1834899.jpg

آینه جم- مهدی جعفری زاده

وارت اقتصاد و امور دارایی اخیرا از افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی طی سال گذشته خبر داده است.

این موضوع از چند بعد قابل تحلیل است.

یکم اینکه چند درصد از این ۵۰ درصد از طریق فرار مالیاتی حاصل شده است؟

دوم اینکه سرمایه داران فرار کننده از مالیات، پس از قرار گرفتن در تور مالیاتی چه مبلغی را پرداخت کرده و این مبلغ را چگونه جبران می کنند؟

سوم اینکه میزان مالیاتی که از کارمندان، کارگران و کسبه جزء می گیرند چند درصد این ۵۰ درصد را دربر می گیرد؟

در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از موارد سه گانه می پردازیم:

۱- تاکنون مشخص نشده که مالیات های اخذ شده از فرارهای مالیاتی چند درصد این ۵۰ درصد است. گهگاهی برخی اعداد خام به صورت موردی و پراکنده در خصوص گرفتن مالیات از محل فرار مالیاتی بیان می شود ولی در مجموع و در کل اینکه چه مقدار از افزایش ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت از آنها است، دقیقا معلوم نیست.

۲ – اینکه سرمایه داران فرار کننده از مالیات پس از قرار گرفتن در تور مالیاتی چه مبلغی را پرداخت می کنند و این مبلغ را چگونه تأمین و جبران می کنند نکته بسیار مهمی است.

از این افراد اگر مالیات نسبتاً زیادی گرفته می شود، آنها همان مبلغ و حتی خیلی بیشتر از آن بر قیمت کالا و خدمات خود می افزایند و گرانی حاصل از پرداخت این نوع مالیات را باید مصرف کنندگان یعنی مردم بپردازند عملا در یک دور و چرخه پنهان، این مردم هستند که باید مالیات سرمایه داران را بپردازند.

آری اگر دولت بتواند قیمت کالاها و خدمات را برای چند سال پیاپی ثابت نگه دارد و همزمان مالیات عادلانه را از سرمایه داران بگیرد، آنگاه می توان گفت این مالیات از جیب مردم نیست.

3- مالیاتی که از کارمندان کارگران و کسبه جزء گرفته می شود؛ شامل مالیات بر درآمد آنها مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدماتی که می خرند و همچنین مالیات پنهان در قبل گرانی کالا و خدمات است که نهایتاً از جیب آنها جبران می شود. اگر غیر از این است مسئولان ذیربط اثبات کنند اخذ مالیات از تولید کنندگان کالاها و خدمات فراری از مالیات بر گرانی های روز افزون بی اثر است.

 

 

 

 

* خلیج فارس

[کد خبر:AJ45293]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب