محمدرضا سعادت

مناسبات مذهبی هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کنند. در این رابطه خوب است به مراسمات مذهبی قالی شویان در مشهد اردهال ویا تشت گذاری در اردبیل اشاره شود که هر ساله تعداد زیادی از دوستداران و محبان اهل بیت را به این دو شهر جذب می کند.

گردشگران مذهبی در کنار دیدار و شرکت در این مراسم مذهبی با فرهنگ و رسوم این شهرها آشنا می شوند و از این روش به جاذبه های بالقوه این مناطق می افزایند. توجه به این گونه خاص گردشگری مدیریت شهرها را درگیر توسعه فرهنگی می نماید و موجبات رونق استان ها را فراهم می آورد. از دیگر سو با توجه به بافت فرهنگی ایران و ریشه دار بودن مراسمات مذهبی در 1400 سال اخیر، توجه به توریسم مذهبی می تواند موجبات شکوفایی فرهنگی و اقتصادی کشور شود. بدون شک یکی از بهترین راههای شناساندن فرهنگ اسلامی صلح و آشتی در جهان پر آتش و دود امروز و همانا رونق بخشیدن به مبحث توریسم اسلامی است.

استان بوشهر هم با توجه به فرهنگ خاص آیینی و ممزوج شدن شعر و موسیقی ایرانی در فرهنگ عاشورایی، دارای یکی از قوی ترین پتانسیل های توسعه در زمینه توریسم اسلامی  و مذهبی است. این نکته از آنجا مهم جلوه می کند که بدانیم یکی از دغدغه های چندین ساله دینداران و آیات عظام، ناهمگون شدن نوحه های مذهبی سالهای اخیر با اصل رویداد مذهبی و به انحراف کشیده شدن یک فرهنگ عظیم است.

از دیگر سو توجه خاص به عرفان اصیل اسلامی و حماسه های ملی و میهنی در اشعار نوحه های بوشهری و اجرای کاملا حماسی و منحصر به فرد آیین سینه زنی در آیین محرم و صفر، شهر بوشهر را می تواند به عنوان یکی از توریست پذیرترین مناطق کشور در ماههای محرم و صفر نماید. وقتی به مقایسه نوع اجرای عزاداری شهرهایی همچون بوشهر با مناطقی همچون تهران می نگریم افسوس می خوریم که نبود رسانه و فقر برنامه جامع توسعه فرهنگ محلی در شهری همچون بوشهر چگونه به راحتی توانسته مهمترین جلوه فرهنگ یک استان را به حاشیه ببرد. افسوس ما وقتی صدچندان می شود که ببینیم در حالی که تعداد کثیری از نوحه های مرکز روی آهنگ شعرهای غیرمذهبی و غرب زده قرار می گیرد که همه نوحه های بوشهری در دستگاههای موسیقی اصیل ایرانی اجرا می شود و توریستهای فرهنگی را می تواند در عرصه هنر شگفت زده نماید.

در همین رابطه اتکا به نوحه های بوشهری و موسیقی مذهبی بوشهر، که فستیوالی از زیبایی و شور و شناخت است، می تواند ناجی موسیقی مذهبی ایران باشد. متاسفانه تا كنون ما نتوانسته ایم در معرض این هنر بزرگ و مذهبی اقدام جدی و موثری بنماییم در نتیجه یکی از زیباترین انواع موسیقی و شعر و فرهنگ بوشهری، تنها در خانه های مردم استان رشد می کند و مردم سایر نقاط کشور از آن محرومند.

بنابراین شایسته است که دستگاههای فرهنگی و مدیریت شهری با ارائه پیشنهادهای لازم و طرح هایی كه جاذبه های مناسب را داشته باشد  مانند مسافرخانه ها و زائرسراها با توجه به بافت اجتماعی – فرهنگی و عقیدتی گردشگران، به بعد فرهنگ رسانه ای نیز توجه ورزند و بدانند که گردشگری مذهبی تنها شکل از اشکال گردشگری می باشد که با توجه به پشتیبانی عقیدتی كه دارد می تواند در هر فصلی كه ماههای عزاداری باشد، به بوشهر بیایند و شوق حضور بر موانع آب و هوایی غلبه نماید./خليج فارس

[کد خبر:AJ19366]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب