«آینه جم»؛: بحران کم آبی چنان دامنگیر برخی از اهالی مناطق روستایی و شهری استان شده که برای تامین مقداری آب آشامیدنی با سختی های زیادی رو برو هستند، طوری که بسیاری از این مناطق با تانکر آب رسانی می شوند.

به گزارش«آینه جم»؛بحران کم آبی اگرچه گرفتاری هرساله بوشهری ها در فصل گرم سال است، ولی همزمانی آن با ماه مبارک رمضان، رنج و درد قدیمی مردم را دوچندان و روزه داران را در برخی مناطق کلافه کرده است.

قطع شبکه آبرسانی در این مناطق خصوصا شهرستان های دشتستان، جم و منطقه ساحلی تنگستان باعث شده تا مردم نیاز خود را با خریداری آب از تانکرها تامین کنند که امکان بروز برخی مشکلات بهداشتی وجود دارد.

برخی از پیام های خوانندگان «خلیج فارس» که طی چند روز اخیر پیرامون مشکل آب به «خلیج فارس» رسیده از این قرار است:

علی- خیابان عاشوری بوشهر: دیروز از صبح تا افطار آب نداشتیم، بعد از آن آب تا سحر وصل شد. اما روزهای قبل شرایط سخت تر بود و گاهی یک ساعت هم آب نداشتیم. با گرمای هوا و دهان روزه چه کنیم؟

مومنی- شهرک بسیجیان دیر: پس از قطع آب در چند روز اخیر وضعیت آب رسانی به این شهرک بسیار ضعیف شده و مردم با مشکل کم آبی و گاهی قطع آب مواجه اند. البته این شایعه در بین مردم وجود دارد که بخشی از آب شهر برای شرکت متانول مصرف می شود که اگر واقعیت داشته باشد دور از انصاف است.


حاجی پور- روستای باغک شمالی تنگستان: کم آبی داستان همیشگی ما بعد از فروردین ماه است، ولی در ماه رمضان، این مشکل مردم را بیشتر کلافه می کند. البته در حال حاضر قطعی آب نداریم اما در بسیاری از ساعات ها با کاهش فشار آب مواجه هستیم به گونه ای که نمی‌توان با آن استحمام کرد.

علی- شهر کلمه دشتستان: مشکل شدید کم آبی داریم و متأسفانه مسئولین مربوطه هم پاسخگو نیستند. دو روز در میان آب داریم و با این وضعیت باید مثل قدیم به سراغ حفر آب انبار رفت.

موسوی- روستای کمال آباد شهرستان جم: قریب به ۸ سال است که بدون آب آشامیدنی زندگی می‌کنیم این در حالی است که با وجود پیگیری های متعدد از طریق فرمانداری​ و استانداری، نماینده مردم در مجلس و شرکت آبفا روستایی هنوز اقدامی در این خصوص صورت نگرفته، لذا از شما به عنوان صدای مردم از تریبون رسانه عاجزانه خواهشمندیم در جهت رسانه ای شدن این مشکل و انشالله رفع آن همکاری لازم را با اهالی این محله در منتشر شدن این متن مبذول فرمایید.

صابری: نصف روستاي فاریاب دشتستان بدون آب است. البته ما به خط آبرسانی استان متصل نیستم و از چاههای موجود آب روستا تامین می شود.

رضایی: هم‌اکنون تعداد زیادی از شهروندان آب‌پخشی آب مورد نیاز خود را از طریق تانکرهای آبرسانی دریافت می‌کنند که علاوه بر هزینه‌های بالایی که به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، مشکلاتی را نیز از نظر سلامتی برای مردم ایجاد می‌کند. مهمترین علت این مشکل سهمیه ناکافی آب به آب‌پخش است، چرا که در هفته‌های پیش چنین مشکلی وجود نداشت و از زمان نوبت‌بندی و کاهش سهمیه آب این مشکل ایجاد شده است.

دولت یازدهم برای آب بوشهر چاره اندیشی اساسی کند

خبرنگار «خلیج فارس» برای کسب توضیحات مسئولان آب استان پیرامون مشکلات کم آبی در ماه رمضان پیگیری کرد، اما با وجود هماهنگی با روابط عمومی آنها، تا زمان انتشار این گزارش، امکان دریافت پاسخ مسئولان فراهم نشد.

با این حال، معظل آب در همسایگی دریای خلیج فارس و آبرسانی با تانکر به شهرها (در حالی که قبلا این موضوع برای روستاهایی که از خطوط اصلی فاصله دارند بکار می رفت)، نشان از عدم برنامه ریزی استان برای برخورداری از منابع دریا دارد و وعده هایی در خصوص ایجاد آبشیرین کن نیروگاه اتمی و آبشیرین کن منطقه ساحلی تنگستان هم روی کاغذ مانده است.

افزون بر این، در مناطق "ارم و بوشکان" دشتستان و شهرستان جم که به دلیل فاصله از خطوط اصلی آبرسانی، داری بیشترین مشکلات آبی هستند، پروژه های پیش بینی شده در موعد مقرر به بهره برداری نرسید یا هنوز مراحل اجرایی را طی می کند، نظیر عدم اجرای خط آبرسانی از سد ارم برای تامین آب شرب یا ادامه احداث آبشیرین کن سیراف و انتقال آب به جم.

متاسفانه برنامه های پیش بینی شده برای خودکفایی آب استان طی سال های اخیر ناقص اجرایی شد و برای فرسودگی خطوط انتقال که هدر رفت 40 درصد آب را در بر می گیرد اقدامی اساسی صورت نگرفت و همه چیز در این خصوص در حد وعده ماند.

شاید در پایان دولت یازدهم که مدیریت استان نیز خود را برای ترک این مسئولیت آماده می کند، امید بستن به بهبود شرایط و اقدامات موثر خوش خیالی باشد، اما امید می رود دولت دوازدهم برای برون رفت اساسی استان بوشهر از بحران آبی، اقدامات جدی تری در دستور کار قرار دهد؛ نظیر تکمیل مجتمع های آبرسانی، ترمیم خطوط انتقال و احداث ضابطه مند آبشیرین کن های ساحلی.

[کد خبر:AJ21909]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب