آينه جم: با وجود تشدید تهدید بحران آب، برداشت آب از سفرهای زیر زمینی انارستان و انتقال به چاه های گاز زاگرس جنوبی راه اندازی شد!

به گزارش آينه جم به نقل از انار رسا: گزارش واصله به انار رسا حاکی از آن است که با توجه به تشدید معضل بحران آفرین آب، برداشت آب از سفره زیر زمینی در حال نابودی و دشت ممنوعه و انتقال آب به چاه های گاز  زاگرس جنوبی در حال شروع به کار است.

یک منبع آگاه در گفتگو با انار رسا اظهار داشت که فرماندار محترم شهرستان برداشت آب در این مورد را منع کرده است اما با پیگیری های صورت گرفته توانسته اند مجوز مربوطه را از مرکز استان دریافت کنند.

این عمل بحران آفرین نارضایتی عمومی در شهر انارستان و ریز درپی داشته است و موجب نارضایتی عموم مردم از مسئولین امر شده است.

این عمل در حالی صورت می گیرد که اداره آب منطقه ای اعلام می کند دشت جم و ریز دشت ممنوعه است و گویا گفته می شود از طرف دیگر مجوز انتقال آب را صادر می کند.

گزیده ای از سخنان رجایی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر در جلسه دو ماه پیش مورخ ۶ مهرماه ۹۵ در مورد وضعیت بحرانی سفره های زیر زمینی شهرستان در فرمانداری شهرستان جم (منبع):

این مسؤول یادآور شد: با ادامه روند کنونی و کاهش سطح ایستابی آب سفره‌ها و افزایش برداشت‌ها تا چند سال آینده، دشت ریز به‌ طور کامل خشک خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی دشت‌های استان بوشهر گفت: دشت ریز در شهرستان جم و دشت تنگ ارم در دشتستان  بحرانی‌ترین دشت‌های استان به لحاظ کمی و افت سطح ایستابی آب [است].

رجایی اضافه کرد: طبق مصوبه شورای آب کشور، تمام پروژه های مصوب شورای آب کشور باید برای احیا و تعادل بخشی، در دشت های پایلوت اجرایی شود و همه اعضا موظف به اجرا هستند.
مدیر عامل آب منطقه ای بوشهر با بیان اینکه شرایط آبی دشت‌های شهرستان جم بسیار بحرانی است، تصریح کرد: دشت ریز در ۶ ماهه اول سال جاری با حدود دو متر افت سطح ایستابی آب مواجه شده است که برنامه‌های مختلفی برای احیای آن برنامه‌ریزی شده است که در صورت تحقق همه این برنامه‌ها، ۱۴ تا ۱۷ سال دیگر می‌توانیم دشت را احیا کنیم.
رجایی افزود: برای احیای دشت ریز راهکارهایی طی چند سال آینده تعریف‌ شده است که ازجمله این طرح‌ها می‌توان به حذف برداشت آب چاه‌های شرکت پالایش گاز فجر جم با تکمیل پروژه آب جم به سیراف در سال ۹۷ نام برد.
رجایی حذف برداشت آب شرب و صنعت از دشت ریز با بهره‌برداری از سد باغان در سال ۹۹ را از دیگر راهکارهای بهبود دشت ریز عنوان کرد.

*انار رسا: این سخنان در حالی صورت می پذیرد که هم اکنون کار های برداشت و انتقال آب از سفره به حساب ممنوعه در حال اجراست و مردم انارستان از این رسانه خواستند در برابر این موضوع واکنش نشان دهد و نارضایتی عمومی را اعلام بدارد.

∗انار رسا: این در حالی انجام می پذیرد که گروهی برای رد این معضل چنین بیان می کنند که چاه های غیر مجاز زیادی در سطح منطقه وجود دارد که منطقه را به نابودی کشانده است این مورد برداشت هم مانند یکی از این چاه های غیز مجاز.

رجایی همچنین اضافه برداشت‌ها را یکی دیگر از معضلات دشت جم و ریز عنوان کرد و افزود: میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز در دشت ریز ۱٫۳ میلیون مترمکعب و میزان برداشت اضافه چاه‌های مجاز، حدود ۴ میلیون مترمکعب است که باید هر دو مورد در راستای بهبود سفره‌های آبی ریز اصلاح شود.

*انار رسا: بر اساس لیستی موجود حکایت از ۴۴۵ چاه غیر مجاز در شهر های انارستان و ریز و روستاهای تابع دارد که در نشست هم اندیشی توسعه استان بوشهر بخش آب شرب  که در چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد توسط فعالان شهرستان جم به این موضوع انتقاد شد و خواستار ورود مسئولین به این معضل شدند.

مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر در خصوص برخورد با تخلفات آبی نیز گفت:  در سال گذشته با همراهی فرماندار ، اقدامات خوبی در بحث برخورد با انتقال آب ها صورت گرفت و در برخی شهرستان ها، انتقال آب های ۲۵ کیلومتری جمع آوری شد.

انار رسا: امیدواریم تا دیر نشده مسئولان از بروز این مسئله جلوگیری کنند یا در برابر ناهنجاری و نارضایتی عمومی جامعه برای کار خود دلیل قانع کننده ایی ارائه دهند.

پیش از این انتقال آب دریا برای این چاه ها مورد بحث شهروندان بوده است.

 
[کد خبر:AJ19368]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب