آینه جم: هشتمین دوره مسابقات جهانی «او - اسپرت» برای بوشهری ها خوش یمن بود؛ طوری که 3 ورزشکار بوشهری موفق به کسب مدال های رنگارنگ در این رقابت ها شدند (اینجا) و یک هم استانی هم به جمع هیات رئیسه فدراسیون جهانی این رشته راه یافت.

به گزارش « آینه جم»؛ در جریان مسابقات جهانی این رشته به میزبانی آنتالیا ترکیه، مجمع عمومی فدراسیون «او اسپرت» نیز برگزار شد که تنها کاندیدای ایران برای هیات رئیسه سید روح الله علوی بود و توانست با اکثریت آرا به عنوان رییس کمیته گردشگری فدراسیون جهانی او اسپرت انتخاب شود.

علوی هم اکنون سرپرست هیات انجمن های ورزشی استان بوشهر و شهردار بندر نخل تقی می باشد.

شایان ذکر است به مجموعه فعالیت‌های جسمانی و ذهنی سازمان یافته به منظور آمادگی تن و روان، ارتقاء تندرستی و دفاع شخصی آمیخته با فرهنگ سرزمین پارس او-اسپرت می‌گویند که در بخش‌های هنری، ساحلی، رزمی و ذهنی فعال است.

انتخاب علوی و پیشبرد دیپلماسی فرهنگی ورزشی کشور

رییس فدراسیون ورزشی «او اسپرت» در خصوص این رویداد می گوید: تیم ملی ایران در مسابقات جهانی او اسپرت که برای هشتمین دوره برگزار می شد پس از ترکیه میزبان به نایب قهرمانی رسید، ضمن اینکه در جریان آن دو نشست برگزار شد که دستاورد خوبی برای کشورمان خصوصا در زمینه پیشبرد دیپلماسی فرهنگی ورزشی داشت.

محمدقاسم منوچهری در گفتگو با «خلیج فارس» ادامه داد: ابتدا نشست شهرداران دوستدار «او اسپرت» که ورزش اصیل ایرانی است برگزار شد که 30 شهردار یا نمایندگان آنها از کشورهای مختلف حضور داشتند که تنها شهردار حاضر از ایران نیز آقای علوی شهردار بندر نخل تقی بود.

منوچهری افزود: همچنین در جریان مجمع عمومی فدراسیون جهانی او اسپرت، کاندیدای ایران برای ریاست کمیته گردشگری ورزشی فدراسیون آقای علوی بود که با توجه به رایزنی های صورت گرفته طی ماههای گذشته، ایشان با اکثریت آرا و برای دوره ای چهارساله به ریاست آن انتخاب شد.

وی با بیان اینکه انتخاب یک ایرانی در راس یکی از کمیته های این فدراسیون جهانی گامی مهم در راستای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی و ورزشی کشورمان است، خاطرنشان کرد: در جریان این مجمع، پروتکل و تفاهم نامه هایی برای توسعه گردشگری صنعتی، دریایی، درمانی و نظایر آن در قالب این فدراسیون جهانی و کمیته تحت نظر آقای علوی مطرح شد که هر منطقه ای با توجه به ظرفیت و استعدادهای خود امکان بهره مندی از آن را داشته باشد.

تورنمنت بین المللی او اسپرت خلیج فارس در بندر نخل تقی

رییس انجمن او اسپرت ایران ادامه داد: رویداد مهم دیگر این بود که مقرر شد مسابقات بین المللی این رشته در سالجاری به میزبانی بندر نخل تقی و با نام تورنمنت خلیج فارس برگزار شود که قول حضور ورزشکاران کشورهای عربی نظیر قطر، کویت، عمان، لبنان و امارات متحده عربی را گرفته ایم و می تواند گامی مهم در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری نخل تقی و همچنین مقابله با ترفند برخی کشورها در خصوص تحریف نام این آبراهه باشد.

وی خاطرنشان کرد: قرار شده مقدمات برگزاری تورنمنت بین المللی او اسپرت خلیج فارس با وزارت ورزش و مسئولان استان نهایی شود.

به گفته منوچهری، با توجه به افزایش گرایش به ورزش او اسپرت، تورنمنت بین المللی خلیج فارس می تواند فرصتی قابل توجه برای استان بوشهر و بندر نخل تقی به منظور زمینه سازی تقویت گردشگری صنعتی و دریایی در این منطقه باشد، ضمن اینکه با توجه به شناختی که از روحیات و برنامه محوری جناب علوی شهردار نخل تقی پیدا کرده ام، بسیار خوش بین هستیم این مسابقات به فرصتی ارزشمند برای این شهر و همچنین آبروداری جمهوری اسلامی ایران در برابر ورزشکاران سایر کشورها باشد.

آشنایی با ورزش او-اسپرت

او-اسپرت ورزش اصیل ایرانی است؛ نشان به آن نشان  که از مخفف واژهٔ اوریجنال "پرشین اسپرت" یعنی ورزش پارسیان می باشد. این ورزش در سال ۱۳۷۸ توسط برادران منوچهری - ملی پوشان و قهرمانان اسبق ورزش‌های رزمی ایران و جهان - در همدان پایه‌گذاری شده و در سال ۱۳۸۵ توسط سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران، سبک او-اسپرت شناسایی وبه رسمیت شناخته شده و آغاز به فعالیت نموده است. همچنین پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان و توسعهٔ این رشته ورزشی در سطوح ملی و بین‌المللی و سپری شدن هشت سال فعالیت ثمربخش آن، سرانجام با دستور گودرزی وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم، با توجه به کارشناسی صورت گرفته، با یک پله ارتقاء تحت عنوان انجمن او-اسپرت ایران به فعالیت خود را ادامه می دهد.

او-اسپرت برگرفته از مهارت ها و بازی‌های بومی محلی، نبرد و زورآزمائی‌ها و هنرهای اقوام سنتی سرزمین پارس است که به شکل مؤثر و امروزی خود درآمده است. این رشته مدرن و پرطرفدار توسط مرکز پژوهش و مطالعات استراتژیک فدراسیون جهانی او-اسپرت (ووف) پس طی مراحل ارزیابی، استانداردسازی و بازسازی تکنیک‌های آن در بخش‌های هنری، ساحلی و مبارزه‌ای طی سنوات گذشته رشد نموده و در سایر کشورها توسعه یافته است.

واژه‌ها و کلیه الفاظ به کارگیری شده در او-اسپرت پارسی است و مبتکران آن توسعهٔ فرهنگ غنی پارسی را یکی از اهداف توسعه جهانی او-اسپرت می‌دانند و هفت سیستم مسابقه‌ای آن را به نام‌های باستانی شهرهای سرزمین پارس نهاده‌اند که نه تنها این نام‌ها آدمی را به عمق تاریخ سرزمین پارس هدایت می‌کند بلکه هنر و فرهنگ این سرزمین را به جهانیان عرضه می‌کند.

بخش هنری آن عموماً آیتم‌های سرعتی در آن لحاظ گردیده است که توانای، چابکی، انعطاف‌پذیری، عکس العمل توأم با تمرکز ورزشکاران مد نظر قرار گرفته و ورزشکار برتر در جریان یک سری جابجای و تکنیک‌های سرعتی شناخته می‌شود این بخش شامل روش‌های آمادای (مهارتهای سرعتی)، ایستاتیس (مهارتهای نمایشی) و اسپدان (مهارتهای تعادلی، ترکیبی) است که در داخل سالن انجام می‌شود.

بخش ساحلی آن شامل روش کاسپین (مهارتهای ساحلی) که ترکیبی از مچ اندازی، دو با مانع همراه با حرکات آکروباتیک و شنا کردن در ساحل دریا برگزار می‌شود.

بخش مبارزه‌ای آن سه روش اوکسیان (نبرد آزاد) و آکسایا (نبرد ترکیبی) می‌باشد که در روی تشک و داخل رینگ انجام می‌شود. آخرین بخش آن روش اهمتان (نیمه آزاد) است که قابلیت اجرا در داخل سالن، کنار ساحل دریا و فضای باز و روی برف در زمستان را دارد.

منبع:خلیج فارس

[کد خبر:AJ10424]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب