به گزارش «آينه جم » به نقل از آوای جم؛ دکتر صادق زیباکلام روز شنبه در همایشی با موضوع برجام و انرژی هسته ای به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی جم به سخنرانی و پاسخ به سوالات دانشجویان پرداخت.

http://www.avajam.ir/images/zibakalam.jpg

مهم ترین بخش های سخنرانی زیباکلام در جم:

* حضور دولت احمدی نژاد پایانی بر سیاست اعتماد ساز دولت اصلاحات بود.

* احمدی نژاد با حمایت قوای سه گانه روند موضوع هسته ای را به سیاست تقابل آشکار تغییر داد و با سیاست " کور شود هر آنکه نتواند دید" به صراحت سیاست های گذشته را به خیانت تعبیر کرد.

* احمدی نژاد مرتبا تاکید می کرد انرژی هسته ای 250 رشته جدید دانشگاهی را در کشور ایجاد می کند و کشور را در عرصه های مختلف متحول می سازد.

* غربی ها باور دارند که اگر کشوری بتواند غنی سازی سه درصدی داشته باشد می تواند تا 90 درصد هم غنی سازی کند و به سلاح اتمی دست پیدا کند و مرکز ثقل مناقشه هم این موضوع بود.

* ایران تنها کشوری است که رسما و علنا و در تریبون های رسمی و از سوی مقامات رسمی، اسرائیل را به نابودی تهدید می کند.

* اینکه چه کسی به ایران ماموریت داده تا اسرائیل را نابود کند خود جای بحث دارد. حتی فلسطینی ها هم چنین ادعایی برای نابودی اسرائیل ندارند.

* وقتی ما بر نابودی اسرائیل تاکید می کنیم و از آن سو می گوییم سلاح هسته ای تولید نمی کنیم کسی به ما اعتماد نمی کند. درست مثل این است که داعش بگوید شیعیان را می کشم و بعد اعلام کند کاری به ایران ندارم.

* طی دولت احمدی نژاد هیچ کس، هیچ روزنامه و سایت و رسانه ای حق اظهار نظر در مورد هسته ای نداشت.

* نگرانی مخالفان برجام این است که با خود می اندیشند اگر مناقشه هسته ای با آمریکا که نزدیک بود به تقابل نظامی تبدیل شود طی دو سال حل شود پس می توان در سایر موضوعات نیز با آمریکا به توافق رسید و این موضوع فرش غرب ستیزی و آمریکاستیزی را از زیر پای مخالفان خواهد کشید.

* توافق با آمریکا به معنای توافق بر سر همه چیز نیست، همانطور که ایران با روسیه هم در همه موارد توافق ندارد و هیچ دو کشوری نیز توافق تمام و کمال با هم ندارند.

* همه تابع رهبری اصلاحات هستیم و هر نگاهی که در نهایت اعلام شود خود را ملزم به حمایت می دانیم.

* مخالفان هیچ آلترناتیو و جایگزینی هم برای مذاکره نداشتند و سیاست مبتنی بر " بگرد تا بگردیم " شان هم در هشت سال قبل دمار از کشور درآورد و کشور را به لبه پرتگاه کشاند.

* یک نفر بیاید و به من یک مورد از نتایج مثبت آمریکا ستیزی را طی این سی و هفت سال نشان دهد در حالی که بنده بیش از دو جین آسیب از آمریکا ستیزی می توانم برای شما برشمرم.

مشروح سخنان دکتر زیباکلام و حواشی آن در ادامه می آید:

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به رشته دانشجویان دانشکده مهندسی جم گفت: تفکر غلطی در جامعه وجود دارد که چرا این همه دانشجو در رشته های فنی و مهندسی تحصیل می کنند در حالی که بازار کار لازم برای آنان وجود ندارد.

زیبا کلام با بیان اینکه این تفکر غلط و مردود است گفت: در تمام دنیا دانشگاه متولی آموزش علم جویان است و ایجاد کار و اشتغال وظیفه نهادها و ارگان های دیگر است. هر چند واقعیت این است که هر چه سطح سواد دانشگاهی افزایش یابد شانس کار و اشتغال نیز بیشتر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ماجرای هسته ای ایران و تحقق برجام ابراز داشت: تحلیل درست در مورد موضوع هسته ای و برجام و نتایج و تبعات آن بدون توجه به ذات ماجرای هسته ای و علل و عوامل آن غیر ممکن است و برای فهم شرایط کنونی حتما باید گذشته و سوابق موضوع هسته ای مورد واکاوی قرار گیرد.

وی افزود: اصل مناقشه هسته ای ایران و غرب به سال های 81 و 82 و اواخر دوران اصلاحات برمی گردد زمانی که به غرب اطلاعاتی رسید که ایران در نطنز به صورت مخفیانه در حال کار بر روی انرژی هسته ای است. در آن زمان رئیس جمهور وقت طی سخنرانی ای اعلام کرد ایران در حال کار بر روی انرژی هسته ای است و هیچ چیز مخفی وجود ندارد وآماده همکاری هستیم.

زیبا کلام با اشاره به سیاست هسته ای ایران در دو سال پایانی دولت اصلاحات گفت: در دو سال پایانی دولت اصلاحات روند کج دار و مریز با تاکید بر حل موضوع از طریق اعتماد سازی و عدم خروج پرونده ایران از ورای حکام آژانس در پیش گرفته شد و در این راستا ایران به تعلیق داوطلبانه فعالیت هسته ای هم تن داد.

سخنران همایش دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی جم با تاکید بر اینکه اقدامات اعتماد ساز ایران در آن دوران مبتنی بر تعهدات طرف غربی بود هر چند که این اقدامات ایران با پاسخ مناسبی از سوی غرب همراه نشد اما روند درستی در پیش گرفته شده بود که می توانست به نتایج مطلوبی برسد.

دکتر زیبا کلام حضور دولت احمدی نژاد را پایانی بر سیاست اعتماد ساز دولت اصلاحات دانست و افزود: تمام برنامه ریزی های نرم و همراه با آرامش دولت هشتم با حضور دولت نهم تغییر کرد.

وی تصریح کرد: احمدی نژاد با حمایت قوای سه گانه روند موضوع هسته ای را به سیاست تقابل آشکار تغییر داد و با سیاست " کور شود هر آنکه نتواند دید" به صراحت سیاست های گذشته را به خیانت تعبیر کرد.

زیبا کلام افزود: احمدی نژاد با تاکید بر اینکه ما کار خود را می کنیم و غربی ها هم هر کاری می خواهند انجام دهند موضوع هسته ای ایران را تبدیل به مناقشه ای بسیار جدی کرد. مناقشه ای که در هشت سال ریاست دولت اصولگرا کشور را با مشکلات فراوانی چون ارجاع پرونده به شورای امنیت و فصل هفتم منشور سازمان ملل، قطعنامه های سنگین و پیاپی بین المللی و به دنبال آن تحریم های سنگین و نهایتا ایجاد مانع در مبادلات سیاسی و اقتصادی با دنیا مواجه ساخت.

وی اظهار داشت: سال های 90 تا 92 اوج تحریم های هسته ای علیه ایران بود به نحوی که کشور را وارد یک چالش جدی در عرصه های مختلف کرد.

زیباکلام با بیان اینکه رئیس دولت نهم و دهم علت مخالفت غرب با موضوع هسته ای را در جهش بزرگ کشور در سایه انرژی هسته ای می دانست گفت: احمدی نژاد مرتبا تاکید می کرد انرژی هسته ای 250 رشته جدید دانشگاهی را در کشور ایجاد می کند و کشور را در عرصه های مختلف متحول می سازد و به همبن خاطر غربی ها چشم دیدن پیشرفت ایران را ندارند.

استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که آیا واقعا ذات و علت اصلی مناقشه هسته ای مخالفت غرب با پیشرفت ایران بوده است خاطر نشان کرد: تجربه ثابت کرده است که انرژی هسته ای فی نفسه برای هیچ کشوری جهش پیشرفت و توسعه ایجاد نمی کند و نمونه آن کشورهای پاکستان و هند و قزاقستان است که با وجود داشتن انرژی هسته ای چندان پیشرفتی هم نداشته اند.

دکتر صادق زیباکلام با بیان اینکه علت اصلی نه در توسعه که در جایی دیگر است و مخالفت غربی ها منشا دیگری دارد تاکید کرد: مطلب اصلی این است که غربی ها باور دارند که اگر کشوری بتواند غنی سازی سه درصدی داشته باشد می تواند تا 90 درصد هم غنی سازی کند و به سلاح اتمی دست پیدا کند و مرکز ثقل مناقشه هم این موضوع بود.

وی افزود: سوالی که به ذهن می رسد این است که اگر غربی ها با غنی سازی سه درصدی مشکل داشتند چرا با برزیل و آرژانتین مخالفت نکردند و فقط به موضوع هسته ای ایران با جدیت وارد شدند.

زیباکلام افزود: این سوال یک پاسخ بیشتر ندارد و آن هم اینکه ایران تنها کشوری است که رسما و علنا و در تریبون های رسمی و از سوی مقامات رسمی، اسرائیل را به نابودی تهدید می کند و این یک سوء تفاهم هم نیست و مرتبا این موضع از طریق ایران اعلام می شود. نمونه آخر ان هم نگارش جمله عبری نابودی اسرائیل بر موشک های 2 هزار کیلومتری مورد آزمایش بود.

وی یادآور شد: البته اینکه چه کسی به ایران ماموریت داده تا اسرائیل را نابود کند خود جای بحث دارد. حتی فلسطینی ها هم چنین ادعایی برای نابودی اسرائیل ندارند. کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها، سایر کشورهای اسلامی و هیچ سازمان و کشور دیگری هم چنین دیدگاهی ندارد و از ایران هم نخواسته اند که اسرائیل را نابود کند.

زیباکلام اضافه کرد: در قانون اساسی ما هم چنین چیزی وجود ندارد و حتی مجلس هم مصوبه ای در زمینه الزام دولت به نابودی اسرائیل ندارد و بیان این موضوع که اسرائیل باید نابود شود فقط موجب فشارهای بین المللی به ایران شده است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: ایران برای حل مناقشه هسته ای و رفع نگرانی غرب بر یک موضوع تاکید کرده و آن هم اینکه ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم اما واقعیت این است که وقتی ما بر نابودی اسرائیل تاکید می کنیم و از آن سو می گوییم سلاح هسته ای تولید نمی کنیم کسی به ما اعتماد نمی کند. درست مثل این است که داعش بگوید شیعیان را می کشم و بعد اعلام کند کاری به ایران ندارم.

زیباکلام تصریح کرد: غرب به دنبال این است که بداند ما چه می کنیم و قرار است به کجا برسیم و تمام مذاکراتی هم که صورت گرفت حول محور افزایش نظارت ها و اطلاع از توان و وضعیت هسته ای ایران به دلیل عدم اعتماد بود.

وی افزود: غربی ها در مذاکرات جدید هسته ای که از دو سه سال قبل با جدیت آغاز شد مبنا را بر ایجاد شرایطی قرار دادند که دسترسی ایران به سلاح هسته ای احتمالی کاهش یافته و ذخایر هسته ای ایران به گونه ای باشد که فاصله را با ساخت سلاح افزایش دهد و این ریشه مشکل ما با غربی ها در بحث هسته ای است.

دکتر زیبا کلام با طرح این سوال که چرا دولت قبل طی هشت سال نتوانست موضوع هسته ای را سامان دهد گفت: اصولگرایان طی زمامداری هشت ساله خود بر کشور از ابزار هسته ای بهره برداری سیاسی و جناحی کردند و به وسیله آن پرچم آمریکا ستیزی و غرب ستیزی را برافراشته کردند.

سخنران همایش دانشکده فنی جم گفت: طی دولت احمدی نژاد هیچ کس، هیچ روزنامه و سایت و رسانه ای حق اظهار نظر در مورد هسته ای نداشت و به هیچ عنوان اجازه نقد و بررسی آن هم داده نشد و این روند تا پایان دولت دهم و آغاز دولت یازدهم ادامه داشت.

وی اضافه کرد: روحانی در اولین گام، بهره برداری سیاسی و جناحی را از مناقشه هسته ای حذف کرد و با بیان اینکه هم سانتریفیوژ باید بچرخد و هم زندگی مردم، به صورت جدی و مصمم موضوع حل مناقشه هسته ای را در دستور کار قرار داد.

زیباکلام با بیان اینکه دولت پس از دو سال تلاش جدی موفق به توافق هسته ای شد خاطر نشان کرد: این توافق نشان داد در صورتی که مسائل در مسیر صحیح و درست پیگیری شود می توان مشکلات را رفع کرد و بزرگترین نگرانی مخالفان برجام نیز همین است.

دکتر زیبا کلام با اشاره به اینکه 36 سال است که به ما گفته شده ما با آمریکا مشکل داریم افزود: نگرانی مخالفان برجام این است که با خود می اندیشند اگر مناقشه هسته ای با آمریکا که نزدیک بود به تقابل نظامی تبدیل شود طی دو سال حل شود پس می توان در سایر موضوعات نیز با آمریکا به توافق رسید و این موضوع فرش غرب ستیزی و آمریکاستیزی را از زیر پای مخالفان خواهد کشید.

وی توافق ایران با آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان را امکان پذیر دانست و گفت: در این سه کشور مواضع و منافع مشترک میان ایران و آمریکا وجود دارد که می شود با تکیه بر آنها به اهداف مشترک دست یافت.

این اندیشمند اصلاح طلب تاکید کرد: البته توافق با آمریکا به معنای توافق بر سر همه چیز نیست، همانطور که ایران با روسیه هم در همه موارد توافق ندارد و هیچ دو کشوری نیز توافق تمام و کمال با هم ندارند اما باید با تاکید بر مشترکات فصل های تفاهم و توافق را تقویت کنیم. بدیهی است که همه کشورها بر مبنای منافع ملی خود با دیگر کشورها ارتباط دارند و ایران نیز در حوزه بین الملل از این رویه تبعیت می کند.

زیبا کلام در بخشی از سخنان خود به انتقاد از مخالفان برجام پرداخت و گفت: وقتی ایران در حال مذاکره با غرب بود و قبل از اینکه نتیجه ای حاصل شود برخی ها در سفارت آمریکا جمع شده و نام خود را دلواپس گذاشتند و به انتقاد از مذاکره با آمریکا پرداختند.

وی افزود: مخالفان هیچ آلترناتیو و جایگزینی هم برای مذاکره نداشتند و سیاست مبتنی بر " بگرد تا بگردیم " شان هم در هشت سال قبل دمار از کشور درآورد و کشور را به لبه پرتگاه کشاند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه با دو رویکرد می توان به موضوع هسته ای پرداخت اظهار داشت: یکی اینکه با دید باز و عمیق و آینده نگرانه به موضوع نگاه کنیم و منافع کلان کشور را مدنظر قرار دهیم و دیگری اینکه بنشینیم و جزئیات را موشکافی کنیم و بر طبل مخالفت بکوبیم. واقعیت این است که برجام اتفاقات مهم و بزرگی برای کشور بود و باید از آن در بقیه موارد نیز بهره برد.

دکتر زیبا کلام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که چرا وضعیت اقتصادی ایران پس از برجام بهتر نشده است گفت: دلیل اصلی این است که اقتصاد ایران اقتصادی فاسد و دولتی است و تنها هنر این اقتصاد تولید فساد است.

وی با درخواست از دانشجویان برای مقایسه آماری میزان پرونده های فساد در کشور با سایر کشورهای دنیا چون هند و ژاپن و ... در سی و شش سال گذشته افزود: چه می شود که در کشور مسلمان ایران بیش از کشوری که در آن گاوپرستی هم رواج دارد پرونده فساد وجود دارد.

زیبا کلام با ذکر مثالی ادامه داد: فرض کنید ده نفر در مسابقه دو شرکت کرده اند و به پای یکی از انان وزنه ای بسته است . با این وزنه قطعا آن فرد در مسابقه آخر می شود اما اگر وزنه را از پای فرد برداریم ممکن است اول شود هر چند ممکن است آخر هم شود.

وی اضافه کرد: تحریم ها وزنه هایی به پای ایران بودند که اکنون برداشته شده اند و در سال های آتی می توان نتایج آن را ملموس تر دید اما واقعیت این است که اگر قرار باشد با اقتصاد دولتی به پیش برویم به جایی نخواهیم رسید.

زیبا کلام در پاسخ به سوال دیگری در مورد ریاست مجلس و دیدگاه وی گفت: در مورد ریاست مجلس آینده دو نگاه وجود دارد. برخی معتقدند که عارف باید رئیس مجلس باشد چرا که مردم به دعوت اصلاحات لبیک گفته اند و انتظار دارند تغییر را در راس مجلس هم ببینند و عارف باید رئیس مجلس باشد و برخی دیگر نیز معتقدند که اطلاح طلبان در انتخابات با اصولگرایان معتدل تفاهم کرده اند و عدم ریاست لاریجانی می تواند این تفاهم و ائتلاف را دچار خدشه کند و کارایی مجلس را تقلیل دهد که دیدگاه من نیز همین است.

وی تاکید کرد: البته همه تابع رهبری اصلاحات هستیم و هر نگاهی که در نهایت اعلام شود خود را ملزم به حمایت می دانیم.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان که مرگ بر آمریکا را شعار اصولی کشور دانست گفت: یک نفر بیاید و به من یک مورد از نتایج مثبت آمریکا ستیزی را طی این سی و هفت سال نشان دهد در حالی که بنده دو بیش از دو جین آسیب از آمریکا ستیزی می توانم برای شما برشمرم.

از حاشیه های این همایش:

*دکتر زیبا کلام در ابتدای سخنانش گفت که نمی دانسته در کجا قرار است سخنرانی کند و هر کس سوال پرسیده گفته در بوشهر است اما الان دیدم دانشکده فنی و مهندسی جم نوشته شده است.

*افراد انتخاب شده برای پرسش از دکتر زیباکلام بیشتر از جامعه اسلامی و مخالفان دولت بود که بالاخره صدای سخنران را هم درآورد.

* مجری در قسمتی از برنامه اعلام کرد که برای رفع شبهات با وجود آنکه متولی برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی جم است اما هیچکدام از بچه های انجمن سوالی نخواهند پرسید که دکتر زیباکلام اینگونه با طنز پاسخ داد: با این فداکاری و از خود گذشتگی از فردا شما انجمنی ها را به صدا و سیما راه خواهند داد.

* یکی از دانشجویان در حین طرح سوال خود کلید شکسته ای با طرح پرچم آمریکا و واژه اعتماد حک شده بر آن را به حاضران نشان داد.

* یکی دیگر از دانشجویان مخالف هم پای اشعث بن قیس و فریب خوردن وی را از معاویه در ماجرای بر سر نیزه کردن قرآن ها در جنگ صفین به سخنان خود باز کرد و تلویحا اعلام کرد شما فریب خورده اید.

* پاسخ زیباکلام به سوال یکی از حاضران در خصوص جانشین رهبری و نحوه انتخاب رهبر هم جالب بود . زیباکلام گفت: قطعا رهبر را از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی جم انتخاب نمی کنند.