مشورت را بر پایه ی "عقل" و نه سن و سال می دانم به این دلیل است که مشورت با جوانان را به خاطر تیز هوشی و فراست و سرعت انتقالی که دارند و می ‏تواند بسیار کار ساز باشد، توصیه می کنم.
گر چه این سخن حکیمانه حضرت امیر علیه السلام آنچنان مبرهن است که تمام نگارش نویسنده را در چند کلام کوتاه بیان می فرماید: (هرگاه در کاری نیازمند مشورت بودی، آن را ابتدا با جوانان در میان بگذار، چرا که ذهن و فکر آنان تیزتر است و سرعت انتقالشان بیشتر، سپس آن را با سالمندان با تجربه هم در میان بگذار و بر آنان عرضه کن، تا نیک و بد و قوت و ضعف آن را پی جویی کنند و بهترین را انتخاب کنند، چون تجربه آنان بیشتر است)

در پایان، نگارنده ی متن ، ضمن تشکر از تمامی خوانندگان بابت کمی و کاستی که حتماً در نوشته موجود است، در مقابل بزرگان اهل قلم سر تعظیم فرود می آورد ...


امید دریسی/ گرنا

[کد خبر:AJ11983]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب