آینه جم، مصطفی هوشمند: در  مورخه  1394/09/06 به همراه دوستان در روز  جمعه  از ساعت   6 صبح به سمت منطقه کمترشتاخته شده ای حرکت کردیم.  بعد از چند ساعت پایش منطقه با کمک راهنمای محلی به سمت غار حرکت کردیم ساعت 11 به ورودی غار رسیدیم و خود را آماده  کردیم برا غار پیمایی، هم خودم و هم دوستان حس عجیبی داشتیم ،غاری کمتر شناخته شده و مخوف؛ به دلیل کمبود امکانات و کمبود اکسیژن حدود چند صد متر بیشتر قادر به غار نوردی نبودیم.  فضای نمناک غار پر بود از خفاش؛  بعد از طی مسافت چند صد متری استخوان و اسکلت های زیادی مشاهده کردیم که نشان از قدمت زیاد غار می داد.  به دلیل نبود تجهیزات عکاسی مناسب قادر به ثبت تصاویر با کیفیت در طول مسیر غار  نشدیم.

به نظر می رسد غار کیلومتر ها طول داشته باشد که نیاز به حفاظت و کشف و ثبت داشته باشد و به عنوان یک اثر طبیعی توسط محیط زیست  شهرستان حفاظت شود. هر چند در سایه ی ضعف نهاد مورد نظر بعید به نظر می رسد اقدامی در این زمینه صورت گیرد.

غار مورد نظر  واقع در کوه های شهرستان جم، غاری منحصر به فرد و فوق  العاده زیبا و در عین حال مخوف و وحشتناکی است  که در جنوب استان حرف اول را می زند بطوریکه همتای این غار در استان شاید در کوه نمک خورموج باشد  که هنوز این غار بطور کامل شناسایی نشده و احتمال می‌رود  که تا به حال فقط 50 در صد از غار شناسایی شده باشد.

این غاربا قدمت حدود 65 میلیون سال یکی از شگفتی‌های آفرینش در جم می باشد.این غار در پایین یک دره  کوهى صخره‌اى قرار گرفته است و در بستر رودخانه قرار دارد. دهانه‌ غار 5 متر است و ارتفاعش بین 3 متر تا 1 متر متغیر است.

image

image

image

image

image

 

 منبع: تاورتا

[کد خبر:AJ10254]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # محسن 1394-09-06 18:13
لطفا آدرس دقیقش را بفرمایید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جمی 1394-09-06 19:19
محسن جان . این غار در محله خفاش آباد قرار دارد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محسن 1394-09-07 15:20
خفاش آباد کجاست دیگه میشه آدرس بدی ما هم بريم نگا بنداريم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمد 1397-05-30 23:21
سلام واقعا هست یا همینطوری نوشته چرا چیزی که وجود ندار مدیر محترم قبول میکنی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب