00655.jpg

آینه جم:در حالی که گویا اکثر اصولگرایان در نبود آیت الله مهدوی کنی و حبیب الله عسگراولادی، به وحدت رسیدن را امری غیر قابل دستیابی می دانستند، فعالیت های این طیف در چند جبهه از بعد انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ برای انتخابات مجلس و خبرگان در ماه پایانی سال ۹۳ آغاز شد تا مانع از چنددستگی در بین اصولگرایان و وحدت انتخاباتی این طیف شوند، اما گویا همه تاکتیک های آنها حتی، تاکتیک عقیدتی – انتخاباتی که برای این انتخابات برگزیده اند، به بن بست راهی می شود.
 به نظر می رسد خود اصولگرایان هم به وحدت رسیدن از طریق تصمیم گیری واحد از سوی آیات موحدی کرمانی، یزدی و مصباح زیاد جدی نمی پنداشتند، هرچند که این تصور آنها پر بیراه هم نبود و با سخنان اخیر امام جمعه موقت تهران و دبیر کل جدید جامعه روحانیت مبارز مشخص شد که این مثلث سه ضلعی روحانی به تصمیمی واحد برای به وحدت رساندن اصولگرایان نرسیده و نخواهد رسید.
گویا در نبود آیت الله مهدوی کنی، دبیر کل فقید جامعه روحانیت مبارز که همواره از طریق یکی کردن نظرات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشکل روحانی مطبوع خود، نظر جامعیتن را به اطلاع اصولگرایان در انتخابات مختلف رسانده و اصولگرایان نیز حول محور تصمیمات این ۲ تشکل روحانی، تصمیمات انتخاباتی خود را اتخاذ می کردند، دیگر این ساز و کار نیز توان لازم برای به وحدت رساندن اصولگرایان را ندارد.
از سویی نبود مرحوم حبیب الله عسگراولادی، رئیس فقید جبهه پیروان خط امام و رهبری که راست سنتی را همواره در همسویی اصولگرایی اقناع می کرد و به خوبی ریش سفیدی انتخاباتی او برای اصولگرایان چاره ساز بود نیز گویا مزید بر علت شده تا اصولگرایان در فاصله کوتاهی تا انتخابات مجلس دهم هنوز به جمع بندی برای چگونگی حضور و ارائه لیست نرسیده باشد.
البته نباید غافل شد که حضور پررنگ جبهه پایداری به عنوان یکی از اضلاع اصولگرایی و همچنین جریان برخواسته از دولت دهم با اتیکت احمدی نژاد و حامیان او نیز یکی دیگر از دلایل مهمی است که باید برای عدم شکل گیری ائتلاف لازم بین اصولگرایان از آن یاد کرد.
در هر حال ساز و کار تشکیل شده از سوی حجت الاسلام سید رضا تقوی با عنوان شورای همگرایی اصولگرایان با وسعت دربرگیری تقریبی تمام اضلاع اصولگرایی بیش از یکسال است که جلسات مستمری را برگزار کرده و راهکارهای مختلفی را نیز برای به وحدت رساندن اصولگرایان در پیش گرفته است و گویا در استان ها و شهرستان های مختلف نیز این شورای همگرایی تشکیل شده و قرار است تصمیمات انتخاباتی لازم را برای جبهه اصولگرایی اتخاذ کند.
بنابراین گزارش این شورا برای جلوگیری از چند دستگی و چند کاندیدایی اصولگرایان در انتخابات مجلس، قسم نامه قرآنی را در اختیار کاندیداهای احتمالی و اصولگرایان در معرض کاندیداتوری هر شهرستان قرار داده است هر کس به این شورا وارد می شود با امضای آن تصمیمات بعدی شورای مذکور را پذیرفته و در نهایت به کاندیدای بر آمده از دل آن تمکین کند.
نکته حائز اهمیت این است، حال که وقت بررسی مصادیق انتخاباتی شده و تقریبا مشخص شده چه افرادی به عنوان کاندیدای برآمده از دل این شورا، معرفی خواهند شد. لذا برخی افرادی که تصور می کردند کاندیدای نهایی این ساز و کار خواهند بود، وقتی فهمیدند که جایی در فهرست نهایی ندارند، با وجود امضای قسم نامه و پذیرش تصمیمات این شورا در ابتدای عضویت در آن، منکر هرگونه همکاری با شورای همگرایی شده و قصد دارند به صورت مستقل از این شورا، اعلام کاندیداتوری کنند.
حال که اصولگرایان از وجود بزرگانی همچون مرحوم مهدوی کنی و عسگراولادی محرومند، به نظر می رسد راه سختی را برای رسیدن به ائتلاف در ایام انتخابات آتی در پیش دارند. رویکردهای  قسم نامه های سیاسی اعتقادی نیز برای آنها ثمر بخش نبوده و بعید است با عدم همراهی تیم پایداری به لیدری محمود احمدی نژاد همسویی خاصی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از سوی این جناح در انتخابات هفتم اسفند شکل گیرد.
[کد خبر:AJ10919]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب