آینه جم- یکی از تأمل برانگیزترین تناقض های مشهود در آموزش و پرورش، کم ارزش شمردن سطح علمی و تحصیلات معلمان به عنوان اصلی ترین متولیان ارتقاء سطح علمی دانش آموزان است. در نظام تعلیم و تربیت ما تفاوت ناچیزی در پرداخت حقوق و مزایا بین معلمان با سطح تحصیلات مختلف وجود دارد…

یادداشت ارسالی “آموزش و پرورش و تناقضات تأمل برانگیز” به قلم هوشیار از فرهنگیان کرمانشاه- آوای فرهنگی

در مهد کسب دانش، تحصیل علم و معرفت مطاع کم بهایست!!!

یکی از تأمل برانگیزترین تناقض های مشهود در آموزش و پرورش، کم ارزش شمردن سطح علمی و تحصیلات معلمان به عنوان اصلی ترین متولیان ارتقاء سطح علمی دانش آموزان است. در نظام تعلیم و تربیت ما تفاوت ناچیزی در پرداخت حقوق و مزایا بین معلمان با سطح تحصیلات مختلف وجود دارد. به طوری که معلمان دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و حتی دکتری با سنوات یکسان و مسؤلیت های مشابه تفاوت دریافتی غیر قابل قبول و نا عادلانه ای وجود دارد. این بدان معناست که تحصیل علم و دانش در نظام آموزشی ما اهمیت چندانی ندارد و این تناقضی بسیارتعجب برانگیز  است.

علاوه بر این تناقض غیر قابل انکار و البته تأسف بار، تلاش های برای متوقف کردن و محدود کردن ارتقاء سطح تحصیلات معلمان در جریان است. به گونه ای که پس از استخدام، معلمان همانند سایر کارمندان در دیگر دستگاه ها مجازند تنها یک بار از مزیت اندک ارتقاء سطح تحصیلات از بدو تا پایان خدمت بهره مند شوند. و این نیز تناقض تأمل برانگیز دیگری است. البته شاید در دستگاه های دیگر اتخاذ چنین تصمیمی قابل توجیه باشد، اما چنین قانونی در مهد کسب علم و دانش، آنهم برای مروجان آن در دستگاه تعلیم و تربیت یک کشور، چه توجیحی می تواند داشته باشد.

در پایان ذکر کلام بزرگان، جهت یاد آوری اهمیت شان و جایگاه ویژه معلمان در جامعه برای تصمیم گیران امر تعلیم و تربیت، خالی از لطف نخواهد بود:

  • ملتی که بهترین معلمان را دارد نیازی به معادن طلا و نقره ندارد.
  • معلمی حرفه ای است که تمام حرفه های دیگر را درس میدهد.
  • اگر معلم و مدرسه هزینه بردار است باید دانست که جهل خانمانسوز و ریشه برانداز است.
  • جامعه ای که به معلم اش بهائی نمی دهد ارزشی در بین جوامع ندارد.
  • معلمان سازندگان یک ملت اند، وای بر ملتی که با سازندگان خود بیگانه است.
  • یک روز با معلم خردمندی مصاحب بودن بهتر از مطالعه هزار صفحه با ارزش است.
  • معلمان دشمنان جهل، مخالفان فقر و پیام آوران صلح و دوستی در جهان می باشند.
  • معلمان در ظاهر انسانهای معمولی اند اما به بزرگترین و خطیرترین کار جهان مشغولند.
  • نقش معلم در جامعه، نقش انبیاء ست.
[کد خبر:AJ7388]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب