به گزارش آينه جم؛ امروزه اینترنت به عنوان یکی از مولفه های اصلی آزادی و دمکراسی معرفی می شود با بررسی وضعیت کنونی ابزارها و شبکه های اجتماعی مجازی ( فیس بوک، تلگرام، واتس آپ، وایبرو ... ) و نیز آمار کاربران اینترنتی، تجربیات سیاسی و اجتماعی یک دهه گذشته می توان نتیجه گرفت که امروزه فضای مجازی به عنوان یک ابر رسانه، یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیر گذار در رویدادها و اتفاقات سیاسی و اجتماعی از جمله انتخابات محسوب می شود.

این روزها شاهد آن هستیم که در فضای مجازی بعضی از کاندیدها که هنوز آینده مبهمی دارند مشغول به فعالیت در انواع برنامه ای مجازی از جمله اینستاگرام و تلگرام و واتساپ هستند که این نوع فعالیت نامزدها برخلاف مقررات انتخاباتی می باشد.

به گفته وزیر کشور تبلیغات در جمع چند نفره به معنا و مصداق تبلیغات نیست ولی شواهد آن را نشان می دهد که هدف این تبلیغات مجازی برنامه ای جز تبلیغ نیست.

فرصت زیادی تا تبلیغ نامزدهای انتخاباتی به صورت علنی مانده است ولی بعضی از نامزدهای انتخاباتی فضای مجازی را بر فضای حقیقی ترجیح می دهند و با شروع کردن کارهای انتخاباتی در این فضا مشغول معرفی کردن خود هستند.

همیشه یکی از رایج ترین برنامه های انتخاباتی کاندیدها پخش پوستر در مکان های مختلف آن هم در مدت یک هفته زمان برای تبلیغات مشخص شده بوده است ولی در حال حاضر فضای موجود کار تبلیغاتی نامزدها را آسان تر کرده است.

در استان بوشهر هم مانند دیگر استان های کشور نامزدهای انتخاباتی فعالیت خود را به صورت گوناگون شروع کرده اند و شرح کلی از جلسلات و صحبت های و همچنین شعارهای خود را در فضای مجازی منتشر و به نمایش می گذارند.

در این بین با مراجعه کردن به صفحاتی که مرتبط با بعضی از این نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم می باشد شاهد هستیم بعضی از افراد خاص در حال تخریب و توهین به مقامات کشوری و نامزدهای انتخاباتی استان بوشهر هستند که مسئله نیز تخلف مهمی در عرصه انتخابات است و مسئولان نظارت بر انتخابات باید بیشتر به این تخریب ها توجه کنند.

جالب است که در این فضا برخی از نامزدها مشغول به رنگ بازی هستند و آن رنگ را نماد انتخاباتی خود معرفی می کنند و صفحات مجازی خود را نیز با همان رنگ ها تزئین می کنند برخی از طرفداران نامزدها نیز با تشکیل گروه های مجازی به تبلیغ نامزد مورد نظر خود و تخریب رقبا می پردازند.

نباید عرصه گسترده فضای مجازی محلی برای تخلفات انتخاباتی شود و در این عرصه نامزدها و تیم تبلیغاتی آنها دیگر نامزدها را تخریب نموده و فضای انتخابات را به حاشیه ببرند دولتی ها به عنوان مجریان انتخابات نیز باید مواظب جانبداری های جناحی و گروهی باشند و شاهد این موضوع نباشیم که مثل تائیدیه های فله ای هیئت های اجرایی رفتارهایی این گونه را نیز در عرصه اجرای انتخابات مشاهده کنیم نظارت بر عرصه فضای مجازی از این دست اقدامات مهم است./ گام نيوز

[کد خبر:AJ12042]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب