اسکله و موج‌شکن خورخان بردخون آرزوی دیرینه مردم این دیار است و علیرغم اینکه سالهاست این خواسته خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند اما تاکنون اقدامی در راستای اجرای این پروژه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار آینه جم ، زندگی بسیاری از اهالی بردخون و شهرستان دیر با صید و صیادی گره خورده است و از طریق دریا امرار معاش می‌کنند ولی این نوع نان خوردن سختی‌های زیادی را برای این مردم سخت‌کوش داشته است و زندگی را برای آنها سخت و سخت‌تر کرده است.

نبود اسکله در بردخون باعث شد تا صیادان پرتعداد بردخونی که همچنان به شغل آبا و اجدادی خود وفادار هستند، برای رفتن به دریا با مشکلات زیادی مواجه باشند و امراض و بیماری‌های گوناگونی را نیز به خاطر نبود اسکله دچار شده‌اند.

صیدگاه مطاف در این منطقه واقع شده است و یکی از صیدگاه‌های بسیار مهم در استان بوشهر محسوب می‌شود و ساخت اسکه در این منطقه علاوه بر خدمات دهی به صیادان این منطقه، کمک بسیار خوبی نیز برای صیادان دیگر نقاط استان که به این منطقه می آیند نیز خواهد بود.

پس از دور دوم سفر رئیس جمهور سابق به استان بوشهر و تصویب ساخت اسکله بردخون این قضیه در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن هم با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد اما فقط یک هفته بر روی پروژه کار شد و بعد از آن پیمانکار کار را متوقف کرد پس از پیگیری دوباره کار از سر گرفته شد اما بعد از دو یا سه هفته باز هم به طور کامل تعطیل شد.

یکی از مشکلات مهم صیادان در این زمینه، رسیدن صیادان به قایق‌هایشان به‌ویژه در فصل سرد و همچنین حمل صید و سوخت تا قایق است که باعث بروز مشکلات زیادی برای مردم این منطقه شده است.

احداث اسکله بردخون شعار همه کاندیداهای مجلس در طول ادوار

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با مهر با اشاره به اهمیت فراوان ساخت و راه‌اندازی اسکله بردخون برای این منطقه، اظهار داشت: اسکله از نیازهای جدی صیادان بردخون است و بارها خواسته‌های خود را در این زمینه مطرح کرده‌اند.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری اضافه کرد: مردم این منطقه در دریا روزی خود را می‌جویند و در شرایط سخت و خطرپذیر امرار معاش می‌کنند که ایجاد این اسکله در امنیت صیادان و همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه شعار همه کاندیداهای نمایندگی مجلس در سالیان گذشته احداث این پروژه بوده است، اظهار داشت: بعد از 36 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی هنوز این پروژه مهم اجرایی نشده است.

نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از تلاش‌های حجت الاسلام موسی احمدی برای احداث این پروژه ابراز امیدواری کرد که این آرزوی دیرینه مردم هر چه زودتر اجرایی شود.

احداث اسکله خورخان از سر گرفته می شود

نماینده شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بارها گلایه‌های مردم از تاخیر در احداث این پروژه شنیدم و حتی برخی موارد صیادانی دیدم که به دلیل نبود اسکله در بردخون دچار مشکلات شدند.

حجت الاسلام موسی احمدی اجرای این پروژه را از اولویت‌های خود در ایام وکالت مردم عنوان کرد و افزود: پیگیری‌های فراوانی برای احداث این پروژه داشتم و دو بار ترک تشریفات احداث اسکله بردخون اخذ کردم.

عضو فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالعات طرح انجام شده است، گفت: مناقصه اجرای پروژه برگزار شد و اعتبارات منظور شده است و با همکاری صیادان و عزم جدی مسئولان احداث این پروژه مهم از سر گرفته می شود.

ساخت اسکله با استفاده از نظرات صیادان

عضو کمیته و کارشناس ارشد سازمان شیلات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مطالعات دقیق به منظور اجرای پروژه اسکله بردخون انجام شده است.

ناصر حاجی زاده ذاکر اضافه کرد: سازمان شیلات کشور تلاش می کند اسکله ای در خور شان صیادان منطقه احداث کند و این اسکله با نگاه به آینده و قابلیت توسعه ساخته می‌شود.

حاجی زاده به وجود رسوبات زیاد در خورخان بردخون اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: براساس مطالعات صورت گرفته در این اسکله مشکل پهلوگیری لنج‌ها در مواقع جزر و مد نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه مطالعات علمی و تجارب صیادان استفاده خواهد شد، بیان داشت: آماده رایزنی با صیادان برای اجرای هر چه بهتر طرح هستیم.

اعلام آمادگی 17 پیمانکار برای اجرای پروژه اسکله خورخان

مدیرکل مطالعه و احداث بنادر صیادی شیلات کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای هیچ پروژه جدیدی در دستور کار دولت نیست، اذعان داشت: با تلاش‌های فراوان نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی، این پروژه در آستانه اجرایی شدن قرار گرفته است.

سید مصطفی بهشتیان افزود: آگهی مناقصه پروژه احداث اسکله بردخون در روزنامه های کشوری منتشر شد و 17 پیمانکار فعال این عرصه، برای اجرای این پروژه مهم اعلام آمادگی کردند.

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا این بار هم وعده‌های ساخت اسکله خورخان همچون گذشته در حد وعده باقی می‌ماند و یا اینکه اینبار شاهد اجرای این طرح و تحقق آرزوی دیرینه مردم برخون خواهیم بود.

........................................
گزارش : ابراهیم قیصری

[کد خبر:AJ2783]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب