phpThumb_generated_thumbnail.jpg

آینه جم: در روزهای اخیر مرگ دو نفر در اصفهان، یک قصاب در هرمزگان، شناسایی دو بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در استان کهکیلویه و بویراحمد، حساسیت ها درباره این بیماری ویروسی را بیشتر کرده است.

به گزارش «آینه جم»؛ در این بین، انتشار تصاویری از دفن اولین قربانی این بیماری در شهر مبارکه اصفهان که جسدش داخل وکیوم و تابوت پلاستیکی پِرِس قرار گرفته و در عمق۳متری زمین با آهک دفن شد، علامت سوال ها را درباره تب کریمه کنگو افزایش داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در همین خصوص به «خلیج فارس» می گوید: خوشبختانه با مراقبت های صورت گرفته و آموزش ها خصوصا به قصابان و دامداران، تاکنون این بیماری در استان گزارش نشده، اما چون در فصل شیوع آن هستیم، بیماری در کمین است و باید نکات پیشگیرانه را مورد توجه قرار داد.

مرتضی بحرانی ضمن اشاره به اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری دامی واگیردار با قابلیت سرایت بالاست، ادامه داد: گرفتن و له کردن کنه، شایع ترین راه انتقال بیماری تب کریمه است که سم پاشی به موقع دامداری ها باید مورد توجه باشد.

گوشت از مراکز مجاز خریداری کنید

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: از آنجا که در کشتارگاه ها نظارت های بهداشتی از طریق کارشناسان دامپزشکی بر روی دام ها و روند کشتار اعمال می شود و لاشه ها از نظر وضع سلامت و علائم بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرند مصرف چنین فرآورده هایی از مراکز مجاز برای مصرف کننده بسیار ایمن تر است.

به گفته وی، قبل از خرید گوشت حتما به مهر و لیبل دامپزشکی مندرج بر لاشه کشتار توجه نمایند.

جگر خام و نیم‌پز نخورید

مدیرکل دامپزشکی با اعلام اینکه کشتار دام در مکان‌های غیربهداشتی و قطعه‌بندی گوشت در این شرایط یکی از عوامل شیوع بیماری از جمله بیماری تب کریمه کنگو است، تاکید کرد: از شهروندان و روستاییان درخواست داریم از ذبح دام در مکان‌هایی غیر از کشتارگاه‌های مجاز خودداری کنند. وی گفت: بیماری تب کریمه کنگو به‌راحتی از دامی که مبتلا بوده، از طریق خون و جگر آن قابل انتقال است.

تکذیب 2 شایعه در استان بوشهر

عصر جمعه در فضای مجازی استان خبری مبنی بر ممنوعیت واردات گوشت به شهرستان دیلم برای جلوگیری از بیماری تب کریمه منتشر شد.

روابط عمومی دامپزشکی استان بوشهر در این خصوص اعلام کرد: ممنوعیت ورود گوشت به شهرستان های استان شایعه است و طبق روال قبل ورود گوشت با گواهی حمل بهداشتی و خودروهای سردخانه دار مجاز به استان بلامانع است.

همچنین رییس دانشگاه علوم پزشکی نیز زمزمه شناسایی فرد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان را تکذیب کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون موردی نداشته ایم، هرچند در فصل شیوع این بیماری هستیم و در کمین می باشد، از این رو انتظار می رود هشدارها مورد توجه دامداران و مردم قرار بگیرد.

همه چیز درباره بیماری تب کریمه کنگو (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید)

http://pgnews.ir/uploader/535566n3468738-5859882.jpg

[کد خبر:AJ21892]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب