آينه جم : سایت خبری دیرنیوز نوشت: براساس آنچه استاندار بوشهر مي گويد تا كنون قريب به 89 درصد پروژه هاي عمراني  استان بوشهر پايان يافته است سئوالي كه اينجا مطرح مي شود آيا اين 11درصد باقيمانده مربوط به پروژه هاي بيمارستان دير،بزرگراه دير-بوشهر،استخر ورزشي دير،ايستگاه و منبع ذخيره آب دير و يا ساير پروژهه اي شهرستان دير مي باشد كه اگر اينگونه باشد بايد شهرستان دير را جزيي تفكيك شده از استان بوشهر به حساب آورد.

استاندار بوشهر در خصوص اتمام پروژه ها و وضعيت پيشرفت پروژه هاي عمراني در استان بوشهر اينگونه مي گويد كه: در سال ۹۳ استان بوشهر از نظر تخصیص اعتبار طرح‌های عمرانی با ۸۰ درصد رتبه اول و از نظر پروژه‌های خاتمه یافته با ۸۹ درصد اتمام طرح‌ها رتبه دوم را در میان 31 استان کشور کسب کرده است.

هر چند گفته هاي استاندار محترم تنها براساس و استناد به آمار كلي و ارقام است و هيچ اشاره به جزييات پروژه ها نداشته است اما سئوالات متعددي كه اينروزها ذهن ديري ها را به خود مشغول كرده است اين است كه آيا پيشرفت پروژه ها در استان شامل تمام نقاط به استثناي شهرستان دير شده است؟

1) بيمارستان دير
اين پروژه كه كم كم به دهه سوم عمر خود ورود مي كند و هنوز در آرزو و انتظار پايان يافتن عمليات اجرايي خود است در سالهاي اخير با وعده هاي متعددي همراه بوده است.اين پروژه از دو ناحيه صنعت نفت و وزارت بهداشت و دستگاههاي اجرايي استان در حال اجرا بوده است كه آنگونه كه از نفت خبر مي رسد وزارت نفت تمام تعهدات خود را در اين خصوص ايفا كرده است و مبالغ ريالي باقيمانده اين پروژه جهت فضا سازي و موتورخانه نيز به حساب پيمانكار واريز شده است و به نوعي مي توان گفت نفت پروژه را به دانشگاه علوم پزشكي استان تحويل داده است.

اتفاقي كه شايد نگاهها را از اين به بعد به مركز استان متوجه كند‏ ، جايي كه قرار است علاوه بر تامين سخت افزارهاي باقيمانده ي اين پروژه نيروي انساني موردنياز بيمارستان نيز جذب كند.

در طي سال گذشته بارها مقامات استاني و شهرستاني از افتتاح قريب الوقوع اين پروژه خبر مي دادند اما همه ي خبرها و وعده ها پس از مدتي مجدداَ به زمان ديگري موكول مي شد و اين وعده ها موجي از نگراني را از بلاتكليفي پروژه ي دوم بيمارستان دير به همراه داشته و دارد.

2 ) بزرگراه دير - بوشهر
پروژه اي مشترك بين وزارت نفت و راه و شهرسازي ، آنگونه كه از وزارت نفت خبر مي رسد ، اين وزارتخانه تاكنون قريب به 100 ميليارد تومان به اين پروژه تزريق كرده است در حالي كه سهم استان و وزارت راه در اين پروژه تاكنون زير 10 ميليارد تومان بوده است كه اين اعتبار نيز پيش از آنكه صرف هزينه ي عمراني واجرايي شود در جهت تملك اراضي و رفع معارض در مسير حدفاصل بوشهر- عاليشهر هزينه شده است.

بزرگراه دير - بوشهر كه مي توانست بار زيادي از دوش ترافيكي جاده هاي استان بردارد و در تلفات جاده اي نيز نقش آفرين باشد متاسفانه اينروزها به فراموشي سپرده شده است.
و دهها ميليارد تومان هزينه بيت المال كه ساخت زيرسازي هاي صورت گرفته در مسر بوشهر - دير شده است با بارش هاي فصلي به مرور از بين مي روند اتفاقي كه باعث نگراني هاي مردمي شده است.

3 ) ساير پروژه ها
پروژه منبع ذخيره آب شهرستان دير كه مي توانست در رفع مشكل آب در فصل گرما و تابستان شهرستان دير نقشي اساسي ايفا كند و اين شهرستان را هرگز با قطعي آب روبرو نكند و عليرغم اينكه زيرساخت هاي آن مهياست و فقط منتظر آب گيري است با بي توجهي مسئولين به بادفراموشي سپرده شده است.
اين پروژه در سال 89 آماده ي بهره برداري بود اما معاون وقت استاندار به دليل عدم آب گيري پروژه از افتتاح آن خودداري كرد و مقرر شد با پيگيري مقامات شهرستاني و همراهي مسئولين استاني اين پروژه پس از تكميل نهايي مورد بهره برداري قرار گيرد ، اتفاقي كه اكنون سالهاست رخ نداده و مردم اين ديار را با مشكلا عديده آب آشاميدني در فصل گرما همراه كرده است.

استخر بندر دير به عنوان يكي از پروژه هاي نيمه تمام سالهاست در بلاتكليفي به سر مي برد در حالي كه اين پروژه در شهرستان همجوار با همين حجم بودجه اي و عمليات اجرايي به بهره برداري رسيده است.

عدم تكميل جاده خط مياني (جمرك - آبدان) اين پروژه سالهاست در حال اجراست و مردم همچنان منتظر اتمام پروژه مي باشند.

اسكله ي خورخان بردخون ، پروژه اي كه براي مردم زحمت كش ديار بردخون به افسانه اي تبديل شده است. اين پروژه در ادوار مختلف شعار انتخاباتي نامزدهاي مجلس شوراي اسلامي بوده است و مقامات استاي نيز از هر چندي در خصوص عمليات اجرايي اين پروژه كه نقشي مهمي در اشتغالزايي در بخش بردخون را دارد سخناني بيان مي كنند و وعده ها همچنان بر زمين مي ماند.

با بيان نكات ذكر شده كه نشان از اجرايي نشدن پروژه هاي عمراني در شهرستان دير دارد سئوالي كه اينروزها مردم دير از خود مي پرسند اين است كه آيا شهرستان دير‏، جايگاهي در نقشه ي جغرافيايي و سياسي استان بوشهر دارد؟ در محاسبات بودجه اي اين شهرستان آيا لحاظ مي گردد؟ و دهها سئوال ديگر....

پروژه هايي كه همچنان در صف انتظار افتتاح هستند.. البته پروژه هاي مهمي در شهرستان دير با حضور استاندار در دهه ي فجر افتتاح شد كه پروژه ها فقط 24 ساعت دوام داشت كه از جمله ي آنها مي توان به راه اندازي دفتر سازمان هاي مردم نهاد اشاره كرد كه اين پروژه با حضور استاندار افتتاح و پس از عزيمت ايشان به محل كا و مركز استان ، تابلوهاي اين مركز پايين كشيده شد و محل مورد نظر به كاربري قبلي خود برگشت!!

و اين تنها پروژه ي افتتاح شده در بندردير (مركز شهرستان) در دهه ي فجر امسال توسط استاندار بود كه شايد مي توانست جاي خالي بيمارستان و بزرگراه و دهها پروژه ي ديگر پر كند، كه البته اين پروژه نيز بيش از چند ساعت دوام نياورد!

اميد مي رود مسئولين استاني با نگاهي جدي به مشكلات شهرستان دير در جهت رفع نگراني هاي مردم اين ديار كمر همت ببندند.

[کد خبر:AJ14965]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # حشمت فردوس 1395-02-05 09:26
نگران نباشید دیری های عزیز بقیه جاهاهم کمابیش همین است. این آمارها جز کلی گویی و مغلطه و هیاهو چیز دیگری نیست
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب