امام جمعه جم به جایگاه ویژه مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد شان والایی دارند و بهترین مکان برای راز و نیاز مخلوق با خالق است و شریف‌ترین و محبوب‌ترین مکان در نزد خداوند و ماوای مومنان و خانه پرهیزکاران است که اولین بار رسول خدا(ص) به بنای آن اهتمام ورزید.

به گزارش خبرنگار مهر، 21 آگوست بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه‌گذار نخستین مسجد است. ایشان مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود.

به بهانه روز جهانی مساجد و نیز جایگاه و اهمیت مساجد با حجت‌الاسلام محمد گنجی امام جمعه شهر جم  گفت‌وگویی ترتیب دادیم.

مساجد در تاریخ صدر اسلام از چه جایگاهی برخوردار بوده اند؟

مساجد شان والایی دارند بهترین مکان برای راز نیاز مخلوق با خالق می باشد و شریف ترین و محبوب ترین مکان در نزد خداوند و ماوای مومنان و خانه پرهیزکاران می باشد اولین بار رسول خدا(ص) به بنای آن اهتمام ورزید.

مساجد در دنیای امروز یک شبکه گسترده جهانی است که ما مسلمانان به خوبی برای ترویج دین مبین اسلام استفاده کرد و با شنیدن صدای اذان دسته دسته مسلمانان به سوی مساجد به راه افتاده و فارغ از مسایل و مشکلات و روزمرگی‌ها؛ با اقامه نماز جماعت روح و روان خویش را در نهر جاری رحمت الاهی شستشو دهند.

جایگاه مساجد اینقدر مهم هست که طبق سخن امام خمینی (ره)که فرمود مساجد سنگر است و باید سنگرها را حفظ کنیم ودر زمان رسول گرامی اسلام مساجد نقش یک بیمارستان ، پادگان نظامی و دادگستری امروز را داشتند.

مساجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی چه نقشی داشتند، توضیح دهید؟

مساجد نه تنها در ايجاد حركت و جنبش و نيز آگاه سازي مردم مسلمان ايران چه در گذشته و چه حال نقش تأثيرگذار و عميقي ايفاء نمود بلکه پایه گذار و زیربنای بسیاری از انقلاب ها همین مساجد هستند.

همان طور که شعار ما در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی " استقلال آزادی جمهوری اسلامی " بود و اسلام بدون مساجد معنا ندارد و نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقشی پررنگ بود.

امروزه نه تنها مي توان به نقش خاص مسجد در شكل گيري و استمرار انقلاب اسلامي ايران اذعان کرد، بلكه آثار و پيامدهاي توجه ويژه به اين مكان مقدس كه از انديشه هاي تابناك حضرت امام (ره) و مشي انقلاب اسلامي در ديگر كشورهاي اسلامي پديدار گشته را مشاهده كرد.

مساجد از نگاه معصومان چه جایگاهی دارد؟

جایگاه مساجد از نگاه معصومین اینقدر مهم بوده است که حضرت رسول اکرم (ص)در جواب شخص نابینایی که می گوید یا رسول الله من نمیبینم فاصله ی خانه من تا مسجد کم است چه کار کنم؟ حضرت می‌فرماید طنابی ببند و خود را به مسجد برسان.

سادگی مسجد بهتر است یا زینت آن؟

رسول گرامی اسلام می فرماید زینت نکنید مسجدهایتان را، آن گونه که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خود را زینت می کنند.

دلیل به آتش کشیدن مسجدالاقصی از سوی صهیونیست‌ها در 21 آگوست چه بود؟ توضیح دهید؟

21 آگوست برابر با ٣٠ مرداد بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد.

متعاقب آن در سال، یک هفته برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد به اجرا در‌می‌آید.

این روز مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها هفته تکریم و تجلیل مساجد از 30 مرداد ماه تا 5 شهریورماه در ایران به طور گسترده برگزار می‌شود.

نقش و تاثیر نماز جمعه بر جامعه چه است؟

نماز جمعه به عنوان نمایش اقتدار حکومت اسلامی است و کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد و وحدت را به نمایش درآورند.

افراد نمازگزار سربازان ولایت فقیه هستند و این نماز جمعه مردم را به وحدت، اتحاد، همدلی، تقوا و امر به معروف و نهی از منکر دعوت می‌کند و دشمنان اسلام از نماز جمعه ترس داشته و دارند.

حسینه چهارده معصوم (ع) که الان نماز در آن برگزار می شود در چه وضعیتی هست؟

متاسفانه مکان کوچکی است و استقبال مردم ولایتمدار شهرستان جم از نماز جمعه بسیار زیاد است ولی نمازگزاران با کمبود جا مواجه هستند.

کار احداث مصلای نماز جمعه به کجا کشید؟ در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

در سالي كه از طرف مقام معظم رهبري سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي نامگذاري شده است؛ سازمان‌ها و دستگاه‌هاي فرهنگي و سياسي بايد از اين فرصت پيش آمده حداكثر استفاده را ببرند و بسياري از مشكلات جامعه را در سايه اين عنوان پرجاذبه حل کنند.

بستر مناسبي را اين شعار در حوزه فرهنگ عمومي، براي مقوله وحدت و انسجام ملي فراهم آورده است و با برنامه‌ريزي‌هاي جامع مي‌توان فرهنگ اتحاد ملي و انسجام اسلامي را تقويت و تحكيم ببخشيم.

دستگاه‌هاي فرهنگي و مديران متفكر و به ويژه رسانه‌ها نسبت به تحقق مفهومي اين شعار، مسئوليت سنگين‌تري را برعهد دارند ولي متأسفانه تا اين لحظه كار اساسي و قابل توجهي برای ساخت مصلای نماز جمعه جم پس از اهدا چهار هزار و 500متر زمین از سوی علی مدیری و علی نورزی انجام نگرفته است.

از مسئولان شهرستانی و استانی خواستار پیگیری اعتبار برای مصلا ی نماز جمعه هستیم ولی تاکنون ریالی به دست ما نرسیده است که امیدواریم برای این مکان مقدس اعتباری تعیین و در نظر بگیرند و ما انشاءالله برنامه داریم نماز عید قربان امسال را در زمین مصلا جدید برگزار کنیم.

از مردم هم می خواهیم دست در دست هم دهند و هر اندازه که می توانند  در ساخت مصلای جدید  ما را یاری کنند همان طور که قبلا همیشه مردم یاور اول ما در همه زمینه ها بوده اند.

وضعیت برگزاری نماز جمعه در شهر ریز و انارستان به کجا رسید؟

به دلیل اختلاف بین مردم شهر ریز و انارستان که هر کدام مدعی برپایی نماز جمعه در شهر خود می باشند متاسفانه هنوز برنامه ای برای برگزاری نماز جمعه  در این بخش وجود ندارد و امیداریم که هر چه زودتر این اختلافات برطرف شود و شاهد اقامه نماز جمعه در این بخش هم باشیم.

......................................
گفتگو :موسی قیصری

[کد خبر:AJ2769]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب